TN-C / TN-C-S i "bolec"

Rzecz w tym, że kondensatory w filtrach mają sens tylko wtedy gdy jest działające PE. Wymyślasz sobie przypadek, który ma uzasadnić tezę ze lepiej urządzenia pierwszej klasy ochronności podłączać do gniazd bez bolca w sytuacji gdy ich tak nie można podłączać bo nie spełniają warunków bezpieczeństwa gdy nie są podłączone do PE.

Reply to
Mario

Nie można podłączać, ale tak długo, jak wtyczki będą pasowały i urządzenia będą działały, ludzie będą je podłączali. Zadaniem osób bardziej obeznanych w temacie, jeśli te są proszone o pomoc, jest zminimalizowanie zagrożenia.

Jeśli powiem komuś "nie możesz podłączyć zasilacza od laptopa, bo nie masz bolca w gniazdku" to wiesz, co mi powie. On potrzebuje laptopa i koniec. Nie ma się czemu dziwić.

Jedyne, co mogę wtedy zrobić, to -- nie znając stanu instalacji i nie wiedząc, na ile połączenie PEN jest pewne -- albo olać temat i wiedzieć, że osoba i tak będzie podłączała tego laptopa, albo zaproponować tej osobie wymianę gniazdka na takie z bolcem i zrobić mostek (zerowanie). To jedyne, co można realnie w takiej sytuacji zrobić, bo nikt nie zgodzi się (i nie zapłaci) na przeoranie mieszkania, położenie instalacji TN-C-S, instalację różnicówki i wywrócenie wszystkiego do góry nogami (a nawet jeśli zgodzi się np. najemca, to nie zgodzi się wynajmujący). Tym bardziej, że laptop działa. A że zacznie razić, jak warystor przebije? Wiesz jak jest. Jedna osoba zrozumie a dziesięć powie, że tyle lat pracuje i nie poraził.

I temat dotyczy właśnie tego, która sytuacja jest bezpieczniejsza. Czy brak jakiegokolwiek zabezpieczenia, czy zerowanie. Odpowiedź "nic, bo nie można" może akademicko jest poprawna, ale nie jest życiowa.

Reply to
Queequeg

Jeśli jest uziemienie i pen to nie ma powodu by nie robić tak jak się powinno czyli rozdzielić PEN na PE I N a PE połączyć z uziemieniem. Wtedy w razie przerwania PEN many uziemione PE a w razie przerwania uziemienia jest PEN. W tym co proponujesz przeważnie uziemienia pozbawia ochrony.

Reply to
Marek

No to chyba masz problem z dogadaniem się z drugą twoją tożsamością która pisze: "Ja wychodzę z założenia, że jeśli ma być mostek (TN-C) lub pseudo-uziom, które łączy się w rozdzielnicy z przewodem neutralnym (w TN-C-S), to lepiej, żeby tego uziemienia nie łączyć w ogóle, bo w przypadku przerwania przewodu neutralnego mamy na obudowach urządzeń napięcie sieci i nic nas przed nim nie ochroni."

Reply to
Mario

Nie, raczej ty masz problem z czytaniem ze zrozumieniem. Napisałem, z jakiego założenia wychodzę i spytałem -- jako że nie jestem elektrykiem z uprawnieniami -- co na to inni, bardziej doświadczeni.

Reply to
Queequeg

Ma sens.

Reply to