Elektronisk avläsning av vattenmätare?

Jag har en vanlig, modern vattenmätare för
mätning av min vattenförbrukning
där man genom en glasskiva ser ett räkneverk,
enmassa visare för 1000, 100 10 osv liter samt
ett liten snurrande tandat hjul. Hjulet verkar
snurra ett varv för en mycket liten vätskemängd.

Äre nån som har en smart ide hur man ska kunna
läsa av vattenmätaren elektroniskt på något sätt?
(och undra nu inte varför jag ska göra det, bara vill)

Fim

Elektronisk avläsning av vattenmätare?
Det finns färdiga givare som du klistrar ovanpå glaset där "hjulet" sitter,
men det var väl inte det du var ute efter? du var mer ute efter nåt
hemmameck?

Lycka till!
Mvh Johan

Re: Elektronisk avläsning av vattenmätare?

Vart hittar man dom? ;)

Re: Elektronisk avläsning av vattenmätare?

<>

 Inte den blekaste aning.. Samma tillverkare kanske som mätaren.. kan ha
varit iaf..   Företag, industrier, skolor o dylikt har sådan givare
monterad, som registrerar pulser o sedan skickar puls-antalet vidare till
vattenverket.

Samma princip finns för el-mätare (nyare modell), samt fjärrvärme o gas.

Jag jobbar på vaktbolag i Malmö, o vi har en del avläsningar o kontroller åt
Sydkraft, där jag noterat dessa prylar.

Mvh Johan

Re: Elektronisk avläsning av vattenmätare?

 * Montera webbkamera som kör ocr på mätaren. Lite mjukvarumed lär nog behövas
   då siffrorna rör på sig, och du saknar "synk".

 * Vibrationsmätning kanske ger någon signal som står i direkt förhållande till
   flödet.

 * Ultraljudsmätning på snedden av röret.

 * Utnyttja principen en massa som rör sig genom ett magnetfält bildar en
   elektrisk potential.

Re: Elektronisk avläsning av vattenmätare ?

en lysdiod och fototrissa (typ läsgaffelkonstruktion fast på reflekterat
ljus) borde kunna se en större visares rörelse och ge en puls var gång
den far förbi.

det sistnämda var visst inte så lyckat på fjärrvärmeanläggningar, som
just använde principen med svagt ledande vatten som far
förbi magneter och mäter potentialen. det fungerade bra tills inkråmet
förkoppraders av utfälld koppar av någon orsak och visade
för lite... korrision (någon annanstanns) är inte lätt...

/TE

Re: Elektronisk avläsning av vattenmätare?

Tilläggas bör att jag inte har någon vattenmätare tillgänglig. Så jag vet att
den visar vad som passerat med siffror, men inte mer. Om någon fotar av
"tavlan" blir det lite lättare.. kanske man kan önska sig en liten film t.om :)

Fjärrvärme borde gå att mäta "enkelt" med ultraljud + två temperatur prober och
P = dm/dt * c * delta_T (Q=m*c*Delta_T).

Annars tycker jag nog helst om beröringsfria metoder då det mesta mekaniska och
elektriska mätmotoder tenderar att ha låg mtbf. Och att det inte alltid är lätt
att se att det gått snett.

Hittade en genomskärningsbild på en vattenmätare som ser mistänkt lik ut det
som jag har för mig nyttjas av VA-verken. Vilket består i en turbinliknande sak
såsom på vattenkraftverk.
Har man tur skulle det ev gå att mäta mha av hallelement eller liknande hur
ofta den passerar.

Re: Elektronisk avläsning av vattenmätare ?

hmm - kräver att något av det som rör sig är magnetiskt övh.

rostfritt stål är ju dessvärre inte så bra på att vara magnetiskt
och resten är förmodligen i mässing.

/TE

Re: Elektronisk avläsning av vattenmätare?
behövas

Tack för alla svar, har fått en massa tips.
Om jag lyckas med någon metod, ska jag berätta
Fim W.

Site Timeline