Ett framtida bekymmer för tv repare...

Hej
Jag har ett litet ställe, en utbyggnad på garaget där jag håller på med att
laga div elektronik.
Jag har ingen riktig tv antenn att tillgå.
Nyligen lagade jag en tv, kollade att den verkade funka med en liten
bordsantenn.
Den som sen köpte tv´n av mig kom omgående tillbaka med den, dom skulle ha
den i en lägenhet ansluten till ett kabeltv nät.
Det gick inte att ta in ettan med den, alla andra kanaler gick bara bra.
Antagligen nåt fel i tunern (har inte haft det förrut, om en kanal går in
tror man gärna att dom andra ska funka oxo).

Detta drabbar ju mig därför att jag inte har nån riktig tv signal i min
verkstad.

Men vad händer sen då, när dom analoga sändarna släcks ner.
Hur provar man en tv då? Mystiska små lådor med svaga sändare i?
Tunern kommer fortfarande att efterfrågas.
Min erfarenhet är att HELA frekvensregistret måste provas.
Det duger knappast att koppla in en video som sänder låst till kanal 39
(eller var det nu är).

Johan Witalis

Re: Ett framtida bekymmer för tv repare.. .

TV1 brukar väl ligga på VHF och TV2 mm. på UHF, jag kan förstå att det
är lätt att missa VHF gentemot UHF med  koll mot video kanal 39 då VHF
går lite andra vägar än UHF.

Skall man vara framtidssäker och jobbar med TV-rep mer än bara för
närmaste vänkretsen så tror jag att man förr eller senare blir tvungen
att köpa en signalgenerator som man kan skicka in CVBS-signalen i
modelationsingången och få ut vilken kanal man än önskar.
(dvs en proffesionell RF-modulator)

Med signalgenerator av den lite seriösare sorten så finns det alltid en
dämpsats mellan säg +10 - +15 dBm till - 128 dBm eller tom. ännu lägre.
och på så sätt själv kan bestämma hur 'stark' signal du vill ha in i
mottagaren. en välfungerande och helst kalibrerad dämpsats på
signalkällan är en mycket viktig verktyg när man håller på med RF.

När man går helt och hållet över till digitaltv så är det enhelt ny typ
av dyr utrustning som behövs - vilket nog kommer att slå ut en stor det
av dom 'traditionella' TV-reperatörer som fortfarande finns kvar - tyvärr.