Miniräknare

Hej Jag heter David, och gör ett arbete i skolan om någon elektrisk apparat. Jag har valt miniräknare. Jag vet att det är rätt svårt, och förväntar mig inte att någon skulle orka försöka förklara hur microprossecorer fungerar. Det enda jag vet om logik-kretsar är att det finns "gates", t.ex "not-gate" som släpper in en etta och ut en nolla, och "or-gate" som släpper ut en etta om någon av ingångarna är ett, o.s.v. med and-gates, nand-gates... Men om det är möjligt vill jag gärna ha hjälp med microprossecorer. Det behöver inte vara så djupgående. Jag kan binära systemet, så det är inget problem. Men min andra fråga är: Om man på en miniräknare ska slå in ett tvåsiffrigt tal, hur förstår då miniräknaren vilket tal det är? Om man trycker på 4, så antar jag att det går någon sorts elektrisk signal som betyder 100. (100=4 i binära) Men om man sen trycker på 3, för att man vill skriva 43, vad händer då? Kan miniräknaren decimalsystemet också?

Väldigt tacksam för svar. //David

Reply to
David Lidberg

Jag ska villigt erkänna att jag inte har en aning om hur en miniräknare fungerar men jag skulle gärna vilja veta om du och maja går på samma skola? Först dammsugare och nu miniräknare :)

Reply to
Putte

Gunnar Markesjö skrev en bok som heter "Mikrodatorns ABC", den sov jag med under kudden på 80-talet när jag gick i skolan. Den är "gammal", men den förklarar exakt hur en dator fungerar. Lättläst är den oxo.

Kolla biblioteken, den kanske finns kvar någonstans.

./Erik

Reply to
Erik

Joel W.

håller med - kolla på bibblan, ni kommer att upptäcka att det inte alltid går att få 'snabba' svar för att lösa en uppgift utan kanske måste läsa in en del nya ämnen - om tex. boolsk algebra när man jobbar med grindar (miniräknare), kanske en smula elektronik för att fundera på hur en tangentbord skannas av och gärna bygga en prototyp mha TTL/CMOS-kretsar och upptäcka saker som inte står i boken

- kontaktstudsar... och gör bygget i princip oanvändbart fast man har byggt helt enlig boken och allt verkar logiskt riktigt...

just kontaktstudsar verkar var en kunskap som jämt glöms bort

- speciellt av digitalknuttar och förklarar vaför fjärrkontroller, miniräknare och manöverknappar på tex video etc. kan vara så svårhanterliga när de börja bli slitna...

--
eller i damsugarfallet vad tyristorer och triacar är för något i
samband med varvtalsstyrning (damsugare) och åter igen upptäcka