lampa för videoprojektor

Hej, har troligtvis en trasig lampa till en videoprojektor av märket
Hitachi. Efter att förra lampan gått sönder hittade jag en reserv (oanvänd)
som legat i skymundan några år. Lampan fungerade till en början men dagen
därpå dog den. Tråden i lampan är inte av och lampan ser förövrigt hel ut.
Mätte med multimetern och brännaren leder inte alls. Ifall det är fråga om
en glödlampa borde multimeten ha visat ett resistansvärde även om lampan var
kall. Är det fråga om en glödlampa? Tycker det verkar konstigt att den inte
höll desto längre. Har hört att nya lampor är dyra, i vilket prisklass rör
dom sig. Tackar på förhand.

Re: lampa för videoprojektor

Lampor till projektorer är inte sällan halogenlampor?
Halogenlampor till bilar vet jag är väldigt känsliga för att man INTE får ta
i dem med fingrarna.
Då blir livslängden väldigt kort. Kan det vara något sådant du har råkat ut
för?
/peterj

Re: lampa för videoprojektor

Lampan en 150W UHB. Jo, troligtvis är det än halogenlampa.

ta
ut

Nej, själva lampan är innesluten i ett yttre hölje. Man kommer alltså inte
åt själva brännaren. Såg att lampan kostar kring 4000-5000kr. Hade helst
önskat se 2000 timmar med min reservlampa.

Re: lampa för videoprojektor

ta

Det är väl för att fettet från fingrarna inte skall förångas och sätta sig
på reflektorn med sämre ljusbild som följd.
/Gustav

Re: lampa för videoprojektor

Vidare så fungerar väl glaset även som "kyl-element" ?
/Morgan

Re: lampa för videoprojektor
@telia.com says...
Förmodligen kvartsglas.
Fingeravtryck mm ökar glasets värmeabsorbtion vilket ökar temperaturen
vilket minskar livslängden.

Re: lampa för videoprojektor

Jag har sett en halogenlampa där man tydligt kunde se och känna ett
fingeravtryck på glaset, det såg alltså ut som att någon tagit i lampan
innan den stelnat eller så, men jag antar att det var just det att någon
tagit i den när den var kall, och sedan hade fettavtrycket "smält in i"
glaset när lampan använts..

Såg mycket skojigt ut i alla fall, borde ha den kvar nånstans :)

Site Timeline