TV problem * 2

Hej
Först blir mammas Panasonic28"konstig  sen slocknar min Tv (JVC AV-32WP2EN)

Jag hade med min Robertbox(Sagem idt 4410) och pluggade in den i min mammas
tv på Julafton och efter ett par timmar såg TV-bilden ut som när man tittar
på en bmp bild i en dator som körs på 16 färger ,hänger ni med hur jag menar
?
Den TV'n (en Panasonic 28" från mitten av 90 talet) är sådan nu på både
analog och digital motagning!
Jag trodde att det var en ren tillfällighet att TV'n började krångla just
då.

På Juldagen kopplade jag in den till min JVC igen(som den varit inkopplad
till i 3 år utan problem) och där funkade min TV i några timmar sen så var
det dags ! Mitt i ett program så knäppte det till i burken och bilden
försvann,men ljudet funkar som det ska.
När man startar TV'n så knastrar det till lite som det brukar göra men rutan
förblir helt "oberörd" inget liv alls.
Därimot när man stänger av TV'n så blixtrar det till i bildröret, så helt
dött är det bevisligen inte.

1 Någon som känner igen detta ?
2 Jag börjar undra om det är tillfälligheter ,, eller har det samband ?
3 Kan en dekoder ställa till med detta?
4 Vad kan ha hänt med apparaterna?

Vore tacksam för råd och tipps
// Jan

Re: TV problem * 2

Hej ....

Blixtrar det blått i bildrörs halsen , har det kommit in luft i
bildröret , som är kass tyvärr ....

Går inte att fixa, bildröret är kass

Har bytt massvis med bildrör pga av detta på "dator bildskärmar" under
ett par år når jag jobbade som monitortekniker ...

Mvh Anders

Re: TV problem * 2

Hmm...........skulle du vilja vidareutveckla dina teorier.
Du menar alltså att bildröret är kass på 2 st tv-apparater.
/peterj

SV: TV problem * 2

Jag är inte tillräckligt kunnig för att ha en riktig teori,det är däför jag
postar här,här finns ju en enorm kunnskap! Jag kan bara konstatera att 2
apparater lägger av innom 24 timmar,tillfällighet jo kanske men, jag undrar
om man inte ska mäta upp Scartutgången på boxen för att försäkra sig om att
den lämnar ut lite för mycket kräm innan jag kopplar den till nästa TV ?
Eller så är det kanske som Anders skrev att jag fick in luft i bildröret på
min tv.

M.V.H Jan

Re: TV problem * 2

Man kan råka knäcka ingångskretsarna i SCART-ingången ifall
man kopplar SCART-sladden medan nätsladdarna är inkopplade
i väggutaget på någon av dessa qapparater.
Man skall alltid dra ur alla nätsladdar för berörda apparater
innan man pluggar in en SCART-kontakt eller annan ljud-
eller bild-kontakt i en apparat.
Här finns en förklaring över fenomenet.
http://www.hut.fi/~then/mytexts/ungrounded_pc.html
Många tycker inte att man skall behöva göra så här,
men är man det minsta rädd om sina pengar är det den
vettigaste åtgärden. Det är dagens switchade nätdelar
och känsliga IC-kretsar som kan orsaka sådana här problem.

SV: TV problem * 2

Jag tror inte att det är orsaken i det här fallet eftersom jag saknar bild
både på scart och vanliga antenn-ingången. TV'n dog dessutom när den var i
drift (timmar efter att scarten sattes i), om man knäcker ingångskretsarna i
SCART-ingången sker väl det omedelbart när man sätter i sladden ?
Eller ??
M.V.H Jan

Re: TV problem * 2

Ja så brukar det vara.

SV: TV problem * 2

Nej inte blått ,utan en vit blixt i rutan när man stänger av TV'n , tror att
den gjorde likadant när den var hel,men det syns ju mer mot en helt svart
ruta än en med bild.
Mvh Jan

Re: TV problem * 2

att

" Blixtrar det blått i bildrörs halsen", inte i rutan.

SV: TV problem * 2

svart
Det får jag återkomma om,det är så att jag har TV'n på en hylla 1,5 meter
upp på väggen och den väger ju drygt 50 kg så därför har jag inte plockat
ner den än!

Re: TV problem * 2
Du kan kolla in min hemsida. Där finns matnyttigt om felsökning i
TV-apparater samt lite feltips.
mvh
/Janne

www.geocities.com/crtse