Vad får man när man köper en tv 28" 4:3 för 2500-3000:- testar igen :)

Provar en gång till , den förra tråden handlade ju bara om skor :)

Hej ....

Anders

Re: Vad får man när man köper en tv 28" 4:3 för 2500-3000:- testar igen :)

En  fungerande  tv  med liten bild :)

Re: Vad får man när man köper en tv 28" 4:3 för 2500-3000:- testar igen :)
Min erfarenhet är att dessa går sönder efter ca 2,5 år. De använder
billigare komponenter.
Janne

Re: Vad får man när man köper en tv 28" 4:3 för 25 00-3000:- testar igen :)

En TV skall hålla minst 20 år!   Sådetså!

Re: Vad får man när man köper en tv 28" 4:3 för 2500-3000:- testar igen :)

Verkar svårt det här... Jag vet inte heller men är också nyfiken. Jag har
under en kort period jobbat som tv-reparatör, och en hel del
lågprisapparater kunde ha samma chassie. 11AK19 tror jag det hette.
Har dock alldeles för liten erfarenher för att uttala mig mer generellt.

Mvh
Fredrik Östman

Re: Vad får man när man köper en tv 28" 4:3 för 2500-3000:- testar igen :)

Kloka svar vet jag inte om jag kan ge, bara mina synpunkter.

-En 4:3 Tv i den prisklassen du anger är en kompromiss på alla punkter,
här använder man billiga lättåtkomliga komponenter tillverkade i långa
serier insatta i relativt enkla kopplingar.

-En fördel med detta är att det är beprövade komponenter man använder
och därför är haveri i IC-kretsar inte vanligt i dessa Tv, däremot
förekommer andra designmissar som kan ge diverse fel, men designmissar
kan också välrenommerade tillverkare åstadkomma.

-De vanligaste felen är att lödningar släpper på transformatorer och
kontakter till avlänkningen blir glappiga (just för att man använder
billigare komponenter) och börjar alstra värme som leder till lödfel
eller avbrott i själva kontaktytan.

-Om dessa billighetsapparater går sönder oftare vågar jag inte uttala
mig om eftersom jag inte har siffror på hur många apparater som sålts
av varje märke men de är defenitivt mycket bättre nu än för 10 år
sedan.

-Har du tänkt att laga själv så är det nog en sådan här Tv du skall köpa,
om du kan acceptera bilden för den är oftast inte i nivå med en bild du
kan få om du lägger upp dubbla beloppet.

-De flesta Tv i denna prisklassen emanerar oftast från:
Vestel http://www.vestel.com.tr/msib20/vesteldefault.aspx
Beko http://www.beko.com.tr/en/index.php
Tauras http://www.tauras.lt/apiemus_en.php
och i viss mån från
Seleco http://www.seleco.it/servlet?event=INDEX&lang=E

-Som ett litet exempel kan nämnas att det t.ex sitter Beko i de nyare
Grundig Tv som säljs och i JVC:s och LG:s lågprissortiment sitter
Vestel bara för att nämna några, men om detta gäller om ett år vet
inte jag, här blandar och ger man friskt.
Till och med B&O hade chassi från Thomson och Philips under en
period så allt kan tydligen hända.
"Vad sägs om en Sony 99" Plasmaskärm designad av Beko i Turkiet
och tillverkad i Brahmaputra Indien", vem vet......

Här är också ett sammarbete för att sänka kostnaderna och få
längre serier:
http://www.lgphilips-lcd.com /

-Ett annat argument jag ofta hör är att en "billig Tv duger till mig
några år framåt" i väntan på att Plasmaskärmarna skall sjunka i
pris.

/ leifline

Site Timeline