Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Hej ....

Undrar bara , det finns ju en massa kunniga proffs här som repar tv
hela dagarna ...

Vad får man när man köper en tv 28" 4:3 för 2500-3000:- , är det rent
skräp ???

Det pratas om att philips har dålig kvalitet och någon sa till mig att
alla tv idag är "turk tv" , vestel eller beko tillverkade i turkiet
,och att sony ska vara jobbiga att laga ..

Va är det på innsidan (bildrör , chassi )av en lågpris tv , och va ska
man välja ???

Är det vissa märke man ska undvika (som tex har massa ytmonterat i
nätdelen mm), tänker på att om man själv vill laga när det går sönder
efter ett par år

Ska bli jättekul och se om ja får några kloka svar :)

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Men va fa--n!   Är TV så dåliga idag?
Min Philips är från mars 1976 och går bra än idag.
Sådan kvalitet vill jag ha vid nästa TV-köp.

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Jag har ingen teve alls. Har tröttnat på att junk som sänds överallt,
allt kretsar runt dokusåpakändisarnas eventuella sexliv och jag är fan
inte ett dugg intresserad. Innan det blir någon kvalitet på
tevesändningarna att tala om är det väl meningslöst att diskutera
tevemottagarens kvalitet egentligen...

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500 :- :)

Medhålles, sådant orkar jag inte se.

Discovery är min favvokanal nummer 1.
Musikkanalerna kollar jag en del på, men MTV
har för mycket tjafs såsom The Osbournes.
TV3, ZTV, Femman är bottennapp.

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Den var bättre runt 1996 eller så, sedan verkar det som om de fick
dåligt med pengar för sedan blev det första världskriget och hajar i
varannat program. (Hur många jävla hajfilmer finns det egentligen???)

Det finns dock ljusglimtar som t.ex. "Scrapheap Challenge" som
verkligen tilltalar min uppfinnarådra.

Jag tål inte MTV, det är inte den musiken jag lyssnar på som spelas
där heller. Det fanns något som hetter VH2 eller något som jag kikade
lite på tidigare som spelade mycket mer 80-tal och liknande i stället
för dagens musik. Den kunde jag stå ut med lite mer.

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 25 00:- :)

Ja säg det.  Man får hålla koll på när det går bra program.

Jo sådant är kul, men nu har jag sett så många att det börjar
stå mig upp i halsen eftersom programmen är så lika upplagda.
http://dsc.discovery.com/

Jag gillar en hel del av musiken, men det är så mycket annat trams.
Dessutom hatar jag reklamen för www.jamba.se som finns i
början och slutet av varje reklampaus och även i mitten ibland.
Usch!

VH1 heter den och sänder 18:00-06:00 varje dygn fortfarande.
http://www.vh1.com /

Re: Vad sitter på insidan av en lågpr is tv alla 2500:- :)

det är en träningssak om man kan hantera ytmonterat
eller inte - det är komponentförsörjningen som man skall
bekymra sig mer om då en del komponenter bara görs i 6-månaders
batcher om det inte blir snabbt genomslag med stora volymer och därmed
'standard'...

det får man leta i himlen efter - tyvärr

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

[...]

Förutsatt att man har någorlunda moderna verktyg att tillgå är det
många gånger lättare att repa ytmonterad elektronik än hålmonterad.
Iofs kan jag förstå de som drar sig för att byta en 240 pinnars QFP
eller liknande, men det sitter nog sällan sådant i kraften.

Med två lödkolvar och lite flussmedel kommer man långt.

[...]

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500 :- :)

Det krävs skarp syn också när man skall löda fast en liten prick!

Re: Vad sitter på insidan av en l ågpris tv alla 2500:- :)

där fins det optiska hjälpmedel att ta till, därmed inte sagt att en
privatperson också har råd med detta.

dock kommer man väldigt långt med en urmakarlupp och god belysning.

/TE

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Det är sällan det väljs _så_ små komponenter för kraftelektronik eller
i teveapparater.

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Bra ljus är nyckeln. När det gäller 0805-komponenter, eller 0603 och
till och med 0402 kan man inte längre fuska.

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Det är för sorgligt.
Får väl köra vidare med min gamla TV i 30 år till.
Borde ha köpt minst två exemplar då det begav sig
så att jag kunnat ta fram ett oanvänt exemplar vartefter.

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Det borde gå att optimera det där så att man kunde beställa skor, kläder å
annat utan att behöva ränn runt i affärer..
Med lite fler och nogrannare mått mha databasmatchning kanske man kan slippa
karusellen ;)

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Innan du påbörjar din beställning,
mata in ditt personnummer i den ortometriska databasen: _

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Kanske en skomakare kan renovera dem?

Re: Vad sitter på insidan av en lågpr is tv alla 2500:- :)

När lädret börja spricka pga. att fotfukt och salterna
i fotsvettet har avgarvat lädret och börja spricka, så är det inte så
mycket de kan göra åt saken om man ju inte just med stora lädret
beställer kopior - förståss skräddasydda efter ens fot.

- men visst skulle det vara en fin känsla att sitta hos en
erkänt bra skomakare och ta ut skräddarsydda skor utan utan
tanke på plånboken...

Re: Vad sitter på insidan av en lågpris tv alla 2500:- :)

Du har ingen TPH som kan laga dom då ? ..Jag vet folk som lämnar in
sina skor på reparation där själva reparationen kostar mer än vad
skorna kostade nya, just bara för att just det paret skor var så
bra och går inte att få tag i längre.

F.ö är det ju ett problem det här, exempelvis så fick jag ett gäng strumpor
i julklapp av min pappa för många år sedan, troligen dom bästa strumpor jag
använt någonsin, tunna, sköna och höll otroligt bra.. men efter ett tag så
var dom trots allt ganska slitna, så jag frågade var han hade köpt dom,
han hade köpt dom av nån kille som bodde i samma trappuppgång och som
sysslade med diverse importverksamhet, tyvärr visade det sej att han hade
slutat att ta in dom efterssom dom var för dyra, folk köper hellrre billiga
strumpor än betalar det dubbla för dessa typ..

Självklart, hur vet man att strumporna är bra utan att ha långtidstestat dom ?
och hur många håller egentligen reda på var dom strumporna som höll köptes
någonstans ?

Site Timeline