Konvertera VHS-band till DVD

Om man vill konvertera sina VHS-band till DVD, vilket är då det bästa
sättet att göra det på om man vill ha så bra kvalitet som möjligt?

Det finns ju olika sätt att göra det på. T. ex. att köpa en kombinerad
VHS och DVD-inspelare, vilket verka vara ett smidigt sätt att göra det
på. Eller så kan man stoppa in ett videoredigeringskort i datorn och
koppla in sin videobandspelare till den. Är det någon som har
erfarenhet av detta och som kan komma med några tips och synpunkter?

Goofy

Re: Konvertera VHS-band till DVD

vet inte alls om/hur kombinerad DVD-inspelare och VHS klarar jobbet.

Hur eller hur så lär du bli besviken, VHS _är_ skit i jämförelse
med DVD-kvalitet.

Det kanske inte syns så uppenbart vid visning på TV
då den förskönar bilden ganska mycket, men när man tar in
på datorn - urk... - och då är det inte videokapturekortet
som är begränsningen...

ta med inspelad VHS (både med och utan makromediastörning, dvs köpe och
heminspelat) och  tomma DVD-R skivor till Siba/ElG./OnOff

och prova ute i affären hur den klarar jobbet
-är tillräkligt bra för dig - köp.

----

Annars är det att köpa någon videocapturekort, insticks eller
USB-baserat (dock helst firewire - men då är det annan prisklass
i proffsnivå)

se väldigt noga till att det verkligen är 720x576x25 capturing
och USB2.0 port med helt ryckfri bild och minst mpeg2 i 8 Mbit.
se också till att drivrutinen verkligen stöder upplösningen med den
medföljande programvaran - pinnacle mfl har nämligen historiskt
skickat med stympade drivrutiner med lägre upplösning än vad HW
klarar för att man skall köpa  'fullversionen' av medföljande
videoredigeringsprogramvaran - hoppas att denna oskick är borta
- men kolla upp detta innan köp. - kan inte säljaren redovisa och
lova detta - byt säljplats.

Det finns ett antal gamla USB 1.1 och med 480x288 upplösning eller
liknande ute i handel med väldigt  dålig kvalitet i kompressionen
- undvik dessa även om priset är lågt, du blir bara besviken.

tyvärr är det jäkligt svårt att utläsa dyligt på förpackningarna
- och principen att om det inte står något om upplösningar i detalj
så är det skit - stämmer ganska bra här.

/TE

Re: Konvertera VHS-band till DVD

Jag använder en enkel DVD Recorder (Philips DVDR 75). Den har analoga
ingångar i composite, S-video och RGB format. Den har även digital
Fire-Wire ingång. Jag använder mest den digitala ingången för att spela
in från DV-kamera eller från redigeringsprogram i datorn. Har även
provat att spela in analogt från min gamla S-VHS-kamera. Jag spelar
naturligtvis in analogt även från TV.

Jag är skeptisk till kombinerade burkar. Risk att det är för mycket
kompromissande i konstruktionen. Jag föreslår att du använder en DVD
Recorder och en bra VHS-spelare, helst med RGB eller S utgång. Sedan kan
du på DVD Recordern välja hur hårt du vill komprimera. Kör du med det
som på min apparat kallas M2x-läge (2.5 h på en 4.7 Gbyte DVD) eller
lägre komprimering så tror jag inte du kan se någon skillnad på
VHS-originalet och DVD-kopian.

Detta är det klart snabbaste sättet att föra över till DVD om man inte
behöver göra någon redigering.

Alternativet att spela in på dator via videokort, sedan redigera
materialet, mpeg-2 komprimera, göra DVD-authoring och bränna en DVD tar
gissningsvis minst 5 gånger så lång tid (+ redigeringstiden). Och det är
inte säkert att resultatet blir bättre, snarare tvärtom. Det finns många
fallgropar i de olika processtegen.

/P-O

Re: Konvertera VHS-band till DVD

Tyvärr är videokorten i allmänhet inte alls lika bra som en vanlig tv på
att korrigera felen från gamla vhs-band => lätt att bilden börjar
fladdra i underkant och att ljudet kommer ur synk.

Re: Konvertera VHS-band till DVD

Jag är nog lite skadad jag läste "Konvertera VHF-band till DVD" och
började undra vad sorts sändningsslag DVD var för något. Mer kaffe.

Re: Konvertera VHS-band till DVD
Det går utmärkt att kopiera med scartkabel
Jag kan inte se (eller höra) någon kvalitetsförsämring

Luxor HiFi VHS (Sanyo) -> Tangent DVD-recorder

Det är enkelt och inga problem att kopiera VHS till DVD.

/Hugo

Re: Konvertera VHS-band till DVD

hmmm, nej det går väl knappast förstöra en fullstor (720x576) inspelning
mer än att just lägga den på en VHS...

---

man blir närmast shockerad första gångerna när man videocapturar
direktsignal från sändare och sedan spelar in samma film som lades på