Induktionsspisar

Hej!

Funderar på en spis enl. ovan. Jag vet att pricipen för en sådan är att man inducerar ett magnetfält som värmer upp kok-kärlets botten. Detta funkar dock inte på alla typer, utan det skall vara magnetiskt material.

Om jag testar en kastrull med en vanlig permanentmagnet, och jag inte känner någon attraktion kastrull-magnet, är detta då ett tecken på att kastrullen inte kommer att funka? Jag har några rostfria kastruller som ju måste vara järnhaltiga, men som inte verkar attrahera en testmagnet...

Kanske blir det till att byta ut ett gäng? Tittade igenom husgerådsavdelningen på ett varuhus, och ser att vissa kokkärl är tydligt märkta att dom klarar induktion eller något i still med "fungerar på alla typer av spisar".

/Johan S

Reply to
Johan Stäck

Jag har en induktionshäll (från Siemens/Bosch). Kokkärlet måste ha klar magnetisk funktion för att det skall fungera med en induktionshäll. Det skall vara tydlig magnetism, en magnet skall säga "plopp" och sätta sig fast i botten. Inte några tveksamma "ja, det känns nog lite dragningskraft när jag håller magneten"...

Det är väldigt många rostfria kastruller som inte är magnetiska (och som inte fungerar). Det beror helt på vilken legering man använder eller om man har gjutit in en magnetisk skiva i botten. Vill du köpa billiga kastruller som fungerar bra på en induktionshäll så är IKEA ett bra tips. Deras kastruller kan ju prismässigt konkurrera med de flesta och fungerar med induktionshäll (Karriär pch 365-serien, även stekpannor i 365-serien).

Angående märkningen så skall det specifikt stå att kokkärlet klarar induktionshäll för att man skall kunna förlita sig på märkningen. Det finns MASSVIS med kokkärl som är markerade som "fungerar på alla typer av spisar" som inte fungerar med induktion. Tydligen räknar de inte in induktion i "alla typer"... :-) Det bästa när man är ute och handlar är att ha en magnet i fickan. Siemens inkluderar till och med en magnet för detta ändamål...

Funktionsmässigt är induktionshällen precis så bra som all reklam säger...

Reply to
Mikael Wahlgren

där...

Jo, enda problemet med det (att ta med ut till sommarstugan) är att man blir nöjd med sin induktionshäll att man snart vill ha en i sommarstugan också... :-)

Reply to
Mikael Wahlgren

"Mikael Wahlgren" skrev

blir

också...

Vad är det som gör dessa induktionsspisar så fantastiska?

// Robert

(Som bor i gammalt hus med gasspis...)

Reply to
Robert Larsson

Att dom är ungefär lika snabba som just en gasspis...

Tydligen slukar dom inte lika mycket energi som en vanlig standardspis heller.

--
May all spammers die in horrible pains!
Reply to

beror på om man räknar eftervärmen som nyttig eller inte, och i det avseende borde microvågsugnar förbjudas helt då dom bara har ca 50% verkningsgrad... ;-)

Rent reglertekninskt så är förmodlige induktans och gas det som ger snabbast respons - men jag undrar hur personer som är rädda för magnetfält reagerar (typ elallergiker) på induktionsplattor

- läckmagnetfältet lär vara ganska avsevärd här.

--
Men nu är det ofta inte matlagning som drar den
största mängden energi i köket som många tror

Om vi räknar så här då. Hur många watt-timmar drar en elspsis för att koka en liter vatten? Hur många watt-timmar drar en induktionsspis för att koka en liter vatten? Givetvis utgår vi från samma temperatur på vattnet.

Jag har ett litet kylskåp med ett ännu mindre frysfack där kylningen kommer från frysfacket. Efter att ha frostat av frysfacket och fått bort 2 kilo is runt det så sjönk kompressorns arbetstid med mer än hälften... Jag hade fortfarande samma, om inte lägre, temperatur kvar.

/Micke

Reply to
Micke

Jag vet inte om du lagar mat eller om du bara är intresserad ur teknisk synvinkel?

Men för det första, så är de mycket snabbare än en "traditionell" elspis, det märks en mycket markant skillnad, även om man jämför med nyköpta traditionella hällar.

För det andra så blir själva hällen inte speciellt varm. Man kan DIREKT torka av den med en fuktig trasa utan att det börjar fräsa massa om den. Att hällen inte blir varm har den fördelen att smuts inte bränner fast lika lätt och att risken för att man själv (eller barnen) bränner sig allvarligt minskar.

För det tredje så får du en omedelbar feedback när du ändrar reglagen till plattorna. Säg att du skall hålla något kokande. Med en induktionshäll kan du direkt dra ner reglaget till exakt den nivån som behövs för att hålla innehållet kokande genom att se på koket. Med en traditionell platta så är dröjer det någon minut minst innan du överhuvudtaget märker att du har gjort något. Det gör det mycket svårare att exakt veta vilken effekt du skall ha på plattan. Man kan få justera upp och ner flera gånger utan att hitta rätt läge.

För det fjärde drar de ca 20% mindre energi än en vanlig spis. OK, andra har sagt att spisen ändå inte ger någon större elkostnad.

För det femte så genererar hällen ingen värme (och drar ingen energi) utan något kokkärl på plattan. Avsevärt brandsäkrare för glömska personer som ibland glömmer plattan påslagen.

För det sjätte så genereras värmen i kokkärlen, inte på hällen. Man kan använda mindre kastruller på större plattor utan att en massa energi går åt till att värma oanvänd yta.

För det sjunde så är man inte beorende av "kontaktvärme" mellan häll och kokkärl. Kokkärlet behöver inte vara absolut perfekt plant (men å andra sidan så behöver man ju magnetiska kokkärl så många får ju köpa nya grejer, som lär vara plana ändå, i alla fall i början).

För mig är det framför allt argument 3 (lätt att reglera värmen) som jag ser som den största fördelen. Att kunna bryna en stek och sedan direkt kunna sätta den på långsam stekning på rätt temperatur. Eller koka upp mjölken till gröten och sedan direkt kunna ställa in temperaturen för långsam grötkokning utan att något bränner vid.

När det gäller magnetfälten, så har jag hört att magnetfältet iofs är lägre med induktionsspis men med en annan frekvens (runt 20-40 kHz) än en vanlig spis (runt 50 Hz). Vilket som är skadligast och vad som är sant vet inte jag. Det är väl inte många andra heller som vet... Men kraftledningar och sådant som man ju tidigare har ansett ohälsosamt i vissa doser, är ju klart lågfrekventa fält.

Reply to
Mikael Wahlgren

"Mikael Wahlgren" skrev :

Tack för dina synpunkter! Både det tekniska och matlagningen är kul. Att få snabb respons på effektändring bör väl vara det tyngst vägande skälet, tycker jag. Jag är ju själv bortskämd med det med min gasspis.

Driftsekonomiskt är gas, åtminstone i Göteborg, ingen succé för små hushåll; man betalar en fast årsavgift oavsett förbrukning och antal personer i hushållet. Vet inte hur det står sig mot elspis, men jag tror jag pröjsar runt

900 per år för gasen. Å andra sidan kan man ju låta alla lågor brinna året runt bara på rent jävelskap :-)
--
Robert
Reply to

Billigt uppvärmningsalternativ?

Ichimusai

Allra mest energi går det åt när ungarna badar!

mvh

Hans Bjärstål

Reply to
Hans Bjärstål