Splitta en koaxialkabel

Tjena,

Jag är på gång att splitta den koaxialkabel som
är ingång för kabel-TV i min lägenhet. Har köpt
en rund dosa hos Clas Ohlsson med tre likadana
kopplingar för koax, en in och två ut.

Grejen är att jag måste göra detta i hallen där
det hittills inte funnits någon kabeldosa för detta.
Dvs jag måste knipsa av kabeln mitt på och sedan
koppla in stumparna i dosan.
Jag behöver göra det här, och det finns inga
bra alternativ.

Är det en riskabel operation?
Kan jag sabba kabelnätet i hela kåken?

Jag är rätt händig och generar mig inte
att meka med mycket jag inte är expert på.

Lars, Stockholm

Re: Splitta en koaxialkabel

LÅT BLI KABELN !

Anläggningen är  intrimmad  för  att  fungera  med  dom uttag  som är
inkopplade på den.

utgå  från ditt  befintliga  uttag istället

Pelle

Re: Splitta en koaxialkabel

Är du sist på kabelslingan eller finns det fler uttag efter
din lägenhet?

Kabelnätet är intrimmat för specifika dämpningar, om du kopplar
in en splitter på slingan så ändrar du signalnivån som kommer
till ditt uttag och dom efterföljande uttag.

Be den som har hand om servicen av fastighetens kabelnät
om att dom ska koppla in ytterliggare ett uttag i din
lägenhet (du blir antagligen tvungen att bekosta arbetstiden
och materialet).

Re: Splitta en koaxialkabel

Det vet jag inte. Jag bor högst upp och har för mig att
åtminstone säkringen för kabel-TV-något sitter i en tavla
på vinden. Det skulle kunna vara så att jag är bland de
allra första på slingan.

Jag har köket strax innanför ytterdörren och vill ha en
TV där. Mitt enda antennuttag är längst in i lägenheten
och det känns lite avigt att dra en kabel hela vägen
tillbaks igen.

OK. Tack!

Lars, Stockholm

Re: Splitta en koaxialkabel
Det ser du om du skruvar bort täcklocket på tv-uttaget,
om det sitter två sladdar till/från uttaget så har du
uttag efter dig, om det däremot bara finns en sladd in
och ev. en blank rund sak precis brevid inkommande sladd
så är du sist på slingan.

Re: Splitta en koaxialkabel

Det finns bara en sladd i dosan.
Ute i trappen, på vår avsats finns en kabelskena just över
dörrarna, som går runt hela avsatsen. Jag får klart intrycket
att det går en separat gren in till varje lägenhet.

Lars, Stockholm

Re: Splitta en koaxialkabel

[...]

Även de före på samma slinga påverkas.

[...]

Re: Splitta en koaxialkabel

Ja du sabbar med 99,9% säkerhet.

Re: Splitta en koaxialkabel

Du har inte UPC? (gamla stjärnnät)  isåfall kan du ju om  det  är  hyggligt
nytt ha stjärnnätistället  för kaskadnät  och då har  du ju en separat
kabel  från deras  kabelbox  och till din läg!

Pelle

Re: Splitta en koaxialkabel

Jo vi har UPC. Hur gammalt det är vet jag inte. Men
jag har bott här tio år nu och det har i vart fall inte
dragits om den slags kablar under den tiden.

I många år har jag varit seriöst anti TV och
inte haft någon burk öht. Sedan ca 4 år har
jag en TV och under den tiden har det varit
UPC, det vet jag.

Lars, Stockholm

Site Timeline