video recorde kapot na mogelijke spike

Hallo,

gisteren is de net spanning wegevallen, een probleem van energie bedruijf, nu heb ik echter een groot probleem, de video doet het niet meer, mogelijk door een spike of zo, omdat het de powersuply is die niet goed lijkt te werken. Het betreft een panasonic NV-F70, Wat zou er nu kapot kunnen zijn, hoe kan ik de fout het beste opzoeken? Misschien kan ik uit de brand geholpen worden.

groeten Nico

Reply to
niko

FF uit het hoofd, zit er waarschijnlijk zoals bij meerdere panasonic afgeleide videorecorders een 1uF/400 volt primair in de voeding die waarschijnlijk te weinig capaciteit heeft.

Groeten Peter

"niko" schreef in bericht news:3fb653ba$0$16792$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

Reply to
eddumweer

Elko's van de voeding die uitgedroogd zijn. Vervang alle elko's in de secundaire kant en hoogstwaarschijnlijk doet hij het weer. Da's een probleem dat je vaak ziet, zolang het toestel onder spanning blijft staan gaat alles goed, maar als de voeding terug moet opstarten na een stroomonderbreking doet die dat niet meer. K

Reply to
Kelly De Koninck

Kelly bedankt voor de mogelijke oplossing, maar even een vraag, wat betekend dat? uitgedroogd, is de elko nu doorgeslagen, kan ik dat meten want al de elko's in de voeding lijken oke te zijn, of moet ik ze er toch eerst uithalen om erachter te komen. Het punt is namelijk dat het een nogal opeen gepakt voedinkje is en ik er slecht bij kan, aangezien het er nogal wat zijn, probeer ik er nu achter te komen wat de meest waarschijnlijke is. Als ik de voeding onder spanning zet is het wel net als of er iets knetterend op lading komt, duurt maar even en dan is het weer voorbij.

Ik hoop dat je mij iets meer info kan geven.

groetjes Nico

"Kelly De Koninck" schreef in bericht news:bp5mmi$1l5cdo$ snipped-for-privacy@ID-112066.news.uni-berlin.de...

bedruijf,

mogelijk

probleem

alles

Reply to
niko

betekend

opeen

Als

op

Hoi Nico, slechte elco's hebben bijna altijd hoge ESR (equivalente serieweerstand). Dit is te meten met een ESR-meter. Hiermee kan je in het circuit de goede van de slechte onderscheiden. Groet, Giuseppe

------------------ ESR-meter van Vitor Manuel zie:

giuseppe

Het lijkt er sterk op dat dit een soort veroudering is. Heb je er rekening mee gehouden dat er iets bijzonders is gebeurd?

Telefan

Reply to
telefan

Hoi,

telefan wrote:

Toch kan het best een elko oid. zijn hoor, mogelijk was dat ding allang "open" en draaide de voeding er gewoon mee door, bij starten krijg je dan bijvoorbeeld pas problemen, bij het systeembeheer van mijn oude school hadden ze zo bijvoorbeeld een keer de spanning van wat netwerkpc's gehaald om wat aan te passen en de apparatuur een even goed schoon te zuigen, twee (verschillende) externe behuizingen voor scsi harddisks wilden daarna niet meer draaien en bleven bij inschakelen "dood", beide bleken een kapotte startweerstand te hebben, mogelijk waren die weerstanden al jaren stuk maar merk je er niets van (zeker als de apparatuur zoals daar aan een ups hangt), het in beide voedingen toegepaste regelic'tje zorgt na starten via een hulpwikkeling op de HF-trafo voor z'n eigen voeding (een (UC)3842), de startweerstand is dan "overbodig" geworden (zoiets was ook al gezegd meende ik, maar dit is nog wel een leuk voorbeeld in dit verband).

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Dat leek mij ook al.

Veroudering, en dan niet terug opstarten door een of meer slechte condensatoren is bijzonder genoeg denk ik. Komt heel vaak voor.

heren bedankt allemaal, de video doet het weer, was inderdaad een elko

"niko" schreef in bericht news:3fb653ba$0$16792$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

Reply to
niko

Ik bedoelde met die bijzondere gebeurtenis die spikes... :-))

Maar ik heb de rest van de thread gelezen en de nieuwe posts en tja, die condensatoren schijnen het inderdaad toch ook heel goed te kunnen zijn.

Ik vond het tot nu toe altijd een wat vreemd verhaal. "Uitgedroogde condensatoren", hoezo? Dat gebeurt toch niet zomaar, dacht ik dan. Maar misschien zijn ze toch niet zo goed luchtdicht afgesloten als ik altijd dacht.

Of: misschien geldt dit vooral voor de nieuwste generaties condensatoren, waar de levensduur lekker krap gehouden wordt???? (om commerciële redenen??).

Telefan

Reply to
telefan

Deze recorders zijn al zeker 10 jaar oud... Een condensator heeft een bepaalde levensduur (bijvoorbeeld 1000 uur bij 85 graden). Voor ruwweg elke 10 graden verschil moet de levensduur gehalveerd of verdubbeld worden. Uitdrogen komt doordat de rubberen seals niet perfect afsluiten, in combinatie met lekkage en gesvorming. Pas als er sprake is van slechte series (komt helaas ook voor) wordt zelfs deze levensduur niet gehaald...

Spikes doen hoegenaamd niets met condensatoren, maar wel met halfgeleiders. Zo'n geval is een stuk lastiger te repareren, maar komt gelukkig relatief weinig voor.

Hoi,

telefan wrote:

Dat valt wel een beetje mee, als je rekent volgens de specs zijn elko's veel toepassingen "ontzettend" snel theoretisch versleten, (een typische elko heeft bijvoorbeeld een levensduur van 4000 uur bij

85'C, als vuistregel is verdubbeling van de levensduur bij 10'C daling in temperatuur bruikbaar), maar houden het (praktisch) gelukkig vaak langer uit (hangt natuurlijk ook van het ontwerp af, als je als ontwerper ergens een 330uF elko plaatst terwijl het circuit al niet meer goed werkt bij capaciteitsdaling tot 220uF (toleranties zijn vaak +50/-20 %) zit je behoorlijk krap, afhankelijk van de toepassing kan je dan waarschijnlijk beter naar 470 of 680 uF toe (of circuit dusdanig verbeteren dat die ondergrens voor de elko-waarde flink naar beneden gaat en een 330uF voorlopig echt ruim voldoende is). Als deze elko (85'C/4000h) in een apparaat steeds op een 35'C blijft zitten (handwarm, zeker voor (compacte) voedingen/apparatuur is dit nog behoorlijk koel) is ie theoretisch in 4000*2^5 uur versleten (ca. 14.5 jaar), dit zal dus niet zo snel problemen geven, wel als de elko vlak naast een koelblok of stookweerstand zit (kom je toch vrij vaak tegen) en de elko steeds op een 55'C zit (printplaten ver- kleuren niet zomaar), dan zit je al slechts op een 3.5 jaar. Over het algemeen gaan 105'C elko's dan flink langer mee in zo'n "kritische" toepassing (levensduur van die elko's is bij die temp. vaak van de zelfde ordegrootte als een 85'C type, een 2000 uur), bij 85'C gaat een 105'C type al 4 keer langer mee dan bij 105'C. Natuurlijk zit er bij de verschillende typen en elko-fabrikanten verschillen in deze waarden en speelt de manier van "aansturen" ook een rol (hoe dicht zit je bij de grenzen v/d specs, max. laad/ontlaadstroom etc.), kijk evt. datasheets van de fabrikanten voor meer specs. (oa. Rubycon, nippon-chemicon, Elna, BC, Teapo etc.).

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Overigens zijn Rubycon en Elna goede voorbeelden van fabrikanten die soms de specs niet halen... Tientallen fysiek lekkende elco's in sommige apparaten :(

Hoi Maarten,

snipped-for-privacy@panic.xx.tudelft.nl wrote:

mmm..., zitten ze dan niet gewoon op heetgestookte plaatsen of in een (slecht) ontwerp waar te hoge laad/ontlaadstromen lopen, te hoge dissipatie in ESR optreedt oid. ? (of gewoon zo "heetgestookt"/opgewarmd worden dat ze theoretisch binnen een paar jaar al "af" zijn). Of heb je ze zelf in een (goed doorgerekend) ontwerp gebruikt ?.

groeten van Bart

PS: of bedoel je SMD elko's :), ik zou inderdaad wel eens willen weten wat voor ("waardeloze") fabrikant/welke fabrikanten de elko's in sommige videocamera's heeft/hebben gemaakt, jammer dat er geen merk op staat (al kan het in die dingen ook best heet worden, en is een (wel zeer) korte gespecificeerde levensduur ook mogelijk, vorige week nog mijn cameradoos doorgespit, in een defecte maar nog complete Sony CCD-F330E lekte inderdaad bijna iedere elko (die gaat het ooit wel weer eens als camera doen met een recap-actie), evenals in een JVC SVHS-C (was inmiddels al onherstelbaar gesloopt) waar ook veel elko's bleken te lekken (bij deze was dit achteraf vrijwel zeker de oorzaak van het steeds slechter wordende en uiteindelijk wegvallende camerabeeld), niet alleen maar een hopeloze actie trouwens :), een inmiddels flink ontlede CCD-TR805E bleek bij nader inzien alleen een gammele "standby" schakelaar te hebben (maakte geen contact meer, staat in serie met de powerswitch in cameramode en ding gaf daardoor dus geen beeld meer) nog simpel met een doorlussing opgelost.

Reply to
Bart Jorritsma

De 'grote Rubycon ramp' was een luxe Hitachi videorecorder van een jaar of 7 oud. In Euras stonden al diverse klachten met elco'tjes in de signaalweg (dus niet in speciaal warme gebieden) van beeld en geluid, en bij solderen bleek bijna elke elco op een van die prints te gaan sissen en stinken...

Van Elna heb ik meer puinzooi gezien: fysiek lekkende condensatoren in schakelende voedingen van Sony video's (Sony had er zelfs een revisiesetje voor, de SLV777-KIT), maar ook in Sony video's een bepaalde elco op het bedieningspaneel die steevast het printspoortje eronder met gelekt zuur onderbrak. Ook de goldcaps van Elna (bijvoorbeeld de SMD uitvoering in Palm computers) heb ik meer dan eens lekkend gezien.

Verder worden elco's van moederborden vrij zwaar belast, en afhankelijk van de elcofabrikant en het ontwerp van het bord zelf, zijn daar ook series bij die ik bol heb zien staan, ver binnen de beoogde levensduur, dit wat minder merkgebonden maar vooral relatief onbekende merken elco's (zie ook het incident met een slechte partijelectrolyt, wat een tijdje terug in het nieuws is geweest).

Daarvan heb ik gelukkig alleen maar de horror-verhalen gelezen, ik blijf op een afstand van dat spul, het moet wel leuk blijven :)

Als ik nog eens speciaal voor de hobby massaal ga recappen, zal het eerder een antieke TV zijn ofzo :-)

[...]

Ik denk dan dat ik misschien te veel gewend ben aan lekker ruim gedimensioneerde ontwerpjes.

Lage temperaturen, ruime capaciteiten, ruime spanningen, goede merken. En geen idioot zware belasting van een condensator (dat kun je ook nog hebben).

Groeten terug.

Reply to
telefan

Kijk en die terugkoppeling is nou waardevol. THX

Reply to
telefan

Natuurlijk

dicht

The Repair FAQ heeft hier ook nog wel een aardig stukje over:

-- Peter van Merkerk peter.van.merkerk(at)dse.nl

Reply to
Peter van Merkerk

Interessant!

Toch een kritische noot. Ik heb regelmatig gemerkt dat ook een FAQ maar wat riep. Een FAQ wordt soms ook maar samengesteld door goedwillende net-geen- leken-meer.

Telefan

Reply to
telefan