Hur testar man en Hs trafo ???

Hej ....

Eftersom det verkar finnas en massa kunskap här, så tänkte ja ställa en fråga ??

Hur testar man en hs trafo , eller hur ser man om den är kass ??

Repar tv på "hobby nivå" och skulle vilja höra hur "proffens gör " :)

Några tips ???

Mvh

Anders

Re: Hur testar man en Hs trafo ???

fråga ??

Snabbast/enklast är väl att peta på den med en skruvmejsel och kolla
"blixten"...

Re: Hur testar man en Hs trafo ???

Hej Anders !
Här kommer ett par länkar, den första är skriven av Vagn i Danmark och tar
på ett bra sätt upp olika mätmetoder.
http://www.reptips.dk/in_curcuit_lopt.htm

Den andra länken är från spanska HR där man presenterar sitt mätinstrument,
problemet för en hobbyreparatör är här priset som är en bra bit över
tusenlappen,  men det fordras inte så många felbeställda transformatorer för
att det skall gå ihop sig.
Denna sida är också mycket bra då de även har schema över kopplingarna i
olika transformatorer.
http://www.hrdiemen.es/eng/instrumentos.htm

En HS trafo kan gå sönder på många olika sätt.
1. Kortslutning i primärlindningen.
2. Kortslutning i någon av sekundärlindningarna
3. Två sekundärlindningar smälter ihop.
4. En lindning går av.
5. Fel i dioderna.
6. Kortslutning i högspänningskabeln.
7. Höljet kan spricka med ljusbågar som följd.
8. Focus och G2 potarna kan brännas av, interna överslag kan också ske i
dessa kopplingarna.

Har säkert glömt något ;-)

I fallet 7 är det inga problem det både syns och hörs.
I fallet 3 och 4 kan man ohmmäta fram felet.
I fallet 1 kan man ibland få ledning av att horisontaltransistorn blir
mycket varm, men detta gäller inte alltid.
I fallet 6 får man ta loss HS-kabeln men detta felet är verkligen inte
vanligt och inget man i första läget skall koncentrera någon energi på.

I de andra fallen får man använda metoderna som finns i länkarna samt sin
erfarenhet, man lär sig känna igen vad som händer eller inte händer när man
bytt några tusen, denna känsla är svårt att förmedla vidare.

Själv har jag byggt upp en bank med defekta transformatorer (för att inte
har ett orimligt stort lager av nya) där jag exakt vet felen såsom G2 fel,
focusfel, eller avbrott i någon sekundärlindning, dessa är bra att prova med
om Tv:n inte vill starta, får man bara igång den med en trafo från banken så
är det bara att beställa hem en ny, frågetecknet har blivit ett
utropstecken.

Har du fler frågor får du återkomma.
/leifline

Re: Hur testar man en Hs trafo ???
Tackar leifline för du tog dig tid att förklara ,,,,

Jo man har väl gått på några minor och bytt i onödan ;(

/ Anders

Ps ..forsätt med din sida , den är kanon för oss "hobby reparatörer"

Re: Hur testar man en Hs trafo ???

Det var bra förklarat!!
/Janne

Re: Hur testar man en Hs trafo ???
Hej igen ....

Jo Leif eller alla andra kluriga tvrävar .....

En annan fundering ja har , ibland när man felsöker , repar hs/nätdel
kan man koppla in en 220v lampa istället för hs trissan , för att se
om det är kortis i hs delen...
(funkar ibland)

Ja har oxå hört att man kan ersätta säkringen i nätdelen med samma
lampa när man provar en tex repad nätdel ...

Någon som har ideer eller tips i detta ämne ???

Tackar på förhand

Re: Hur testar man en Hs trafo ???

Hej igen,
Detta är en metod jag själv aldrig använt, jag förlitar mig helt på min
"Variac", med denna kan man efter borttagning av PTC motståndet smyga igång
nätdelen mer kontrollerat än med en lampa, man ser strömförbrukningen hela
tiden och jag ljuger inte om jag säger att jag sparat in den 10 gånger pga.
räddade komponenter.

Tänker man sedan på säkerheten så är det ingen tvekan om att man skall ha en
"Variac" vid reparationer, jag ryser vid bara tanken att koppla in en
glödlampa i nätdelen och sedan sticka in kontakten direkt i vägguttaget
burrrrrr.

Så mitt råd är att köpa en "Variac" trots priset, den kan användas bl.a till
att övervaka strömförbrukningen under en reparation i HS-delen,
strålströmsfel avslöjas också lätt.
Ibland drar Tv:n för lite ström som t.ex. Philips chassi L6.x och detta ser
man direkt på "Variacen" och kan gå till attack på felet, eller så kan man
ställa in "Variacen" på c:a 140 Volt och köra en 1000W varmluftspistol med
ett fint munstycke och börja ytmontera, användningsområdena är begränsade av
det som finns kvar i skallen, så därför blir inte listan längre.
ELFA har en med best.nr. 56-325-26.
/leifline

Re: Hur testar man en Hs trafo ???

igång
pga.
en
till
ser
av

Säkerhetsmässsigt är den ett måste om man skall mecka lite mera men
elektronik, det vet väl alla som har fått "hjärtklappning" när en lite
större elektrolyt har smällt.
En annan "kul" grej är att testa hur el påverkar musklerna genom att hålla
en kabel i varje hand om be en komppis (som förstår farorna med el) och
vrida sakta uppåt...

Re: Hur testar man en Hs trafo ???

Hej !
Man kan koppla en glödlmpa i serie med nätspänningen när man ex lagat
en kortis och vill spara delar ifall det finns nåt ytterliggare fel.
Lampan ska ha samma Watt-tal som TV:n.
När du testar ska lampan lysa starkt i början för att sedan lägga sig
på en
låg nivå. Då är TV:n ok.
Om lampan pumpar eller lyser starkt konstant finns det fortfarande nån
kortis.
/Janne

Re: Hur testar man en Hs trafo ???
Tackar för info , jätte intressant läsning , har varit lurig med det
där med lampa ,men hört att visa gamla tv rävar gör så ;)

Har en skiljetrafo 220/220 volt och en varaic , köpte för 40:- totalt
på en loppis , det var nog ett fynd !!!

Tack för era tips ...

/ Anders

Re: Hur testar man en Hs trafo ???

Köpte du en variac för 40:- ??? :-\
Hör av dig om du vill bli av med den, jag ger 45:-.
/leifline

Re: Hur testar man en Hs trafo ???

Vad är en variac? Är det en vridtransformator?
/peterj

Re: Hur testar man en Hs trafo ???

Precis!

Re: Hur testar man en Hs trafo ???

nä ja behåller nog den :) Fick en skiljetrafo 220/220 volt på köpet
oxå :)

Man kan göra jättebra fynd ibland... pris exempel vad ja köpt ..

Hs prob för att mäta Hs i tv 30kv 10:-
Nästan nytt (stått på ett lab och dammat ) Hitachi oscilloskåp v212
20mhz 400:-
Fluke 175 multimeter 150:- ( samma som fluke 77 ungefär)
Panasonic skruvdragare 175:- (värden bästa använder en likadan på
jobbet varenda dag !!)
Weller lödstation 50:-

Ja rek loppmarknad , man kan hitta jättebilliga grejor om man letar
lite :)

/ Anders

Re: Hur testar man en Hs trafo ???

Det sista verkar inte särskilt lyckat..........
((IP))

Site Timeline