Blinkande lampor...

Våra lampor i lägenheten går hela tiden. I vissa rum får vi byta MINST 8 gånger per år. Jag har börjat köpa lampor som har ett års garanti (philips) men det gör ingen skillnad. Är det för att det är ojämn spänning? och vad ska vi göra åt det? Lamporna brukar flimmra ganska frenetiskt ibland också.

Sen tycker jag också att vi har en väldigt hög elförbrukning, så jag undrar om det finns någon användarvänlig elmätare av något slag som man kan koppla in mellan uttaget och apparaten för att se hur mycket den drar. Vart kan man få tag i en sån?

saul

Reply to
Saul

hmm...

Jimi

Reply to
Jimi Hullegård

elmätare finns , kolla i clas i sjön eller liknadee pris ca 200kr (gekås i ullared 149kr :-) ) visar ström spänning effekt och energiförbrukning rolig sak att kolla upp alla saker man har hemma

annars skulle jag skaffa en analogmultimeter och koppla in på ett uttag och kolla spänningen, speciellt när det blinkar

dum fråga, är det glödlampor eller lågenergilampor du talar om? lågenergilampor har svårt för att blinka(flimra)

det ända stället jag har sett detta har varit i hofors, där har/hadde dom mycket dålig kvalitet på elen men med en magnetstabbstrafo så minskade man störningarna effektivt

Reply to
Hannu Kandelberg

Som tidigare diskuterats visar dessa inte alltid rätt beroende på last.

Ring elbolaget. De kommer ut med en spänningslogger som de lämnar en vecka och sedan kommer de tillbaka och kikar på resultatet.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 23:15:00  up 3 days,  6:57,  4 users,  load average: 0.15, 0.14, 0.10

Lågenergilampor håller minst ett år om de lyser dygnet runt. Glödlampor går det åt cika 8 st per år.

Gamla brytare kan göra att du får dålig elektrisk kontakt, med resultatet att lamporna blinkar ibland, och också slits snabbare. Testa att byta brytare i något rum, för att se om det blir bättre. Fundera på om det mest är takbelysning, alltså lampor kopplade till fasta brytare som slits och blinkar.

Kanske det är ju möjligt att brytarna ibland ger ett mindre överslag/kortis som då påverkar elförbrukningen.

--
ulf johansson
Reply to

den jag har visar hyggligt rätt med både induktiv och kapacitiv last har inte provat den med pulsad last än

Reply to
Hannu Kandelberg

"Saul" skrev i meddelandet news:6GCOb.78972$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Jag tycker det låter som du har en glappande nolledare någonstans. Sk. "nollbrott" du får fenomenet att lampor dör på kort tid mm. Massor av underliga fenomen kan uppstå. Det kan även döda dina vitvaror. (Hur kul är det) Du bör nog be en elektriker/fastghetsägaren kika på detta rätt snart. Jag antar att du inte har jordfelsbrytare ? Dom brukar reagera rätt kvickt när sådant här uppstår.

XR(V)

Reply to
XR(V)

Håller med XR(V), kolla så att skruven som förbinder nollan med jord i proppskåpet är ordentligt åtdragen. Om du känner dig osäker kan du alltid be en elektriker hjälpa dig...

/Peter

Reply to
Peter

Min bror råkade ut för det där. En videobandspelare gick åt förrutom diverse lampor. Lossar nollan kan spänningen bli så hög som 400 volt!

"XR(V)" skrev i meddelandet news:wKTOb.79054$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

MINST 8

ganska

jag

som man

den

snart.

kvickt

Vad hjälper en jordfelsbrytar mott "nollbrott" ? Summan av strömmarna i 3faser + nolla blir ju noll avsett om nollan släpper.

Mvh Danne

Reply to
Danne S

funkar det inte så. Har du ett problem någonstans i en vitvara eller liknande så är min erfarenhet då vill det ibland bli kortis, nolla - jord. Då hoppas jag att brytaren flippar. Nollbrott är en annan deal. Ok

XR(V)

Och nu över till något helt annat. Var faktiskt med om en lustig händelse alldeles före jul. En utav spisplattorna här hemma dog igen !! Spisen/hela huset var nytt när vi flyttade in för 10 år sedan (minus en månad) Samma spisplatta byttes för 7 månader sedan, och nu var det dags igen! Märk väl att ingen har gjort något eller ändrat något på spisen sedan den var ny för 10 år sedan. Fick en ny platta på garanti, efter lite gnäll. Det är 230 volt på allihop. Att det var exakt rätt platta till denna spisen kollades noga både förra gången och nu. Mätte på försörjningen till plattorna DENNA gången. Inte förra.... Gissa om jag blev lite snopen när det var 400 volt dit. Hmmm efter en stunds sökande och funderingar så konstaterades att det var felkopplat i spiskontakten som sitter på gummikabeln från spisen. Nollan felplacerad. OCH det har funkat i bortemot 9 år !! Bra spis ! Kanske borde köpa en likadan när den ska byttas så småningom. Nja troligtvis inte dock. Men som sagt förvånad och lite imponerad trots allt.

XR(V)

Reply to
XR(V)

"XR(V)" skrev i meddelandet news:XC_Ob.45451$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Klipp

nytt när

igen! Märk

var ny

allihop.

Gissa om

det var

Nollan

en

trots

Har reglagen fungerat dvs högre nummer blivit högre effekt ? (Effektstegen brukat åstadkommas genom att spänningen över värmespiralerna i plattan ändras mellan 230 och 380 v samt att det brukar finnas mer än en värmespiral.)

Danne

Reply to
Danne S

Det har funkat helt korrekt i dessa 9 år. Men med facit i hand så var det en "bättre" spis innan jag kom på felet och rättade till det. För nu är ju alla plattor normalsnabba. Tidigare var det bra fart mycket snabbare. Det var bättre förr....... Nä det var det ju inte, det var bara snabbare. Hustrun klagade lite på att plattorn var långsamma nu (hon har ju vant sig vid felfunktionen) Kvinnor vill ju inte att det ska gå så snabbt, svarade jag. Nehej det var tydligen inte rätt svar....

XR(V)

Reply to
XR(V)

Livet är inte enkelt.