Funderingar kring suroundsystem

Hej,

Jag har börjat överväga ett surroundsystem för att skapa lite
biokänsla hemma. Har i dagsläget inget alls förutom TV och DVD.

Tanken är väl att kunna köra lite DivX från dator, och många filmer
har idag ljudströmmar i AC3-format. Det vore ju därför trevligt att
kunna dra nytta av detta i en reciever. Det blir ju en Dolby Digital
givetvis. Jag har inga extrema krav och har väl sneglat lite på
Yamahas V640-RDS.

För att komma till sak undrar jag vad som krävs för att få "äkta" 5.1
i recievern från datorn (förutsatt att filmenhar AC3-ljud). I
dagsläget har jag ett vanligt Soundblaster 128PCI ljudkort. Jag vet
att det finns ljudkort med 5.1 dekoders inbyggda, men behöver jag det
då recievern klarar detta till mig ?

Kan man tappa av ljudet via utgången på mitt ljudkort (vanlig output)
och få 5.1 i recievern, eller krävs det ett nytt ljudkort med många
kablar för de olika ljudkanalerna ? Jag använder idag ett trådlöst
system för överföring av ljud och bild från PC till TV, går det att
fortfarande använda detta (två ljudkanaler), eller måste man använda
någon digital utgång  på ljudkortet ?

Vägled mig lite !

/Johan

--

Johan Johansson

Re: Funderingar kring suroundsystem

För 5.1 ljud till recievern krävs antingen:

- Digital utgång på ljudkortet samt kabel (optisk eller vanlig beroende på
utgången och förstärkaren)
Ljudströmmen i filmen processas inte utan skickas bara ut till föstärkaren.
(Observera att det alltså inte behöver vara ett 5.1 ljudkort utan det duger
med vilket kort som helst med dig. utg.)

eller:

- 5.1 ljudkort samt 3*stereokablar (beroende på utgångarna på ljudkortet).
Ljudkortet får då ta hand om 5.1 avkodningen och förstärkaren behöver
bara förstärka.

En Yamaha reciever är ett mycket bra val. Har själv en RX-V440RDS sedan
några månader tillbaks och den funkar riktigt bra.

/Daniel

Site Timeline