Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Hej ....

Undrar bara , det finns ju en massa kunniga proffs här som repar tv hela dagarna ...

Vad får man när man köper en tv 28" 4:3 för 2500-3000:- , är det rent skräp ???

Det pratas om att philips har dålig kvalitet och någon sa till mig att alla tv idag är "turk tv" , vestel eller beko tillverkade i turkiet ,och att sony ska vara jobbiga att laga ..

Va är det på innsidan (bildrör , chassi )av en lågpris tv , och va ska man välja ???

Är det vissa märke man ska undvika (som tex har massa ytmonterat i nätdelen mm), tänker på att om man själv vill laga när det går sönder efter ett par år

Ska bli jättekul och se om ja får några kloka svar :)

Reply to
swealt

Men va fa--n! Är TV så dåliga idag? Min Philips är från mars 1976 och går bra än idag. Sådan kvalitet vill jag ha vid nästa TV-köp.

Jag har ingen teve alls. Har tröttnat på att junk som sänds överallt, allt kretsar runt dokusåpakändisarnas eventuella sexliv och jag är fan inte ett dugg intresserad. Innan det blir någon kvalitet på tevesändningarna att tala om är det väl meningslöst att diskutera tevemottagarens kvalitet egentligen...

Ichimusai

det är en träningssak om man kan hantera ytmonterat eller inte - det är komponentförsörjningen som man skall bekymra sig mer om då en del komponenter bara görs i 6-månaders batcher om det inte blir snabbt genomslag med stora volymer och därmed 'standard'...

det får man leta i himlen efter - tyvärr

Reply to
Torbjörn Ekström
[...]

Förutsatt att man har någorlunda moderna verktyg att tillgå är det många gånger lättare att repa ytmonterad elektronik än hålmonterad. Iofs kan jag förstå de som drar sig för att byta en 240 pinnars QFP eller liknande, men det sitter nog sällan sådant i kraften.

Med två lödkolvar och lite flussmedel kommer man långt.

[...]
Ichimusai

Det krävs skarp syn också när man skall löda fast en liten prick!

där fins det optiska hjälpmedel att ta till, därmed inte sagt att en privatperson också har råd med detta.

dock kommer man väldigt långt med en urmakarlupp och god belysning.

Torbjörn Ekström

Det är sällan det väljs _så_ små komponenter för kraftelektronik eller i teveapparater.

Ichimusai

Medhålles, sådant orkar jag inte se.

Discovery är min favvokanal nummer 1. Musikkanalerna kollar jag en del på, men MTV har för mycket tjafs såsom The Osbournes. TV3, ZTV, Femman är bottennapp.

Det är för sorgligt. Får väl köra vidare med min gamla TV i 30 år till. Borde ha köpt minst två exemplar då det begav sig så att jag kunnat ta fram ett oanvänt exemplar vartefter.

Den var bättre runt 1996 eller så, sedan verkar det som om de fick dåligt med pengar för sedan blev det första världskriget och hajar i varannat program. (Hur många jävla hajfilmer finns det egentligen???)

Det finns dock ljusglimtar som t.ex. "Scrapheap Challenge" som verkligen tilltalar min uppfinnarådra.

Jag tål inte MTV, det är inte den musiken jag lyssnar på som spelas där heller. Det fanns något som hetter VH2 eller något som jag kikade lite på tidigare som spelade mycket mer 80-tal och liknande i stället för dagens musik. Den kunde jag stå ut med lite mer.

Ichimusai

Det borde gå att optimera det där så att man kunde beställa skor, kläder å annat utan att behöva ränn runt i affärer.. Med lite fler och nogrannare mått mha databasmatchning kanske man kan slippa karusellen ;)

Innan du påbörjar din beställning, mata in ditt personnummer i den ortometriska databasen: _

Ichimusai

Ja säg det. Man får hålla koll på när det går bra program.

Jo sådant är kul, men nu har jag sett så många att det börjar stå mig upp i halsen eftersom programmen är så lika upplagda.

Jag gillar en hel del av musiken, men det är så mycket annat trams. Dessutom hatar jag reklamen för

som finns i början och slutet av varje reklampaus och även i mitten ibland. Usch!

VH1 heter den och sänder 18:00-06:00 varje dygn fortfarande.

Kanske en skomakare kan renovera dem?

När lädret börja spricka pga. att fotfukt och salterna i fotsvettet har avgarvat lädret och börja spricka, så är det inte så mycket de kan göra åt saken om man ju inte just med stora lädret beställer kopior - förståss skräddasydda efter ens fot.

- men visst skulle det vara en fin känsla att sitta hos en erkänt bra skomakare och ta ut skräddarsydda skor utan utan tanke på plånboken...

Reply to
Torbjörn Ekström

Bra ljus är nyckeln. När det gäller 0805-komponenter, eller 0603 och till och med 0402 kan man inte längre fuska.

Ichimusai

+Torbjörn Ekström wrote

Du har ingen TPH som kan laga dom då ? ..Jag vet folk som lämnar in sina skor på reparation där själva reparationen kostar mer än vad skorna kostade nya, just bara för att just det paret skor var så bra och går inte att få tag i längre.

F.ö är det ju ett problem det här, exempelvis så fick jag ett gäng strumpor i julklapp av min pappa för många år sedan, troligen dom bästa strumpor jag använt någonsin, tunna, sköna och höll otroligt bra.. men efter ett tag så var dom trots allt ganska slitna, så jag frågade var han hade köpt dom, han hade köpt dom av nån kille som bodde i samma trappuppgång och som sysslade med diverse importverksamhet, tyvärr visade det sej att han hade slutat att ta in dom efterssom dom var för dyra, folk köper hellrre billiga strumpor än betalar det dubbla för dessa typ..

Självklart, hur vet man att strumporna är bra utan att ha långtidstestat dom ? och hur många håller egentligen reda på var dom strumporna som höll köptes någonstans ?