Köpa Laser-skrivare

Hejsan!

Funderar på att köpa en svart/vit laser skrivare. Tänkt för att skriva ut lite text dokument, datablad.. Men främst för att skriva ut OH-blad med kretskortlayout. Så viktigt är att det är riktigt mörkt och bra. Man får så klart vad man betalar för,men har tänkt mig något i prisklassen upp till 2500Kr.

Någon som kan rekomendera något märke, modell. Tips mm.. ?

Föresten vad tycker ni om märket brother, antagligen lutar det åt något mer känt märke som HP, Canon tycker jag haft lite dålig erfarenhet av.

/ VH Johan Olofsson

Reply to
Johan Olofsson

Skriv ut två exemplar och tejpa ihop, så har du dubbel svärta!

Reply to
Hasse

Försök att få tag i en HP 5L eller 6L den tar minst plats och ger mycket bra utskrifter för kretslayouter. Ett problem med dem är att de ibland drar ner mer äe ett papper! Gör den det, så kan ju du dra ner på priset... Ca 300 - 500:- är den värd begagnad.

Pepe "Johan Olofsson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

Reply to
Pepe

Kolla på

där finns det en uppsjö av HP Laserjet Mycket bra priser och ibland med toner kassette! Ett tips bara. Pepe

"Pepe" skrev i meddelandet news:iEGnd.122275$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Reply to
Pepe

Eller använd 'smörpapper' - halvtransparent papper, något som användes förr när man höll med pappersritningar - då vet jag av egen erfarenhet att tom. 8 mil-ledare går att få över och etsas utan hål och massa avbrott. Se till att det inte är rygglimm kvar från blocket innan 'smörpappret' går in i lasern...

Papper innehåller fukt och därmed så sätter sig 'kolet' jämnare, svartare och utan sprickor och granuleringar (klumpningar) än motsvarande när man kör på OH-plast.

OH-plast är IMHO totalt värdelöst när man håller på med tätpackad kretskortlayut...

man kan också köra på tunnare vanlig kopieringspapper, givetvis spegelvänt och med trycksidan nedåt mot P20-belagda kortet och lysa med vitblå lysrör eller UV belysning typ 2-3 ggr tiden gentemot transparent plast.

Om man håller på rent hobbymässigt så har det ingen större betydelse om det tar 3 minuter eller 12 minuter belysning då kontrasten mellan svärtat och osvärtat parti är lika oavsett belysningsstyrka...

Torbjörn Ekström

Vad anser ni om LED-laser skrivare? Har mindre rörligare delar villket är bra, men är det lika hög kvalitet på utskrifterna eller är detta budget variant laser skrivare?

VH / Johan Olofsson

Reply to
Johan Olofsson

Begreppsförklaring först: LED = Light Emitting Diode; det vill säga att det inte är en laserskrivare.

Svar på frågan: Min erfarenhet av LED är att det inte finns någon skillnad i det färdiga resultatet.

/Bengt

Reply to
Bengt Österdahl

Ja, det har jag hört förrut, finns visst i handeln som A4, och kallas drafting papper. Hade helt glömt bort det tills du sa det, ska testa det. Efter senaste paketet med 50st OH-blad höll mycket dålig kvalite. Köpte samma märke för 2.5 år sedan och utan problem. Dom var så tunna att dom inte ville stå upp själva i skrivaren. Dom hade blivit helt konkava (?) av att dom var så tunna att skrivaren inte ville ta dom, när den väl lyckade så blev det mycket våldsamt. Och kunde mycket lätt gå totalt åt fanders. Pulvret som bläcket ska fästa på hade dålig tätthet. Så svärtan var totalt underkänd. Efter att ha skickat igenom några av dom så blev det bara sämre och sämtre. Undrar om dom kan ha skadat skrivarhuvudet? Synd att jag inte har kvittot på dom kvar, men ska nog ändå lämna tillbaka dom. Fast jag inte får pengarna tillbaka. Bara för att uttrycka mitt misstycke. Men eftersom min skrivare fungerar så dåligt plötsligt trots patronbyte. har jag tänkt köpa laser istället. Då dom bör hålla längre. Och mycket lägre driftkonstnader.

/ Johan Olofsson

Reply to
Johan Olofsson

Laserstrålen som används för att rita med i en laserskrivare har sitt ursprung i en laserdiod, dvs en lysdiod (LED) som utsänder laserljus. Samma typ av lysdioder sitter i alla laserpekare, CD-spelare och DVD-spelare. (Det var nog bara de första CD-spelarna och laservideo- spelarna som använde en rör-laser.)

Skillnaden mellan en laserskrivare och en LED-skrivare är att laser- skrivaren har en fast laserlaserdiod som via roterande prisma/spegel kan rita på trumma/band medan LED-skrivaren har en array av små svagare lysdioder, en för varje skrivbar punkt tvärs över pappret, som lyser på trumman/bandet.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com/
Reply to

bara en notis i efterhand.. I laserskrivare antar jag då, för bläck kan inte fästa så bra.

/ Johan Olofsson

Reply to
Johan Olofsson

"Johan Olofsson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

Det finns halvtransparent plast som är värmetålig. Det är det enda jag kan använda till min skrivare Jag har en HP lasejet 5L och den ger bra utskrift på dessa halvtransparenta plast blad. Kolla i din bokhandel på måndag så får du se.

Pepe

Reply to
Pepe

+Pepe wrote

Eller så löser man det som jag gjort, man lär sej hur många papper det ska vara i magasinet ungefär för att den INTE ska dra dubbelt :)

Min dummar sej om det är få papper eller fullt.. :/

F.ö emottages gärna tips på var man kan köpa ny tonerkasett till 5L för

*vettigt* pris, gärna originalkasett med utgånget datum.

+Johan Olofsson wrote

Finns det LED-skrivare med hög upplösning ? ..dom jags ett har haft ganska låg upplösning, men annars fungerat bra, fina utskrifter och så.

Har faktiskt en NEC LED-skrivare på 300 DPI ståendes som bara har ett fel, man måste snurra på fläkten med fingret när man slår på strömmen, annars säger den ofelbart "PSU FAN ERROR" :)