Övervakningskamera

Jag undrar om någon som har praktisk erfarenhet av övervakningskameror kan tipsa om hur bra det funkar och alternativ för dessa saker, nedan. Syftet är, om någon undrar, övervakning av ett garage och baksidan av en villa, för koll av objudna gäster.

Hur bra blir bilden från kameror som klarar att jobba i mörker? Jag förstår att det blir monokrom bild. Men går det att urskilja och identifiera någon - eller blir det som från en värmekamera med olika fält för olika temperaturer? Kul att höra om någon provat en viss modell och kan tipsa.

Vidare undrar jag hur det funkar att placera en kamera för bildupptagning i mörker på 10-15 meters avstånd från den bevakade ytan. Vid filmning i dagsljus borde det gå bra med vanlig optisk zoom, eller vad det heter. Någon sorts objektiv som kan funka som en kikare. Men om detta passar ihop med tekniken för bildupptagning i mörker, vet jag inte.

En fråga till. Kan man placera en mörkerkamera bakom ett treglasfönstret, alltså inomhus i en villa? Eller utgör vanligt fönsterglas ett filter för de våglängder som denna typ av mörkerkamera behöver ta upp?

Sedan skulle jag banda*. Frågan är om det finns lämpligt media som relativt snabbt kan starta upp för inspelning och sedan även stängas av med enkel analog signalledning. Så att den bara bandar bildupptagning när någon passande givare detekterat rörelse eller liknande.

Anders

(*) = Jag vet att man inte får övervaka och banda hur som helst. Dn frågan tar jag upp med den myndighet eller motsvarande som ansvarar för de frågorna. Om detta blir mer än snack, vill säga. Det är ju vanligen mycket snack och lite verkstad för min del.

Reply to
Anders Skelander

Monokromt blir det inte. Det är ögat som har sådana egenheter (tappar och stavar). Med en känslig CCD-kamera blir det rätt hyfsat om man har lite ljus. Här min webkamera via tvåglasfönster. Kolla nu i natt när jag tagit bild med högsta ljuskänslighet

Med IR-ljus kan du få bra ljus utan att tjuvarna ser ljuset. Det finns diverse knep. Man kan ha rörelsedetektor i programmet också så att den tar bilder och lagrar på hårddisk bara om det rör sig i bilden.

Glasen gör bilden lite otydligare och att de dämpar ljuset lite.

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

OK, intressant! Vad har du för märke och modell på just den här kameran?

Anders

Reply to
Anders Skelander

Om detta blir mer än snack, vill säga. Det är ju vanligen mycket

:-)

Men visst är det kul med projekt. /Morgan

Reply to
Morgan

"Morgan" skrev i meddelandet news:Gwy%d.20128$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Undrar bara litet försiktigt: Har ni fått paranoja? Jag använder en känslig mikrofon kopplad till "klockradion" och så har jag hagelbössan i hallen... :-)

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen

Jag läste ett intressant uttryck någonstans. 'Är man inte paranoid, så är man inte uppmärksam'. Själv tycker jag inte man är speciellt paranoid bara för man sätter upp några övervakningskameror.

/ Johan Olofsson

Reply to
Johan Olofsson