Problem med min TV-apparat

Hej!

Jag har problem med min TV, en Grundig ST 70-800 (f.d. Hyr-TV hos THORN som
jag köpte loss för drygt ett år sedan).

Problemet med TVn är att bilden plötsligt har blivit helt konstig, de båda
kortsidorna av bilden buktar nu inåt.
Ibland har det hänt att det har rättats till av sig själv men bara för en
kort stund och felet har kommit tillbaks ganska snart igen
och nu tycks det vara där hela tiden.

Jag hoppas det finns någon här på denna diskussionsgrupp som känner till vad
det kan vara för fel på min TV-apparat. Jag har
ju visserligen själv en del teorier vad det kan vara, kanske en lödning där
tennet har spruckit (brukar ju inträffa efter ett tag),
eller en komponent som behöver bytas ut, frågan är i så fall vilken. (?).

Jag känner även till att det finns en högspänningsgenerator i en TV-apparat
som kan vara laddade med spänning flera dagar efter
man har slagit av strömmen och dragit ut elkontakten. Men man måste ju kunna
ladda ur spänningen på något vis så att man kan
börja jobba med TVn direkt utan att riskera att få 10000-tals volt i sig. Är
det kanske även någon som känner till hur man urladdar
högspänningsgeneratorn på ett fackmannamässigt vis så är jag himla tacksam
för det eller hur man gör för att skydda sig mot ev.
högspänning på annat sätt (?).

Med vänliga hälsningar

Anders V

Re: Problem med min TV-apparat
Det du har kallas för "East - West" fel. Jag har inte schemat framför
mig. Det finns en krets som kompenserar för detta. Det finns en
troligen en trimpot som man justerar med. För info vad den heter gå
till:
http://w1.455.telia.com/~u45521195/index.htm

När det gäller högspänning: Stäng av TV:n, dra ut sladden och koppla
ett motstånd på minst 3 Mohm mellan fästet för sugkoppen på bildröret
och någon av fästbultarna (=jord) som håller röret på plats i lådan!!!

/ Janne

Re: Problem med min TV-apparat

Ok, så det är bara att koppla in motståndet på 3 MOhm eller mer?
Hur bär man sig åt rent praktiskt när man ska koppla in det, behöver
man t ex särskilda hjälpmedel, redskap, m.m. ? Finns det ändå några
risker att få en stöt i samband med inkopplingen av motståndet?

som
båda
en
vad
där
(?).
TV-apparat
kunna
sig. Är
tacksam

Re: Problem med min TV-apparat

Jag har en annan fråga ang. motståndet: kvittar det vilken typ av motstånd
jag använder,
bara den är på minst 3 Mohm?

Det finns ju så många olika typer att välja mellan.
Ska det t ex vara hög- eller lågeffekt motstånd, m.m.?
Vore bra om du kunde tipsa om någon länk (helst från ELFA eftersom det är
nära och bra för mig)
eller tala om mer exakt vilken typ man behöver.

Tack på förhand!

Anders V

Re: Problem med min TV-apparat
Det behövs ingen större effekt då urladdningen går snabbt. 0,6 - 1 W räcker.
/ Janne

Re: Problem med min TV-apparat

Man kommer inte åt att fästa något precis vid sugkoppen och det var säkert
inte där du menade men för att försäkra mig om exakt var du menar så måste
jag fråga dig igen var jag ska koppla in motståndet (förutom i någon av
fästbultarna förstås)?

Anders

Re: Problem med min TV-apparat

som

Kan du inte läsa på baksidan och se om där inte finns något nummer som
börjar med CUC det blir lättare att hitta ett schema på detta viset

Orsaken till detta är förmodligen som du trodde att en kondensator släppt i
en lödning, den sitter vid avlänkningspluggen (pluggen är troligtvis vit
till färgen och har fyra ledningar som går upp till spolarna på bildröret).
Kondensatorerna brukar vara blå till färgen.
Om felet inte försvinner efter detta så har Ö-V förstärkaren troligtvis
tagit pension och behöver bytas tillsammans med något säkerhetsmotstånd och
ev. någon zenerdiod men detta får vi se efter din omlödning av
kondensatorerna och rappot om CUC-nummer.
leifline

Re: Problem med min TV-apparat

CUC 6360

båda
en
bildröret).
och

Re: Problem med min TV-apparat

Kolla lödningarna runt avlänkningskontakten och då särskilt kondensatorerna
C502 och C503, om man vippar på kondensatorerna medan man granskar lödsidan
så brukar man se benen röra sig av beröringen, gör sedan samma med övriga
kondensatorer i området.
Om inte bilden återgår så mät zenerdiod D434 33Volt, mät också motstånden
R503 5,6ohm samt R435 5,6ohm (fel i motstånd R503 är min vilda gissning).
Nämnas skall också att Öst-Väst förstärkaren sitter integrerad i Vertikal-IC
TDA8350Q i detta chassiet.
Hjälper inte detta får du höra av dig igen.

leifline

Re: Problem med min TV-apparat

kondensatorerna
lödsidan
Vertikal-IC

Jag har sett just ordet "avlänkningskontakten" vid flera tillfällen både här
och på hemsidan http://w1.455.telia.com/~u45521195/index.htm

Jag måste därför fråga vad detta är för kontakt, var den sitter och hur ser
den ut ?

Re: Problem med min TV-apparat

övriga
motstånden
gissning).
här
ser

Jag hade några bilder tagna på kablaget och kontakten liggande som jag ritat
lite på för att förklara närmare.
Bilderna är från en Grundig dock inte samma som du har.
http://w1.455.telia.com/~u45521195/Dokument/Kontakt%20till%20avlaenkningen.h
tm

Jag kan hålla med dig att "avlänkningskontakt" inte låter bra, bättre vore
kanske "kontakt till avlänkningen" men jag försöker att skriva så lite som
möjligt för att spara plats, 18 tecken i första alternativet och 24 tecken
inkl. mellanslag i andra.
Kanske har du eller någon annan ett bättre namn på kontakten?
leifline

Re: Problem med min TV-apparat

Om tidigare länk inte funkar prova denna.
http://w1.455.telia.com/~u45521195/Dokument/Kontakt_till_avlaenkningen.htm
leifline

Re: Problem med min TV-apparat

ritat
http://w1.455.telia.com/~u45521195/Dokument/Kontakt%20till%20avlaenkningen.h

Tack för bilden, den beskriver mkt vad det är för kontakt och var den
sitter.

*ler*
Nej, det var inte som så att jag tyckte namnet var fel på något sätt utan
var
bara nyfiken på vad det var för kontakt, osv.

Site Timeline