Dålig bild (Boxer)

Jag har varit uppe på taket och satt upp en ny antenn för jag hade dålig
bild. Det blev inte bättre. Bakgrunderna blir väldigt skuggiga och ansikten
ser lite animerade ut. Svårt att förklara men lite som en VCDfilm. När jag
kollar boxens inbyggda signalmätare och kvalitetsmätare är dom i topp. Boxen
är en Thomson dti2000, bra scartkabel. Det är ca 20 m antennkabel till tvn.
Jag bor i Uddevalla.
Börjar bli desperat, hjälp önskas.

Re: Dålig bild (Boxer)

Vad är det för TV?
/Malte

Re: Dålig bild (Boxer)

har du provat boxern mot en annan tv?

prova med att bara ha scartsladden mellan boxen och tvn.

med digital-tv så kan bilden vara antingen knivskarp eller
så är det mer eller mindre mosaikmönster i bilden.

Re: Dålig bild (Boxer)
On Tue, 07 Dec 2004 22:42:58 +0100, Demmpa

Just det.  Det där symtomen verkar inte alls vara antennfel.
Verkar vara någon missanpassning på SCART-överföringen
mellan boxen och TV:n.
Hur är det med bildkvaliteten på de bilder boxen själv genererar?
Alltså signalmätaren och allt annat grafiskt.

Re: Dålig bild (Boxer)
Jag har testat en annan box med samma resultat, testat 3 olika scartkablar.
Provat både RGB och CVBS. Testat på en ny plasma och min gamla 32" wide som
har fungerat bra i alla år. Ken, menar du boxens osdmenyer? Dom ser bra ut i
alla fall. Vi har bott här i 2 månader så det är först nu jag har haft tid
och irritera mig kraftigt på detta. Kan det vara någon annan utrustning som
stör bilden?

Re: Dålig bild (Boxer)
On Wed, 08 Dec 2004 08:23:44 GMT, "Matthias Johansson"

Jag har dessvärre svårt att föreställa mig hur felet ser ut.
Det verkar mycket märkligt det hela. Jag kan inte komma på
vad det skulle kunna vara.

Re: Dålig bild (Boxer)

Har följt tråden och kan heller inte se vad det är för fel.

jag antar att provat med en annan decoder-fabrikat i proverna ovan?

- är det digitalt kodat så är modellen att det fungerar, eller så
fungerar det inte alls - inga 'konstiga mellanlägen'  och
'analoga' fel som du beskriver problemet som, med skuggor och
eko kan då bara komma ifrån det som är efter dekodern. Kanske dags
för videocapturebild eller fotografi på TV-bilden för att
illustrera feltypen.

En sak som kan 'solka' ned bilden lite är vald visningsmode, då man ofta
kan välja mellan 4x3, 16x9, letterbox etc. och decodern 'passar in'
inkommande bild oavsett format till 'vald' format för bekvämlighet till
användaren - med inte alltid till så lyckad resultat.

Det du vill ha är oprocessad formfaktor och på Thomson verkar det
bara vara 'Video 16x9' som petar minst i bilden...

---

Tänk på att digitalbild inte är bättre än en bra analog
utsändning och komprimeringen ger sina artefakter, speciellt kring
Re: Dålig bild (Boxer)

ansikten

Har du fått nån ordning på det här nu?

Jag kan själv tycka ibland att bilden på en stor, dyr 100 Hz-TV inte är så
bra om man granskar noga. Tittar jag på ett speciellt sätt tycker jag att
jag kan
se statiska fläckmönster som står stilla trots att film panorerar. Har inget
att
göra med min mottagning, ser likadant ut på stormarknader med diverse
TV-apparater.

På sätt och vis tycker jag en 50 Hz:are med Blackline-bildrör eller
motsvarande från tidigt 1990-tal med mottagning av marksänd TV gav bättre
bild än en ny 100 Hz:are med digital källa. Inte så mycket mysko
sidoeffekter.

Anders

Re: Dålig bild (Boxer)

Det är som GSM-telefon - ljudkvaliten är urursel gentemot en bra anlog
telefon, men ändå accepterat efter som det är 'tillräcklig bra' för att
vara trådlöst sas.

Allmänkvaliten i digitala världen sjunker en del gentemot dom
bästa analoga lösningarna men samtidigt lyfter upp i områden där
den analoga kvaliten inte är så bra... - en utplattning till
konstant 'lagom' eller inget alls...

CD-mediat och DAT är förmodligen den sista teknikskiftet som faktiskt
förbättrade kvaliten mer märkbart gentemot tidigare alternativen
i konsumentvärlden (LP-skivan) - men nu så går man hela tiden nedåt
i kvalitet med olika kompressioner (mp3) och man känner att något inte
stämmer i bakhuvudet trots att bild och ljud till synes är bra (dvs.
brusfri med gammal bedömning sett) och artefakterna är av den typen
man inte riktigt kan sätta fingret på - men ändå störande efter en
tid... och det blir allt svårare att gräva ut absolut high-end ur
dom mediaströmmarna som erbjuds - för nu är det inte utrustningen som
presenterar i form av högtalare och skärmar som begränsar, utan
informationsmängden i indatat som sätter taket.

tex. våra stora TV-apparater formligen skriker efter högre upplösning än
720 pixel horisontellt - vi kan aldrig få biokänsla med 720x576 pixel
ala DVD hur stor skärm den än visas på - bara allt suddigare bild.
Även med nya  standarden med drygt 1000 punkter hjälper inte på
långa vägar för att fylla en vägg med bild i samma skärpa som
en bio-duk och riktig film - det behövs 2-3 ggr till i upplösning...

/TE

Re: Dålig bild (Boxer)

De skall tydligen kalla 720 för "HDTV"   :-(
Detta för att lura folk att köpa nytt.
Sedan om många år går man upp ytterligare till 1080
och då skall de få folk att köpa nytt igen.
Idag finns dessa två upplösningar (i höjdled) att välja på
för nästa steg med så kallat "HDTV".
För amerikanarna som bara kör 480 idag är 720 bättre (50%).
Vi har ju redan 576 i vårt standarsystem och 720 är bara
25% bättre, vilker ger knappt synbar skillnad.

Re: Dålig bild (Boxer)

misstänkte det... om amerikanarnas system är så dåligt att det inte kan
se skillnad mellan direktsänt eller en VHS-inspelning så har jag en viss
förståelse till halvgångsförbättringen - men här i Europa så borde man
gå upp till 1080 direkt och skippa 720-alternativet, då det är som du
säger, en knappt märkbar skillnad...

/TE

Re: Dålig bild (Boxer)

För amerikanarna är det synbar skillnad.
De kör faktiskt en hel del 1080 där, men för snabbrörliga
sportsändningar är det 720 som gäller eftersom snabbrörligheten i sig
kräver högre överföringskapacitet och då går de ner i upplösning
till 720 för att få plats i överföringskanalen.
Helt klart kommer det att bli så i framtiden att man inte låser sig
för en viss upplösning, man ändrar efter behov. Därför är det viktigt
att man köper utrustning som klarar den högsta upplösningen som används
(1080) och som också klarar att skala ner till 720, 576 och 480 när
man ser TV från en sådan signalkälla.
Högre upplösning än 1080 lär vi inte få inom överskådlig framtid.
Olika format:
http://www.digitalradiotech.co.uk/hd_screen_sizes.htm

Re: Dålig bild (Boxer)
Har varit uppe och vridit och donat med antennen. Prövat att ha förstärkaren
nära antennen,  men nu har jag den nära tvn, blev bättre resultat där. Nu
har jag skaplig bild, men på 5an och 3an och några till som jag nästan
aldrig kollar på är det mosaik emellanåt.
Är det bara att fortsätta vrida på antennen eller ska jag anse mig besegrad
och ringa "the cable guy"??

God Jul

Re: Dålig bild (Boxer)
On Tue, 14 Dec 2004 09:19:39 GMT, "Matthias Johansson"

Du bor tydligen i "radioskugga".

Re: Dålig bild (Boxer)

   Sätt upp parabol istället, så blir det garanterat bra.

Re: Dålig bild (Boxer)

Du har väl inte vertikal polariserde sändningar där du bor och du kör
horisontell polarisation på antennen eller vice versa?
Kolla in andras antenner hur dom är riktade och monterade.

Är det någonstans där man kör båda delarna (förutom mikrovåg förståss)
samtidigt?

JAnne G

Re: Dålig bild (Boxer)
Jag trodde (och tror) att 720 är i X-led dvs pixel i horisontal led och
576 pixel i y-led dvs antal linjer om vi pratar tvsystem och inte
datorer. 576 passar bra in i PAL systemet då det är nära det antal
visade linjer på skärmen.

Ang 100hz tv så uppfattar jag det som om (åtminstone min philips)
"spatsial filtret" ger otrevliga "blödningar" i färgerna vid snabba
rörelser i bilden, det förbättrar däremot mera statiska bilder eller
delar av bilder. Jag kan hålla med om att man ibland kan se digital
distorsion av bilden men den är dock bättre än min gamla "analoga" tv
som jag var tvungen att stifta bekantskap med under någon vecka då
philips tvn var kaputt (kontaktproblem i en lödning, i en SMD
komponenet). Jag föredrar 100hzaren före min analog tv.
Tillförlitligheten kan däremot diskuteras om den har blivit bättre, min
erfarenhet är att den har blivit sämre på nyare tv, vad tycker ni?

Janne G

Re: Dålig bild (Boxer)
On Wed, 15 Dec 2004 10:33:44 +0100, Janne G

Man diskuterar inte pixels i sidled i sådana här sammanhang.
Det är inte datorskärmar det gäller, det är TV.
Det är höjden som gäller, alltså motsvarande antalet linjer.
1920 x 1080  Widescreen HDTV
1280 x  720  Widescreen (snikvariant)
1024 x  576  Standard widescreen Europa

För att få 100 Hz digitaliserar man bilden och lagrar den för visning
en gång till och de där kretsarna verkar för långsamma än idag.

[...]

1280 x  720  Widescreen (snikvariant av HDTV)
1024 x  576  Standard widescreen Europa

För att få 100 Hz digitaliserar man bilden och lagrar den för visning
en gång till och de där kretsarna verkar för långsamma än idag.

Re: Dålig bild (Boxer)

Nej men när man digtaliserar bilden så diskretiserar man bilden i någon
typ av x/y kvantitet och då blir det pixel man pratar om, dvs om vi inte
skall börja med vectorgrafik igen som några datorer hade på 80 talet.
Här pratar vi om pixlar eftersom vi säger 720x576 osv, om vi pratar
analog tv så borde vi hellre prata om bandbredd som passar betydligt
bättre där.

Jag interpreterar  det som 720x576 pixelupplösning, vad får ni det till?

Site Timeline