Hjälp med ATX PSU ?

Hej.

Jag har ett problem eller en fråga som jag hoppas någon person här inne kan lösa (elektronikfråga).

Jag undrar då hur man ska räkna för att veta hur mycket saker i en dator en ATX kraft kan driva.

För vanliga datorer, som t.ex en hårddisk (eller två) samt en cdrom läsare och sedan det vanliga, då räcker ju 300watt gott och väl.

Men när man börjar stoppa in flera saker så drar det mera ström hur ska man lösa detta.

Räcker det med vanlig räkning med formler.

Jag vet hur mycket ström respektive amper hårddiskarna drar, cdrom spelare är jag inte säker på, men moderkort och processor då ?

Jag har en dator med 4 hårddiskar, en cdrom läsare, athlon XP. Räcker det med 300watt för denna dator ?

Just nu har jag en 450watt men vill byta till ett mycket tyst kraftagg, men då kan jag inte ha såg hög watt på det :(

Reply to
Dennis

Du har inte någon komppis som har en tångamperemätare ? Eller effektförbrukningsmätare ? ( 200:- hos Clas ).

Reply to
DataSpider

Nog lär han väl ha iq nog att fatta att det inte är effekten som låter?

det han menar är väl att han har hittat ett aggregat som är tysst men som inte krämar på mer än 300 watt?

Reply to
johan k

Tack för svaren. Jag har en effekt mätare som jag köpte på elfa förut. När allt var igång drog datorn cirka 55-60 watt (på växelströms sidan) och när man bootade upp den så toppade den runt 80 (alltså precis vid uppstart, peak watt eller något kanske det heter).

Visst kan jag klara mig med kraftagget jag har nu. Jag har dock en ordentlig låda. Utöver fläktarna i kraftagget har jag två stycken extra monterade där baktill samt en framtill. Har en chieftec låda.

När alla fläktarna är igång kan man känna draget (ordentligt drag) via

5.25 tums facken. Så jag skulle nog kuna ta bort fläktarna i kraftagget.

De jag undrade egentligen var hur pass mycket kraft man behövde från aggregatet. Jag hade en äldre låda förut med 300watt (måste varit super budget psu) för den orkade inte driva 3 hårddiskar samt 1 cdrom

  • cdrom brännare.

Därav införskaffade jag mycket mera kraft men frågan är hur mycket man behöver.

Vad klarar en vanlig 300watt av egentligen i genomsnitt om man har en ny dator, t.ex en Athlon eller standard utförande som man kan köpa idag i de flesta butiker, förutom man stoppar in flera hårddiskar ?

Reply to
Dennis

Jasså KEN du husserar här också (ADSL gurun) ;)

Jo jag vet de. Jag har sett de finns PSU numera med en 12cm fläkt som är temp reglerad, ska generara under 26 Db frågan är bara om det är någon skillnad jämfört med med nu.

Om jag t.ex jämför min desktop låda (standard 300 psu) samt en Seagate

7200 och en Arctiv Cooling för min P4, den kan inte generara med än 10 Db, hörs knappt att den är igång :)

I nuvarand utförande (servern) är det uppenbart att 80% av oljudet kommer från PSU'n

Tänkte skaffa en Q-tec 500watt med stor 12cm fläkt.

Reply to
Dennis

Nej, ofta kan det vara tvärt om, saker och ting skall inte gå för hårt, då är det lätt att man får hot spots med åtföljande problem som överhettning, för snabb åldring, isolationsfel, ja till och med brand...

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 13:50:00  up 1 day, 21:32,  2 users,  load average: 0.00, 0.02, 0.00

Aggregatet "krämar" inte "på" mer än vad datorn drar. Dvs det spelar inte så stor roll vilket kragg han har, datorn drar lika mycket ändå. Ett 450W aggregat har däremot möjlighet att ge mer än ett 200W och är därför dimensionerat på ett annat sätt.

Man skall varken välja för stort eller för litet aggregat för sin applikation eftersom regleringen är optimerad i ett visst fönster och man kan råka ut för problem om man ligger utanför detta område. Att sätta en 450W kragg i en maskin som peakar på 100W är dumt - och tvärt om lär man snabbt bli varse att det inte fungerar så bra.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 13:53:00  up 1 day, 21:35,  2 users,  load average: 0.06, 0.02, 0.00

Jaha men hur vet man då hur mycket datorn drar ? Inte tänker jag köpa utrustning för flera tusen bara för att mäta de.

Reply to
Dennis

Jo de har jag förstått, därav jag körde med ett 550 watt förut, så att det skulle finnas tillräckligt med ström till alla prylarna (även om varje enskillt kontakt inte kan leverara utsatt volt som de extramt dyra kraftagg.

Det generella problemt är att de låter mycket från 550 watts agregaten, återstår att se om en med temp reglerad fläkt blir aningen tystare.

Reply to
Dennis

Det är väl riktigt på sätt och vis, men för att det skall bli rättvisande kan det vara bra med ett TRMS-instrument.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 20:54:00  up 2 days,  4:36,  4 users,  load average: 1.33, 1.25, 1.26

Nej, det beror helt på lasten, typ lysrör eller annan induktiv last. Den från Clas visar även Volt & Ampere förutom Watt. Att man alltid bör ta resultat från "amatör" prylar med en nypa salt gäller även här, men det ger en fingervisning om vad som gäller.

Reply to
DataSpider

Även Bird tror jag har eleffektsmätare relativt sett billigt, analoga sådana som ger ett bra resultat oavset crestfaktor och fasläge.

Dock har jag inte sett någon på fem-sex år.

Man blir fan impad!

^ | ,|, 1 _....._ | ,=" "=. | ," ". ," |," , "., , ,," """".*""""""""""|""""""""""|."""""""""|""""""""".|"""">

." | ". ." __ x ," | "._ _," || ,|, "-.....-" | -1 |

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 20:19:01  up 3 days,  4:01,  4 users,  load average: 0.11, 0.10, 0.04

Det borde fungera utmärkt förutsatt att det inte är något fel på elmätarna. Kolla bara så de är enfas.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 20:27:00  up 3 days,  4:09,  4 users,  load average: 0.08, 0.06, 0.03

Hehe :) Tanken svindlar. En gång i tiden blev jag erbjuden en PDP-11 med tillhörande kylskåp. Jag stod ett par minuter och overvägde men insåg att den var avsäkrad med 32A tre faser (16 till datorn och lika mycket till kylaren).

Jag bodde hemma på den tiden och insåg problemet med vad fassan skulle tycka om att säkra upp kåken till 48A även om han skulle få gratisvärme i garaget... så tyvärr tackade jag nej. Ett valfritt antal terminaler på 19,2 kbit/s kunde jag fått med. En av dem har jag hemma och har tidigare använt som debugterminal på Amigan och Linuxmaskinen när jag kodat dessa.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 21:06:01  up 3 days,  4:48,  4 users,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

Verkar inte lönt att köpa mätinstrumen för tusentals kr eller ge sig ut på en massa loppmarknader för att få hum om belastningseffekt för en PC. En tångampere mätning eller en billig digital mojäng från Clas tycker jag räcker i detta fallet. Mät och sunt förnuft, kanske fördubla resultatet om det verkar helt åt skogen. Mät även lite andra "enklare" prylar med given effekt förbrukning hemma så får man ett hum om sanningshalten. Vet man vad crestfaktorer, RMS, Peack-to-peack, induktiv last, fas förvrängning är, så kan man nog manuellt räkna ut belastningen, utan mätare.

Reply to
DataSpider

Varför mäta öht? Du gissar ju bara men använder mätaren för att skaffa di någon sorts självförtroende.

Det är just det som är grejen. Värmeelement, glödlampor och andra enkla laster kommer den säkert visa relativt rätt på. Datorer är dock inte en sådan last pga den något speciella uppbyggnaden i deras nätdelar som förklarats tidigare.

Att mäta är att veta, men för att mäta måste man veta (hur man mäter).

Gammalt mätteknikerdjungelordspråk.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 23:28:00  up 4 days,  7:10,  4 users,  load average: 1.40, 1.38, 1.36

Ja, håller med dig, men av någon anledning så får jag inte "replay" eller annat i realtid vilket gör att svar blir lite konstiga ibland. Du som kan detta med News/Usenet ( sedan 90´talet ) kan väl tipsa mig! Har hållit på med Usenet flere år sporadiskt, men kommer inte på vad detta beror på? Ja, ja vet ALLT finns på internet, men det är lättare att fråga här ( av dig om man inte vet/kommer ihåg själv t.ex ).

Reply to
DataSpider

Det får ingen av oss. I synnerhet är detta markant i internationella grupper. Ofta ramlar svar in innan originalmeddelandet. Något man får leva med.

Däremot sorterar mitt program efter tråd, och dessutom poängsätts trådar som jag deltar i högre än andra vilket gör att de viktigaste artiklarna, ex. svar till de jag själv skriver kommer först.

Free Agent är en bra newsklient att prova på. För en billig penning kan man köpa den riktiga Agent.

Själv föredrar jag Gnus efter att ha upptäckt hur fantastiskt smidigt det är att ha både mail och news inbyggt i sin favoriteditor...

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 16:09:00  up 8 days, 23:52,  3 users,  load average: 0.01, 0.08, 0.11