Panorera utomhuswebkamera ?

Hej !

Jag fick till uppdrag att montera upp en Axis 2120 webkamera på
företagets skorsten, den levererades med ett utomhushus, såhär:

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e576564&ReferId=3

Men, efter en snabb koll på taket så ser man att den behöver
motorstyras, dvs. panoreras i steg från höger till vänster ca. 180
grader.

Kan man göra det på något enkelt sätt ?

Jag skulle behöva nån "vridplatta" som kan styras i fasta steg och som
tål att vara utomhus, på den "vridplattan" tänkte jag sedan montera
kameran.

Hur själva styrningen  ska gå till vet jag inte men det verkar som att
kameran både har en ingång (ex från larm) samt en slutande utgång.

Själva kameran drivs tydligen av Linux och programmeras tydligen via
shellscript.

Man kanske kan tänka sig att kameran själv ger "vridplattan" en puls,
den hoppar fram ett steg, kameran tar en bild och sedan ger en ny puls
till plattan osv.. ?

Nån som vet av något  liknande ?

Axis tipsade om att det  finns pan & tilt-huvuden att köpa utomlands
(bland annat av svenska Bewator) men det känns besvärligt att
importera  + att det antagligen är overkill till det jag ska göra.

Med vänliga hälsningar

Johan Pålsson

Re: Panorera utomhuswebkamera ?
Förr så fanns det ju motorstyrningar till parabolantenner.
Skulle det vara en möjlighet?
Hur styr man en sån?
/peterj

Re: Panorera utomhuswebkamera ?

Hej !

Jo, jag har funderat i de banorna, har bett en parabolfima i stan att
kolla runt, såna motorer är ju onekligen rätt så billiga och borde
tåla en del hantering.

Vad jag tror det kan falla på är vinkeln, när jag pratade med dem
trodde de att de kanske bara gick att vrida en 60-70 grader.
Sen får man kanske bygga själva styrningen, jag har för mig att det
bara är olika spänningar som ska på.

Mvh

/Johan

Re: Panorera utomhuswebkamera ?

Jo, men det är ju så att det egentligen bara handlar om en stång som åker
in/ut. Genom att anpassa längen på staget som länkar mot kameran (jag tänker
mig att om du har axeln som länken roterar runt nära stången så blir
vridningen runt axeln större), 60-70 grader är ju när du styr en normal
parabol med lite längre slaglängd än du behöver ha här.

Att köpa en enkel satelitstyrning (slängde en i förra veckan...) borde vara
det enklaste sättet att styra motorn trots allt. Jobbar troligen genom att
skicka ett antal strömpulser per given slaglängd. Den jag hade tror jag hade
200 valbara lägen (varav säg 10-15 kunde sparas som positioner för att hamna
på samma ställe varje gång), tillräckligt noga för att finjustera en
parabol. Borde kunna räcka för ditt behov. men du får ju förstär dra kabel
hela vägen från styrningen till motorn. Finns säkert många sådana här
stående i olika källare (även om vissa av oss redan dumpat dom). Modernare
satelitanläggningar kan ofta styra en liten kompakt historia via en
Diseq-signal och det blir nog bara krångligt, en gammal hederlig
Nokia/Luxorstyrning gör sälert jobbet i flera år till och borde kunna hittas
begagnad för ett par hundra.

Lycka till, skulle vara intressant att höra hur du löser det för säkert kan
många vara intrsserade av en liknande lösning.

Martin

Re: Panorera utomhuswebkamera ?
On Fri, 15 Oct 2004 13:42:01 GMT, "Martin Johnsson"

Kanske inte enklaste men det verkar vara det billigaste sättet, ska
kolla runt lite.

Ok, ska försöka.

Mvh

/Johan

Re: Panorera utomhuswebkamera ?

En sådan antennrotor som brukar användas av radioamatörer är en idé om
du vill kunna vrida hela varvet runt. Det finns väldigt många olika
storlekar på såna och i ditt fall är det bara att ta den minsta som
finns, den blir ändå rejält överdimensionerad.

Vårgårda Radio:
http://www.vargardaradio.se/Swedish/sv_start.htm
Swedish Radio Supply, Karlstad:
http://www.srsab.se /
Svebry Electronics, Skövde:
http://www.svebry.se /

Finns många andra också men detta är några att börja kolla med.

Det stämmer, det är bara att kolla vad styrboxen matar ut när man vrider
åt olika håll. Det finns också oftast en återkoppling som talar om hur
många grader den har vridits, oftast analogt så att man kan visa antalet
grader direkt med en voltmeter.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451
Re: Panorera utomhuswebkamera ?

Hej !

Tack för tipset, amatörradioprylar tänkte jag aldrig på, håller aldrig
på med sånt.
De var rätt så överkomliga i pris och framförallt kraftfulla :-)

Ska kolla på det.

Mvh

/Johan

Re: Panorera utomhuswebkamera ?
johan@remove-this-and-this.kuba.nu says...

kan bara säga, vindrutetorkarmotor  :-)  , mången problem har den löst

låt den vrida kameran och ha några givare som säger till när bilden ska tas,
istället för tvärt om

Re: Panorera utomhuswebkamera ?

Jo, hittar jag inget lämpligt får man nog bygga själv :-)

/Johan

Site Timeline