entligen en komplexkapabel RPN-räknare för PC, paln och pocket PC

(skiiiiit också - min kanske något fyndiga text raderades av en BSD nyss och texten nedan blir inte alls samma sak och rytm som jag har tänkt mig... - kommer ju inte ihåg hur jag formulerade mina något elaka sparkar mot HP längre... skiiiit också...)

Några av läsarna här har säkert noterat min irritation att det inte längre finns några skjortfickvänliga miniräknare med komplex kapabilitet och helst RPN (omvänd polsk notation) att köpa sedan länge.

och som skjortvänlig räknare räknas _inte_ HP33s då dess komplexa talhantering är synnerligen handikappat, inkomplett och svårarbetat och skall man ha något som hanterar detta bra så är räknarna stora kolosser som hp49g++ (med ökända lågkvalitetsknappar långt ifrån forna HP där 'invent' betydde någonting och istället borde bytas till 'profit') eller dom största av TI:s räknare typ TI89 eller liknande, något som i sin numeriska version inrymdes i lilla räknaren hp42s som jag har refererat tidigare i mina små räkneinlägg under åren.

--
Nu sprang jag på nära nog svaren på mina böner - dessvärre inte i fysisk
form och storlek men ändock användbart som program på PC,palm och

+torbjorn.ekstrom wrote [jätteklipp ]

[jätteklipp]

Alltid trevligt när man hittar ett program som löser just det man vill :)

Men nu hoppas jag att du har berättat det för programmeraren också, jag har som vana att alltid göra detta med program jag gillar, speciellt på "smala" program kan detta göra oerhört mycket för programmerarens lust att fortsätta på programmet, feedback från användare är oändligt mycket viktigare än man tror på fri mjukvara.

Jag vet inte hur många gånger man har mailat och berömt ett program och man får ett svar tillbaka från en glad upphovsman som ibland till och med får den där extra gnistan att fortsätta utveckla pga detta.