forfarande problem med min TV

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig här.

Jag har fortfarande problem med min TV, en Grundig,
Modell ST 70-800/9 TOP/LOG (CUC 6360).

Det är ett s.k. "öst- västfel" på den, vilket jag fick reda
på tidigare i denna diskussionsgruppen och det är jag
tacksam för. Jag fick även ett tips hur man laddar ur TVn
innan man börjar arbeta på den:

"Förutom att man givetvis ska stänga av TVn och
dra ut sladden så ska man sen koppla en resistor
på minst 3M Ohm mellan fästet för sugkoppen på
bildröret och någon av fästbultarna (=jord) som
håller röret på plats i lådan."

Jag skulle vilja att någon kunde utveckla detta svar
ytterligare för jag förstår inte detta riktigt (gärna med bilder).

Jag är osäker på följande:

1. ska man göra kopplingen direkt under sugkoppen
(är det inte risk man får en stöt då) ?

(Det verkar även vara svårt att komma in med någon
koppling under sugkoppen, såvida man inte ska ta bort
sugkoppen först). (?)

eller

2. betyder det att man ska koppla in ett motstånd någonstans
där den röda kabeln som utgår från sugkoppen är fäst i kretskortet?
(egentligen går den röda kabeln in i en stor komponent som jag inte
vet namnet på (rektangulär, vit till färgen och i plast) och det är denna
som är fäst i kretskortet). Men man ser i så fall inte var man ska göra
kopplingen på kretskortet.

Jag är tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Anders

Re: forfarande problem med min TV

På den tiden jag var TV-reparatör använde vi två långa skruvmejslar,
den ena mot bilrörets grafitskikt och den andra mot den första
skruvmejseln samtidigt som man för in spetsen på andra skruvmejseln
under sugproppen och då smäller det till när urladdnigen sker.
Det gäller inte att tappa greppet!
Den metoden förstör inget om man gör på rätt sätt. Philips K9/K11-
chassie har en fast jordningskapel på bildröret som är avsedd
för det där, då är det enklare. Moderna TV:apparater saknar nog sådan?
Att ladda ut mjukt via motstånd var inte nödvändigt då.

Där på högspänningstransformatorn (stora komponentern) kan du inte
koppla in något eftersom det där är ordentligt isolerat
och skall så vara.  Gör man hål där är det kört!

--

 + Ken +

Re: forfarande problem med min TV
För att göra en urladdning av bildröret behövs istort sett bara en LÅNG
mejsel samt en kabel med krokodil klämmor i varje enda.
Sen tar du en multimeter och letar upp en jordpunkt på chassiet t.ex ohm mät
mellan Höljet på tunern och sedan på dom kylplåtar som sticker upp.
Där du har 0 Ohm kan du sätta ena klämman den andra klämman sätter du på
mejseln och sedan för du mejseln försiktigt undet "koppen" som sitter på
bildröret och när du hör en lite smäll så är röret urladdat och då kan du ta
bort koppen utan att få en riktig smäll i näven.
Nått 3M ohm motstånd behöver du inte...om du inte vill dvs, det tar bara
längre tid att ladda ur röret med motståndet inkopplat. Har man bara en bra
mejsel som har heltäckande handtag så är det ingen fara.

Re: forfarande problem med min TV

Hej Anders,

Vid detta felet behöver du inte gå in under toppkontakten och ladda ur, i
dagens läge med alla känsliga IC-kretsar är det bäst att låta bli, man tar
en risk att någon urladdning sker där man minst önskar det, vilket kan få
förödande konsekvenser, särskilt om man inte är så van.
Det är bara om toppkontakten lossat man kan behöva ladda ur för att kunna
sätta tillbaka den igen, så akta fingrarna och var inte där och "pilla".
Givetvis måste urladdning ske innan HS-trafobyte.

För lite mer än 10 år sedan så använde Grundig sig av en kaskader för att
alstra högspänningen, pga. materialfel så sprack den, högspänningen letade
sig ut till jord närmaste vägen och det var oftast via höljet på en
elektrolytkondensator, ett följdfel av detta var bl.a. att en IC SDA3202 i
kanalväljaren gick sönder, med detta vill jag säga att man skall vara
ytterst försiktig med urladdningar i Tv:n med dagens känsliga IC-kretsar och
bara göra detta när det verkligen behövs.

Det är mycket viktigare att du ser till att filterkondensatorn i nätdelen är
urladdad när du skall vända och hantera kretskortsplattan.

Om jag kommer ihåg det så skall jag ta en fotoserie på mina
urladdningsverktyg samt göra lite mätningar på resistanser och
urladdningstider.

leifline

Re: forfarande problem med min TV

Strunt. In med en plattmejsel under sugproppen ,böj upp och tryck ihop
spännfjädrarna samtidigt som Du tar tag i sugproppen
lagomt långt från mejseln.Tar 3 sekunder att göra.
Klarar Du inte det skall Du överhuvudtaget inte ta bort bakstycket på Tvn.

Det här är inga farliga spänningar.På sin höjd piggnar man till litet.
/Rune

Re: forfarande problem med min TV

"> Strunt. In med en plattmejsel under sugproppen ,böj upp och tryck ihop

Välkommen tillbaks Rune.
Var ett tagsedan man såg dej här.
/Morgan

Re: forfarande problem med min TV