Överföring till dator

Vad behöver man för utrustning att överföra LP-skivor från en gramofon till
datorn?
Det skulle vara intresant att kunna höra musik på de skivor som bara står i
hyllan, i bilens CD när man är ute och åker.
Är det någon som har en bra idée hur man kopplar och överför på enklaste och
bästa sett?
Mvh
b/l

Re: Överföring till dator

till
och
Dra ut nätsladden till datorn, stereon etc. Kolla så att datorn är strömlös.
Enklaste sättet att ansluta en skivspelare till datorn är att koppla in en
rca-sladd från förstärkarens > tape - line-out <
och plugga in i  >line-in < på datorns ljudkort.
Dra ur ev antennkontakten om stereofärstärkaren är
ansluten till husets centralantenn för att undvika jordbrum. / Kjelle

Re: Överföring till dator

står
strömlös.
Glömde säga...du behöver sen ett ljudediteringsprogram för att ta bort ev
knaster m m. och klippa ur låten från LP.Wav spåret.
Finns ett billigt hos Classe (ca: 500 kr). Annars kan jag rekommendera
Soundforge. Lite dyrt dock men väldans bra. / Kjelle

Re: Överföring till dator
(snip)

Cool Edit är inte så dumt det heller.

SV: Överföring till dator

diskussionsgruppsmeddelandet:19tNb.44745$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...
enklaste
en
Tack för tipsen!
Jag ska kolla på några ställen och se om man kan få tag på dessa prylar. Nu
vet jag ju vad som det ska vara för att få LP-skivor överförda till CD.
Det kan ju i bästa fall vara så att man kan komma över någon beg. eller låna
någon utrustning.
Mvh
b/l

Re: Överföring till dator

"
tag på dessa prylar. Nu
överförda till CD.
över någon beg. eller låna
Använd cd-creator där spindoctor finns,tror att
spinndoctor finns med från ver 3.5 men har du xp så är
det ett nyare program du behöver..

Har inga problem med knaster eller något från skivorna
behöver inga filter har man bara en bra skivspelare och
välskötta skivor så går det bra

Re: Överföring till dator

och en jävla massa ork.......................

Re: Överföring till dator

Nu
låna
Om du har en stereoförstärkare som inte har RCA in- och utgångar kan du
köpa/låna
en skivspelare med inbyggd RIAA-förstärkare. Då ska det bara vara att plugga
in
skivspelaren på ljudkortets line-in.
Kjell & Co säljer en för ca: 1000:-

artikel: 33200

http://195.67.69.169/kocny /

Re: Överföring till dator

står
strömlös.

Vill bara påpeka att skivspelaren skall kopplas till sin egen ingång, RCA
eller något liknande.

--
Michael

Re: Överföring till dator

Jag har samma "problem", jag äger en mängd LP-skivor som inte finns utgivna
på CD, och då blir det svårt att lyssna på dom i bilen.. Gäller det skivor
som finns på CD så köper jag CD'n eller tankar hem den som MP3 från nätet
(vilket är 100% lagligt om man äger skivan redan.) för enkelhetens skull.

Vad det gäller den mer fysiska kopplingen tänkte jag ta min skivspelare och
koppla in till förstärkaren via phonoingången och sedan koppla en dator
på tape-out.. detta för att få ett väl fungerande RIIA-filter och rätt
signalnivå.

Sen är det ju problemet med mjukvara, personligen ogillar jag starkt
filter som ska "förbättra" ljudet men i 99 fall av 100 försämrar
det, och vinyl-till-sampling program brukar ha en massa sån skit,
är väl ok om man kan stänga av det men det går inte alltid.. Vissa
program kräver dessutom att man sparar som MP3, och om man ändå
ska tillverka CD's så är ju detta idioti och försämrar kvaliteten.

Dessutom kostar som vanligt alla windowsprogram pengar (jag vet inte
om man ska tolka det som att windowsanvändare är idioter eller att
det är piratkopieringens mecka, för antalet bra gratisprogram för
windows är väl ungefär lika många som en sågverksarbetare som varit
inblandad i en allvarlig arbetsplatsolycka kan räkna på fingrarna..)

Efter att ha frågat lite i swnet.unix så fick jag en del tips, och
fastnade tillslut för grammofile, så det blir nog det jag använder..
det klarar av att spara som oförstörda samplingar, och det klarar att
klippa upp varje låt i en egen sampling.

..Största problemet just nu är dock att få tummen ur.. :)

Site Timeline