Hjälp med ATX PSU ?

Hej.

Jag har ett problem eller en fråga som jag hoppas någon person här
inne kan lösa (elektronikfråga).

Jag undrar då hur man ska räkna för att veta hur mycket saker i en
dator en ATX kraft kan driva.

För vanliga datorer, som t.ex en hårddisk (eller två) samt en cdrom
läsare och sedan det vanliga, då räcker ju 300watt gott och väl.

Men när man börjar stoppa in flera saker så drar det mera ström hur
ska man lösa detta.

Räcker det med vanlig räkning med formler.

Jag vet hur mycket ström respektive amper hårddiskarna drar, cdrom
spelare är jag inte säker på, men moderkort och processor då ?

Jag har en dator med 4 hårddiskar, en cdrom läsare, athlon XP. Räcker
det med 300watt för denna dator ?

Just nu har jag en 450watt men vill byta till ett mycket tyst
kraftagg, men då kan jag inte ha såg hög watt på det :(

Re: Hjälp med ATX PSU ?

Du har inte någon komppis som har en tångamperemätare ? Eller
effektförbrukningsmätare ? ( 200:- hos Clas ).

Re: Hjälp med ATX PSU ?

Nog lär han väl ha iq nog att fatta att det inte är effekten som låter?

det han menar är väl att han har hittat ett aggregat som är tysst men som
inte krämar på mer än 300 watt?

Re: Hjälp med ATX PSU ?

Jasså KEN du husserar här också (ADSL gurun) ;)

Jo jag vet de. Jag har sett de finns PSU numera med en 12cm fläkt som
är temp reglerad, ska generara under 26 Db frågan är bara om det är
någon skillnad jämfört med med nu.

Om jag t.ex jämför min desktop låda (standard 300 psu) samt en Seagate
7200 och en Arctiv Cooling för min P4, den kan inte generara med än 10
Db, hörs knappt att den är igång :)

I nuvarand utförande (servern) är det uppenbart att 80% av oljudet
kommer från PSU'n

Tänkte skaffa en Q-tec 500watt med stor 12cm fläkt.

Re: =?iso-8859-1?q?Hj=E4lp?= med ATX PSU ?

Aggregatet "krämar" inte "på" mer än vad datorn drar. Dvs det spelar
inte så stor roll vilket kragg han har, datorn drar lika mycket ändå.
Ett 450W aggregat har däremot möjlighet att ge mer än ett 200W och är
därför dimensionerat på ett annat sätt.

Man skall varken välja för stort eller för litet aggregat för sin
applikation eftersom regleringen är optimerad i ett visst fönster och
man kan råka ut för problem om man ligger utanför detta område. Att
sätta en 450W kragg i en maskin som peakar på 100W är dumt - och tvärt
om lär man snabbt bli varse att det inte fungerar så bra.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 13:53:00  up 1 day, 21:35,  2 users,  load average: 0.06, 0.02, 0.00

Re: Hjälp med ATX PSU ?

Tack för svaren. Jag har en effekt mätare som jag köpte på elfa förut.
När allt var igång drog datorn cirka 55-60 watt (på växelströms sidan)
och när man bootade upp den så toppade den runt 80 (alltså precis vid
uppstart, peak watt eller något kanske det heter).

Visst kan jag klara mig med kraftagget jag har nu. Jag har dock en
ordentlig låda. Utöver fläktarna i kraftagget har jag två stycken
extra monterade där baktill samt en framtill. Har en chieftec låda.

När alla fläktarna är igång kan man känna draget (ordentligt drag) via
5.25 tums facken. Så jag skulle nog kuna ta bort fläktarna i
kraftagget.

De jag undrade egentligen var hur pass mycket kraft man behövde från
aggregatet. Jag hade en äldre låda förut med 300watt (måste varit
super budget psu) för den orkade inte driva 3 hårddiskar samt 1 cdrom
+ cdrom brännare.

Därav införskaffade jag mycket mera kraft men frågan är hur mycket man
behöver.

Vad klarar en vanlig 300watt av egentligen i genomsnitt om man har en
ny dator, t.ex en Athlon eller standard utförande som man kan köpa
idag i de flesta butiker, förutom man stoppar in flera hårddiskar ?

Re: Hjälp med ATX PSU ?

Jaha men hur vet man då hur mycket datorn drar ? Inte tänker jag köpa
utrustning för flera tusen bara för att mäta de.

Re: Hjälp med ATX PSU ?

Jo de har jag förstått, därav jag körde med ett 550 watt förut, så att
det skulle finnas tillräckligt med ström till alla prylarna (även om
varje enskillt kontakt inte kan leverara utsatt volt som de extramt
dyra kraftagg.

Det generella problemt är att de låter mycket från 550 watts
agregaten, återstår att se om en med temp reglerad fläkt blir aningen
tystare.

Re: =?iso-8859-1?q?Hj=E4lp?= med ATX PSU ?

Det är väl riktigt på sätt och vis, men för att det skall bli
rättvisande kan det vara bra med ett TRMS-instrument.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 20:54:00  up 2 days,  4:36,  4 users,  load average: 1.33, 1.25, 1.26

Re: Hjälp med ATX PSU ?

Nej, det beror helt på lasten, typ lysrör eller annan induktiv last. Den
från Clas visar även Volt & Ampere förutom Watt.
Att man alltid bör ta resultat från "amatör" prylar med en nypa salt gäller
även här, men det ger en fingervisning om vad som gäller.

Re: =?iso-8859-1?q?Hj=E4lp?= med ATX PSU ?

Även Bird tror jag har eleffektsmätare relativt sett billigt, analoga
sådana som ger ett bra resultat oavset crestfaktor och fasläge.

Dock har jag inte sett någon på fem-sex år.

Man blir fan impad!

     ^

    ,|, 1    _....._
     |    ,="       "=.
     |  ,"             ".                           ,"
     |,"        ,        ".,          ,          ,,"
"""".*""""""""""|""""""""""|."""""""""|""""""""".|"""">
  ." |                       ".               ." __    x
,"   |                         "._         _,"   ||
    ,|,                           "-.....-"

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 20:19:01  up 3 days,  4:01,  4 users,  load average: 0.11, 0.10, 0.04

Re: =?iso-8859-1?q?Hj=E4lp?= med ATX PSU ?

Det borde fungera utmärkt förutsatt att det inte är något fel på
elmätarna. Kolla bara så de är enfas.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 20:27:00  up 3 days,  4:09,  4 users,  load average: 0.08, 0.06, 0.03

Re: =?iso-8859-1?q?Hj=E4lp?= med ATX PSU ?

Hehe :) Tanken svindlar. En gång i tiden blev jag erbjuden en PDP-11
med tillhörande kylskåp. Jag stod ett par minuter och overvägde men
insåg att den var avsäkrad med 32A tre faser (16 till datorn och lika
mycket till kylaren).

Jag bodde hemma på den tiden och insåg problemet med vad fassan skulle
tycka om att säkra upp kåken till 48A även om han skulle få
gratisvärme i garaget... så tyvärr tackade jag nej. Ett valfritt antal
terminaler på 19,2 kbit/s kunde jag fått med. En av dem har jag hemma
och har tidigare använt som debugterminal på Amigan och Linuxmaskinen
när jag kodat dessa.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 21:06:01  up 3 days,  4:48,  4 users,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

Re: Hjälp med ATX PSU ?

Verkar inte lönt att köpa mätinstrumen för tusentals kr eller ge sig ut på
en massa loppmarknader för att få hum om belastningseffekt för en PC. En
tångampere mätning eller en billig digital mojäng från Clas tycker jag
räcker i detta fallet. Mät och sunt förnuft, kanske fördubla resultatet om
det verkar helt åt skogen. Mät även lite andra "enklare" prylar med given
effekt förbrukning hemma så får man ett hum om sanningshalten. Vet man vad
crestfaktorer, RMS, Peack-to-peack, induktiv last, fas förvrängning är, så
kan man nog manuellt räkna ut belastningen, utan mätare.

Re: =?iso-8859-1?q?Hj=E4lp?= med ATX PSU ?

Varför mäta öht? Du gissar ju bara men använder mätaren för att skaffa
di någon sorts självförtroende.

Det är just det som är grejen. Värmeelement, glödlampor och andra
enkla laster kommer den säkert visa relativt rätt på. Datorer är dock
inte en sådan last pga den något speciella uppbyggnaden i deras
nätdelar som förklarats tidigare.

Att mäta är att veta, men för att mäta måste man veta (hur man mäter).

Gammalt mätteknikerdjungelordspråk.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 23:28:00  up 4 days,  7:10,  4 users,  load average: 1.40, 1.38, 1.36

Re: Hjälp med ATX PSU ?

Ja, håller med dig, men av någon anledning så får jag inte "replay" eller
annat i realtid vilket gör att svar blir lite konstiga ibland.
Du som kan detta med News/Usenet ( sedan 90´talet ) kan väl tipsa mig!
Har hållit på med Usenet flere år sporadiskt, men kommer inte på vad detta
beror på? Ja, ja vet ALLT finns på internet, men det är lättare att fråga
här ( av dig om man inte vet/kommer ihåg själv t.ex ).

Re: =?iso-8859-1?q?Hj=E4lp?= med ATX PSU ?

Det får ingen av oss. I synnerhet är detta markant i internationella
grupper. Ofta ramlar svar in innan originalmeddelandet. Något man får
leva med.

Däremot sorterar mitt program efter tråd, och dessutom poängsätts
trådar som jag deltar i högre än andra vilket gör att de viktigaste
artiklarna, ex. svar till de jag själv skriver kommer först.

Free Agent är en bra newsklient att prova på. För en billig penning
kan man köpa den riktiga Agent.

Själv föredrar jag Gnus efter att ha upptäckt hur fantastiskt smidigt
det är att ha både mail och news inbyggt i sin favoriteditor...

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 16:09:00  up 8 days, 23:52,  3 users,  load average: 0.01, 0.08, 0.11

Re: =?iso-8859-1?q?Hj=E4lp?= med ATX PSU ?

Nej, ofta kan det vara tvärt om, saker och ting skall inte gå för
hårt, då är det lätt att man får hot spots med åtföljande problem som
överhettning, för snabb åldring, isolationsfel, ja till och med
brand...

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 13:50:00  up 1 day, 21:32,  2 users,  load average: 0.00, 0.02, 0.00

Site Timeline