Bergvärmepump

Jag undrar ungefär hur mycket en bergvärmepump för uppvärmning av t ex av en vanlig villa får jobba under ett vinterdygn. Ungefär hur mycket elektrisk energi, hur många kWh, drar själva pumpen per dygn?

Anders

Reply to
Anders Skelander

av t ex

mycket

Kolla in

, d=E4r finns det mycket att = l=E4sa.

// Tony

Reply to
Spamfree

Du kan räkna grovt med 1/3 el, och 2/3 värme som pumpas ut till den varma sidan. Således Om ditt hus kräver 6 kW, så åtgår det ca 2 kW el. Beakta också högsta temperatur som pumpen kan uppnå, liksom drifttid och kostnad för värmeuttag.

Moderna pumpar kan ge fyra gånger insatsen.

Det har rätt stor betydelse vilken framledningstemperatur man har, ju mindre skillnad mellan köldbärarens temperatur och värmebärarens temperatur, desto bättre verkningsgrad. Därför är det väldigt bra att kombinera värmepump med golvvärme, som har maximalt 40 graders framledningstemperatur.

/Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

Mats Karlsson Decided to say:

Förutsättningen är att allt fungerar perfekt. Installationen måste vara rätt, anläggningen rätt intrimmad och pumpen inte allt för sliten.

Jag har en kompis med en bergvärmepump och han märkte en dag att elräkningarna skjutit i höjden. När han stängde av pumpen och eldade med en gammal vedpanna en vecka såg han en stor skillnad i elförbrukning. Han ringde rörfirman för en service men de kom aldrig ut. Nu har han tröttnat och funderar på slänga ut pumpen.

Skulle jag göra en så stor investering som i en bergvärmepump skulle jag sätta in en separat elmätare för pumpen. Värmepumpar säljs ofta med en garanti för funktion och effektivitet, men hur många tänker på om pumpen är effektiv så länge det är varmt i huset?

-- Roland

It's hip to be square.

Reply to
Roland Jonsson