Två ljudkort samtidigt?

Hej!
Jag funderar på att skaffa ett nytt ljudkort och högtalare för att få
5.1-ljud till datorn. Då det högtalarsystem jag funderar på måste kopplas in
vi analoga ingångar från motsvarande utgångar på ljudkortet, försvinner
möjligheten att samtidigt ha två-kanalljud kopplat till stereon.
För att slippa köpa en Pro-version av ljudkortet med extra hörlursuttag mm
så undrar jag om det är möjligt att samtidigt ha mitt gamla två-kanals
ljudkort kvar, då enbart för matning av stereon. Fungerar det sparar man en
tusenlapp, men blir det konflikter i datorn?

Jörgen

Re: Två ljudkort samtidigt?

in
en

Som gjort för problem.
Dessutom har de flesta 5.1 kort mjukvarusupport för 2-kanaler. Bara att
klicka i eller av en ruta.

Re: Två ljudkort samtidigt?
kopplas
mm

Om man har inbyggt ljudchip på moderkortet plus ett vanligt pci-kort så
fungerar det, dock ett felmeddelande varje gång man öppnar kontrollpanelen.

Jag har aldrig provat med två pci-ljudkort samtidigt, men det bör fungera,
dock så har Dataspider rätt i att det mycket väl kan bli konflikter.

/Hans

Re: Två ljudkort samtidigt?
kontrollpanelen.

Hmm, det är tvärt emot vad jag har upplevt. Jag har ett externt USB kort
samt ett på moderkortet men Windows ser båda som helt vanliga ljudkort. Alla
program använder det jag angett som default i kontrollpanelen (USB kortet)
om jag inte ändrar något, men jag kan i de flesta program manuellt ange
vilket av dem jag vill.

Re: Två ljudkort samtidigt?
Tackar för tipsen. Jag ska nog ändå prova för att se om det går. I
kontrollpanelen kan man ju välja vilken ljudenhet man har som standard. Jag
misstänker att man bara kan få ut ljud från ett kort i taget beroende på det
man valt. Om det är så borde man kunna ha alla anslutningar fysiskt
ihopkopplade och välja vilket som ska vara aktivt i kontrollpanelen. Om det
är så är det en OK lösning, jag tänkte slippa koppla om kablage för olika
situationer.
Jörgen

fungera,
Alla
kortet)

Re: Två ljudkort samtidigt?
Jag
det
det

Nejdå, du ska kunna använda båda samtidigt, men inte i samma program. Kolla
i t.ex. Winamp eller vilket ljudredigeringsprogram som hels, i de flesta går
det att välja vilket kort just det programet ska använda.
Sedan hur bra det fungerar i praktiken låter jag vara osagt.

Re: Två ljudkort samtidigt?

in
en

Jag kör två kort för närvarande. Ett soundblaster live player samt ett
m-audio delta 1010LT. Funkar hur bra som helst. Viktigaste är väl att se
till att korten har varsin irq.

//Christian

Re: Två ljudkort samtidigt?
Varför tar du inte bara o sätter dit en vanlig splitter som gör om ett 3,5mm
uttag till två?
Och sen sätter du det i Höger/vänster front från 5.1 kortet.
19,90 på Biltema el. dyl.
/Martin

kopplas
mm