Optisk ingång -> vanlig stereo-propp

Jag har en portabel MD med optisk ingång. Jag vill koppla en mikrofon
med en vanlig 6,3mm stereoplug för att kunna spela in med den. Är
detta tekniskt möjligt? Finns det någon form av adapter att köpa som
kan omvandla de optiska signalerna till vanliga analoga signaler?
Eller måste jag köpa en spelare med mic-ingång...?

Tacksam för svar!

/RL

Re: Optisk ingång -> vanlig stereo-prop p
Nu tänker du nog rätt men skriver fel.

Du har en MD med optisk ingång, du vill koppla in en
mikrofon till den, micken har 6,3mm stereoplugg.

Du söker alltså en omvandlare från 6,3mm stereoplugg
(analog mic) till optisk ingång (toslink eller 3,5mm),
alltså en AD-omvandlare.

Här är en AD-omvandlare (RCA in, koax och optisk (toslink) ut:
http://195.67.69.175/kocny/infovisa.asp?37414
http://195.67.69.175/kocny/tom2.asp?1633

sedan så behöver du oxå en mikrofonförstärkare, eftersom en
mikrofon ger för låg signalnivå,
t.ex. http://195.67.69.175/kocny/infovisa.asp?22100
(karaoke enhet som egentligen ska kopplas mellan t.ex. dvd och tv)
http://195.67.69.175/kocny/tom2.asp?2031

Re: Optisk ingång -> vanlig stereo-prop p

Vad har du för MD-spelare  - har den verkligen ingen analog
linjeingång åtm. Då kan det räcka med Mic-förstärkare med
Line-utgång.

Själv har jag en gammal Sony MZ-R30 med både mickingång,
line-ingång kombinerat med optoingång (en speciell svindyr
TOS-linkpropp som ser ut som en telepropp i plast som lyser
i ändan, för detta)

Men generellt brukar dom ingående mickförstärkarna i dessa
apparater vara dåliga och brusiga hur man än gör och
generellt bör man använda externa mickförstärkare
(med volymkontroll) av hög kvalitet oavsett om den går via
line-utgång eller vidare genom TOS-link.

(om du är elektronikintresserad så är byggande av
mickförstärkare en utmärkt lite mer avancerad projekt
- det finns idag många OP-ampar med extremt lågt brus
som kan vara användbara här)

---

Vad har du för ambitionsnivå på dina inspelningar???

Eftersom du använder portabel MD så gissar jag avsikten är