Re: TN-C / TN-C-S i "bolec"

[...]

> Nie. RCD w takich wypadkach chroni.

> Ok, a jeśli nie ma RCD i nie ma perspektywy, żeby było?

Spisz testament, pożegnaj się z bliskimi...

Nie, no - coś taki oszczędny - zakładasz różnicówkę lokalną.

Ja się zgadzam, że RCD chroni przed wieloma sytuacjami, gdy następuje porażenie, ale... realia są takie, jakie są, RCD nie ma i nie będzie, a ja chcę w tych realiach podjąć możliwie najlepszą (najbezpieczniejszą) decyzję.

W wynajętym mieszkaniu nikt nie pozwoli mi nic założyć. Musiałbym kombinować z rozłączanymi, przenośnymi rozwiązaniami.

W niektórych krajach mają coś, co nazywa się GFCI (Ground Fault Circuit Interrupter), z tego co wiem jest to różnicówka zintegrowana z gniazdkiem. U nas nigdy tego nie widziałem.

Widzę, że są też w wersji Schuko, a nawet znalazłem coś takiego:

I wtedy co... mostek w gniazdku, a do gniazdka wpięta taka przenośna różnicówka. Może to i opcja...

Z drugiej strony tak jak mówię, w łazience nie mam nic, co potrzebuje uziemienia (nic, co ma wtyczkę z miejscem na PE), więc ten uziom jest mi tam na plaster. Tylko po to, żeby zadowolić przepis. Pralkę mam w kuchni i w sumie chyba tylko do pralki możnaby kupić sobie taką przenośną różnicówkę.

Reply to
Queequeg