Jostykit byggen

Skriv några rader om du har ett eller flera Jostykit byggen. I drift eller
bara liggandes.
Även köp eller säljes notiser går bra.

Re: Jostykit byggen

Finns dom fortfarande? Jag minns att jag byggde ett nätaggregat baserat på
någon av deras byggsatser nån gång runt 1980, men det höll bara någon månad,
tills jag belastade det med en kapacitiv last. Då brann regulatorkretsen
upp. Jag ersatte "josty-skitet" med en kreslösning jag hittade i Radio &
Television, och den konstruktionen har jag kvar fortfarande.

--
/Danne
SV: Jostykit byggen

diskussionsgruppsmeddelandet:bo50a9$hsa$ snipped-for-privacy@newstree.wise.edt.ericsson.se...
eller
månad,
Jan soelberg krachade med helikopter. Så nytt finns nog inte att få tag i.
Bara lite nyfiken på vad som finns kvar. Det fanns en scanner som var svår
byggd.
Köper gärna ett fungerande ex till vettiga pengar. Om det nu finns någon
kvar.
Böckerna AE80 har nog lärt många grunderna inom elektronik.

Re: Jostykit byggen

Kör med ett nätaggregat från 80-talet fortfarande som ger 3 A 0ch ca
30 V. Minns inte beteckningen på det men vill minnas att där sitter en
723:a som reglering. Används på experimentbordet.
Steve

Re: Jostykit byggen

Har du också ett sånt? Man blir lite tårögd.. jag stoppade in mitt i en fin
trälåda av äkta plywood som jag knyckte i slöjden..

Josty Kit blev väl Josty Data som blev ingenting i mitten på nittitalet tror
jag. Av "jord" är du kommen, höll jag på att säga :-)

Re: Jostykit byggen

Kan vara ett  NT300?

M v h
  /Patrik

Re: Jostykit byggen

Det var 723:an som brann upp i min nätaggregatsbyggsats. För övrigt kommer
jag ihåg att jag hade nån lärobok från Josty-Kit med någon AE80-beteckning.
Jag minns också att den var behäftad med ganska många korrekturfel, en del
uppenbara som t.ex fel enhet, resistans anges i mA men andra mindre
uppenbara, och som kunde röra till det extra mycket för en nybörjare som
ville lära sig nånting om elektronikkonstruktion.

/Danne

Re: Jostykit byggen

AE80-beteckning.
Kan det ha varit tillämpad elektronik?? Kom på att jag hade den i bokhyllan.
NT300 är ett spännings agregat baserat på 723. Byggde själv 2 st aggregat i
skolan baserade på 723 men en annan konstruktion dock...men de funkar
fortfarande efter 10år.
Har som sagt boken så är det nån som vill ha nån ritning ur den så går det
nog ordna =)

Anders

Re: Jostykit byggen

klonk ahhh hade en sån :-) måste ha kastat för länge sedan :-))

Re: Jostykit byggen

Jo det kan nog stämma, jag har en NT300 från Josty baserad på 723:an som
fortfarande "pryder" verkstan, trots att jag aldrig klämde dit kylflänsen så
har det hållt fint... min NT300 sitter dock i en låda av stål och får lite
kylning från denna :o)

/Peter

Re: Jostykit byggen

Jag tror jag har en sån där blå original halvpärm liggandes någonstans i
källaren innehållandes en uppsjö med deras scheman/layouter på flera
projekt (bl.a. olika förstärkare, tyristorstyrningar, equalizer,
fm-sändare och ett tv-spel). Har för mig att det är Josti's men det
måste jag kolla upp noggrannare. Hoppas bara att den inte försvunnit i
senaste flytten.

Jag kommer ihåg att jag byggde tyristortändning till moppen med en
byggsats från Josti någon gång i slutet av 70-talet, fick den aldrig att
fungera men jag kommer fortfarande ihåg känslan när man packade upp
byggsatsen och pillade runt med komponenterna innan man började bygga
med darrande händer och ögonen alldeles grusiga av hartsrök från lödtennet.
Nostalgi iaf så det heter duga.

/Janne

----------------
deBUG de address
----------------

Re: Jostykit byggen

Jag försökte också med samma byggsats. Den fungerade inte alls, så jag
gjorde en egen design med en 6V tändspole från en VW-bubbla.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: Jostykit byggen

Jag har iaf haft en del saker därifrån, Fm radio förstärkare och en Scanner
JK 105  =o( den försvan på Öland.  Suck

Re: Jostykit byggen

Jag har byggt ett antal av Jostys byggen, tyvärr kommer jag inte ihåg alla
beteckningar men labbaggregatet NT300, en eller ett par AT357 touch-dimrar
och en ljusdator har det i alla fall blivit (ljusdatorn sitter fortfarande i
taket på festlokalen och blinkar när det är födeldagspartyn, byfest,
kräftskiva och till och med vid ett bröllop!) Inte världens bästa
ljuseffekter men ändå...

Jag har båda böckerna "Allmän ELEKTRONIK" någonstans, och till och med en
gammal Josty katalog från 1984!!! Det är riktigt roligt att titta på
dåtidens priser faktiskt, inte för att jag tittar i den varje dag men det
händer att man kollar lite pinkonfigurationer på logikgrindar som faktiskt
var riktigt överskådligt upplagda i katalogen...

Lite prisexempel från 1984 års Josty Kit katalog:

Byggsats NT300, 2-30V spänningsaggregat: 169,50:-
LM 723, 2-30V reglerbar spänningsregulator (jo, det står faktiskt så) 8:-
Sinclair ZX Spectrum: dagspris (tyvärr men tillbehör som...)
ZX Microdrive som klarade att lagra hela 48Kbyte: 995:-
Interface för att kunna använda ZX Microdrive: 995:-
Och slutligen Microdrive kastterna: 89:- styck!!! (för 48Kbyte kapacitet!!!)

Helfestligt!

/Peter

Re: Jostykit byggen

eller
kapacitet!!!)
Ha, kom just på att jag har min Sinclair ZX Spectrum (48k!!!) kvar i någon
låda. Måste pilla i gång den nu.

//Mez

Site Timeline