Re: LED Koplamp

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote in news:d8637$47793771$53564868$ snipped-for-privacy@news1.tudelft.nl:

Ik lees zojuist dat Hella het heeft aangedurfd om een LED koplamp in > productie te nemen. Het probleem van de te smalle bundel lossen ze op > door meerdere lenzen te gebruiken die elk een smalle bundel produceren. > Deze bundels samen maken kennelijk een bruikbaar patroon. De > lichttemperatuur komt dicht in de buurt van daglicht. Of het spectrum > daar ook bij in de buurt komt wordt niet vermeld (is belangrijk om de > kleuren van verkeersborden en dergelijke goed weer te geven). Het > warmteprobleem is helaas nog niet ideaal opgelost, dus ik vind het > systeem eigenlijk nog niet productierijp (gaat vanwege de gebruikte > ventilator sneller stuk dan Xenon denk ik). > >
> -vol-led-koplamp-in-serieproductie.htm >

In de nieuwe Audi R8 zitten ze ook, maar dan quasi-legaal, uitzondering gemaakt in de regelgeving (snap er alleen geen barst van wat voor regelgeving zoiets zou kunnen verbieden, anders dan dat wat voor elke lichtbron geldt, namelijk domweg lichtopbrengst).

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

      The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
     the inability to understand

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Reply to
Willem-Jan Markerink

"domweg lichtopbrengst" is minder eenvoudig dan het op het eerste gezicht lijkt. Zoals OP al vermeldt: het is niet alleen afhankelijk van lichtopbrengst, maar ook van spectrum. En dat is iets dat subjectief is: voor mensen die aan staar lijden, of mensen die kleurenblind hebben kan dat heel anders zijn dan voor mensen die geen oog afwijkingen hebben. Bovendien, contrast is ook nog eens afhankelijk van lichtsterkte, het zgn "Purkinje effect" Kortom, je doet er verstandig aan eea terdege te testen voordat je zoiets vrijgeeft

Reply to
Jan den Hollander

Jan den Hollander wrote in news:QPdej.57110$L% snipped-for-privacy@bignews3.bellsouth.net:

Gezien het eerdere visuele drama dat Xenon heet, snap ik er nog steeds geen barst van....als je die rommel toelaat, dan heb je bij LED's, gegeven voldoende Lumen's, niet zoveel te willen.

PS: Xenon heeft ook een slechte CRI, dus dat alleen kan het niet zijn. (en zo slecht zijn de laatste generaties LED's niet, oa een nieuw, kogelvormig model 230v)

--
[...]

Precies. En hoe goed het met 7 lenzen ook zal zijn, zelfs de spreiding van de bundel, het lichtpatroon, moet aan strenge eisen voldoen.

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote in news:58e1a$47796ba3$53564868$1851 @news2.tudelft.nl:

Heb je de laatste tijd nog op CandlePowerForum gekeken? Kgloof niet dat er inzake LED-schijnwerpers nog veel wensen over zijn....

--
[...]

Xenon is beslist geen rommel. Ik heb xenon in mijn huidige auto en nog nooit zo'n geweldige verlichting gehad. Met de juiste afstelling er van (moet voor een vakgarage geen probleem zijn om dat correct te doen), heeft niemand er hinder van en de gebruiker alleen maar voordeel.

Reply to
Havel

Geen verblinding voor andere weggebruikers????? Ik haat de blauwe spijkers van tegenliggers.......

Reply to
Sjouke Burry

Laat me je wat vertellen: de auto *is* hinder, met of zonder xenon verlichting.

--
Mark
Reply to

Net als sommige berichten op usenet bedoel je?

De zeloten komen weer onder hun steen vandaan.

Reply to
Havel

Zo werkt dat niet vriend, bemoeizucht en bezigheidstherapie voor amtenaren is veel belangrijker. U weet wel dat verhaal van middel en doel enzo.

Edmund

Reply to
Edmund

nooit

voor

Helaas kan niemand die dingen behoorlijk afstellen en blijft er onder een bepaalde hoek altijd hinderlijke schittering optreden. Daarnaast is het spectrum van die dingen gewoon pijnlijk voor de ogen en doet het onvriendelijk aan. Verder zijn de types die xenon rijden ook steevast de types die bumperkleven en voorrang nemen op plaatsen waar ze het niet hebben. Geef mij maar gloeilampen, wat is daar toch mis mee?

Reply to
Badmuts

er

Kletskoek. Je hebt overduidelijk geen ervaring met xenonverlichting op je auto.

Reply to
Havel

Havel microgolfde op 1/01/2008, zo rond 11:48:29, dit culiterair hoogstandje:

Hij (Zij?) praat enkel over die op andere auto's.

--
mvg, Valère
blaffende honden maken een hoop herrie

van

heeft

een

de

je

En de zak met vooroordelen gaat er ook nog bij open..:-( Maar los daarvan: heeft hij/zij die andere automobilisten gevraagd of ze xenonverlichting hadden? Er rijden namelijk een boel lieden rond met rotzooi als verlichting (waarom mensen het nodig vinden om blauw gekleurde gloeilampjes in hun armatuur te stoppen: ik heb geen idee, waarom er in Rusland 100 watt halogeenlampjes worden gemaakt die hier gretig aftrek vinden: ook geen idee.) Je hebt als tegenligger echt geen last van van moderne en goed afgestelde xenonlampen. Tenzij je iets aan je ogen mankeert.

Reply to
Havel

"Willem-Jan Markerink" wrote in news:Xns9A17D3DC03F88wjmarkerinka1nl@130.133.1.18:

Hoe kan dat nou? Heeft iemand van audi Camiel Eurlings gebeld en gevraagd of ze even de regelgeving voor audi willen aanpassen?? Lijkt me sterk. Ze zullen wel gewoon een methode gevonden hebben die aan de regelgeving voldoet.

Reply to
At Puntje

Dat is altijd weer en uitsluitend de mening van diegenen die zelf met die rommel rondrijden. Het is ook typisch een verschijnsel van de huidige "IK!" maatschappij dat de gebruikers ervan alleen het voordeel dat zij er zelf in zien relevant vinden en dat de rest zich daar maar aan heeft aan te passen.

Net als bij vuurwapens is het maar net aan welke kant je staat.

Eigen negatieve ervaring als vooroordeel aanduiden is typisch het geklets van een belanghebbende:

Geleuter. Kennelijk mankeert er iets aan je ogen.

"Havel" schreef in bericht news:477a1f49$0$85791$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Enkele opmerkingen:

1 Het hebben van vooroordelen is een menselijke eigenschap, die zeer moeilijk te genezen valt. 2 Erg veel auto's rijden rond met foute verlichting, 1 lamp defect, fout afgesteld, of de gloeilamp op de kop gemonteerd. Daarnaast bestaan er nog diverse goedkope gloeilampen waarvan de gloedraad niet in het focus van de reflector zit. Juist bij nieuwe auto's is dit ergerlijk, omdat de APK pas na 3 jaar komt en de politie hier niet op controleert (is veel te moeilijk voor ze :-(( ) De verboden 100W lampen zijn vaak maar tijdelijk irritant, omdat de reflector snel verdampt, waarna ze nog maar erg weinig licht uitstralen. 3 Velen hebben een oogafwijking en zijn overmatig gevoelig voor tegenlicht. 4 Een foute afstelling van Xenon-lampen is extra irritant en komt helaas vaak voor.
Reply to
Klaas Ensing