Batteriladdares verkningsgrad

Vad är verkningsgraden när man laddar NiMH-batterier?

Jag har en laddare som lämnar 200 mA för R6-batterier, vilket för 1
700 mAh betyder att det är fulladdat efter 8,5 h vid 100%
verkningsgrad, men är förlusten försumbar?

--
Per Johansson
Systems developer

nej, har för mig att du får lägga in 1.6 > 1.8 * AH

så i värsta fall är det nästan bara 50% verkningsgrad

blybatterier är betydligt bättre 1.2* om jag inte minns helt fel

på NiMH borde det vara lätt att koll om man har en d/v laddare med
konstantström
bara kolla strömmen och laddtiden för ett hel urladdat batteri

Re: Batteriladdares verkningsgrad

Laddningsfaktorn för NiMH och NiCd är 1,4...

/Daniel Forsgren

Site Timeline