Fråga om inspelningsbar DVD.

Funderade på en sak. Jag saknar min gamla video för inspelningens
skull och såg att DVD med hårddisk blivit prisvärda. Vad ska man
satsa på mellan 2 - 3000:-, den ska kunna paus'a för att senare
spela upp (vet inte vad det där heter).

Sedan funderade jag vidare, nu har ju jag förinstallerad box i TV'n
som funkar bra och vill inte investera i en ytterligare, men funkar det
ihop med en sådan DVD? borde inte boxen ligga före DVD'n för att
allt ska fungera? Kankske går det att koppla runt på något sätt. Som
sagt, vet ingenting om dessa DVD.

Att köpa en DVD med inbyggd box verkar inte heller så intressant.

/p

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Är det det digitala marknätet du pratar om?

Då måste du ha en box före eller inbyggd i DVD-inspelaren.

Jag föreslår dock att du skaffar en inspelare med både hårddisk och DVD så
får du det bästa av två världar - du kan spela in sådant du bara vill se på
på hårddisken och raderar det efteråt medan det du vill behålla kopierar ut
på DVD innan du raderar det från hårddisken.

Jag skulle välja en med inbyggd dekoder för trots de nackdelar som finns så
tycker jag att fördelarna överväger. Tyvärr så kommer du troligen att
behöva två kort om du inte väljer att använda boxen även för att titta på
TV (men då förlorar du möjligheten att spela in något annat än det du
tittar på). Det finns även en card-splitter att köpa så att du kan använda
ett kort till flera apparater men jag har inte adressen i huvudet.

/RE

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Cardsplittern SmartWi säljs av bla. http://www.antennlaget.se /

Har inte testat själv men om man Googlar lite så hittar man flera lyckliga
historier.

--
John-Henri Eklund
snipped-for-privacy@swnet.nu

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Min thomson har bara 2 timmars timeshift, rE4%cker dE5%ligt se min trE5%d.
Sony har med inbyggd tvmottagare men den kostar kring 4000.
Jag har/skulle valt med separat box. DE5% inbyggda har strulat. De
kommer ocksE5% att bli omoderna fort, ny teknik redan pE5% vE4%g. Spelarna
E4%r sE5% buggiga sE5% man kan lika gE4%rna bygga en (tyst) dator till
uppgiften. Om man klarar sig utan timeshift, sE5% klarar man sig lE4%nge
utan hd. 4 timmars speltid/rw skiva kanske mer. FF6%r runt 1500 fE5%r man
en vhs ersE4%ttare.

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Njet. Då har du ju ändå bara en mottagare (den i TVn) så du kan inte
titta på och spela in olika kanaler, och för övrigt har du ju ingen
kortläsare för det extra kortet. Tvillingkortet är lite motbjudande
anser jag. Har man redan betalt för ett kanalpaket så borde man få se
det på mer än en apparat inom samma hushåll. Cardsplitters är tydligen
enda sättet. Kostar en slant i inköp men det betalar sig på ett drygt
år jämfört med ett tvillingkort från boxer om jag minns rätt.

Avigsidan med att använda den inbyggda mottagaren i TVn även för
inspelning är (utöver att man inte kan se en kanal och spela in en
annan) att man tappar lite i bildkvalitet eftersom signalen genomgår
ett par extra konverteringar innan den spelas in samt att jag antar
att TVn måste stå på för att det skall finnas någon signal att spela
in.

/Henrik

--

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Tänkte kanske en boxer innan DVD'n och antennsplitter till tv'n samt
kort i både boxer och tv, då borde det funka.

Jo tvillingkort mjölkar konsumenterna onödigt. Den inbyggda mottagaren
går väl knappast att spela in via, inte via hdmi, du kanske menar via scarten
isåfall, men det vill man ju inte såklart.

Jag måste ändå ha en CA-modul så det blir nog en boxer eller två separat
ändå som "buss100" rekomenderade, samma pengar ändå men en extra fjärr.

Jag tänkte på en annan sak, DVD'n som jag har nu är seg som sirap
på att visa foto, hur är det om man lägger jpg på hårddisken på en DVD,
blir det fart på bläddringen då? "buss100" har du kollat det på din?

/p

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.
 se
 separat

Har bara 5 bilder E4%nnu, men det verkar snabbt. Men nE4%r man skall titta
pE5% film, sE5% finns inte skip +. Som vid .mp3 ljud. Efter varje film fE5%r=

man steppa ner frE5%n start. D6%ver 200 timmars kapacitet, det kan bli
nE5%gra filmer.Filmerna numreras inte heller, sE5% man kan hoppa. KE4%nns
som den lE4%ser in dvd lE5%ngsamt. GE4%ller thomson. Prova sony, snE5%la int=
pE5% nE5%gra 100 lappar. Man blir bara sur nE4%r det inte funkar som man
vill.

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Har bara 5 bilder ännu, men det verkar snabbt. Men när man skall titta
på film, så finns inte skip +. Som vid .mp3 ljud. Efter varje film får
man steppa ner från start. Över 200 timmars kapacitet, det kan bli
några filmer.Filmerna numreras inte heller, så man kan hoppa. Känns
som den läser in dvd långsamt. Gäller thomson. Prova sony, snåla inte
på några 100 lappar. Man blir bara sur när det inte funkar som man
vill.

-citat-

Är det så du kan köra nästa bild när den första laddat in? Det där med
att steppa från start verkar jobbigt, kanske barnsjukdomar som med
det mesta.

/p

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Du menar att du tänkte ha en box bara för inspelning. (Boxer är
företaget som hanterar abonnemang i marknätet, skilj på dessa så
minskar risken för missförstånd)

Antennsplitter behöver du knappast eftersom de allra flesta boxar har
RF-loopthrough. En splitter ger dessutom signalförlust.

Lösningen med box+DVD för inspelning är osmidig på många sätt, främst
när det gäller timerinspelning. Dels måste timern programmeras i boxen,
dels skall man (om möjligt) ställa in DVDn för att starta inspelning
när den känner signalen från boxen. Ibland finns inte den möjligheten
och då måste man programmera timern även i DVDn.

Dels finns väl ingen DVD-inspelare som tar HDMI in (eller?), dels
finns ytterst få boxar som har HDMI ut, så hur du än gör blir det
antagligen analoga signaler, sannolikt RGB.

Personligen har jag valt en box med dubbla tuners och hårddisk. Jag
kan då inte föra över digitalt till DVD utan det får ske via SCART.
Eftersom det mesta jag spelar in inte är tänkt att sparas så bedömde
jag inte det som så viktigt.
I gengäld sköter boxen allt. Jag tittar via den, den visar text-TV,
den spelar in, jag kan pausa direktsändning och jag kan köra "chase
play" om jag kommer hem en stund efter att inspelningen börjat. Allt
detta med bara ett kort. Timerprogrammering är busenkelt och alla
inspelningar döps med programmets namn så man lätt hittar. En HDD/DVD
med inbyggd digitalmottagare kan göra i princip samma saker, men
eftersom de som finns på marknaden idag endast har en mottagare så
den blir inte riktigt lika flexibel.

Prylar avsedda för TV-inspelning brukar vara kass på bildvisning.
Sega, föga användarvänliga och med dålig bild.

/Henrik

--

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Ja jävlar, såg inte att jag skrev det, låter så lika. Sorry!

Kanske inte, men hdmi på min tv är bara in om jag fattat rätt.

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Tar inte HDMI extremt mycket plats?

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Tar inte HDMI extremt mycket plats?

-citat-
Jag menar kontakten eller kabeln hdmi, du kanske menade HD-format.

/p

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

PE5% hE5%rddisken eller dvd-skivan.

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Nej, det tar ingen plats alls på skivan. HDMI är en standard som
beskriver gränssnittet för överföring av digital bild och ljud.
Det som skickas över HDMI kan ta mer eller mindre plats beroende på
vad som skickas och hur det behandlas innan det lagras. HDMI kan ju
användas för överföring av normalupplöst TV-signal och sedan kunde man
komprimera detta på lämpligt sätt. Detta rent hypotetiskt då jag inte
tror det finns någon utrustning som tar emot via HDMI för att lagra på
disk, och med nuvarande licensregler kommer det heller aldrig att
finnas eftersom man tydligen inte licensierar inspelningsutrustning.

Spånar man lite kring inspelning av HDMI så inser man snart att det
inte är tal om att lagra ner den råa bitströmmen. För en signal i
1080p så ligger bittakten på ett antal Gbit/s, väljer man en lägre
upplösning så sjunker det snabbt men man ligger ändå över vad
utrustning i konsumentklass klarar, skrivhastigheten på DVD oaktat.
Men med måttlig upplösning och en effektiv komprimering så hade det
inte behövt ta så stor plats på disken.

På digitalboxar med inbyggd hårddisk lagras transportströmmen som tas
emot från marknät/kabelnät/satellit utan någon komprimering eller
konvertering. För normalupplöst signal i marknätet så tar en timme
cirka 2GB (varierar alltså beroende på vilken bittakt den aktuella
kanalen sänds med, SVTs kanaler brukar ha högre bittakt än övriga).
Via satellit ligger man nog ofta lite högre än så. Tyvärr har jag inga
siffror i huvudet för de HD-sändningar som nu pågår i de olika
systemen, men jag tippar på cirka 3 ggr högre för 720p.

/Henrik

--

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Nää, 13,9x4,45 mm, fast det var nog inte det du frågade. Du kan väl
klippa ner den citerade texten så jag ser i vilket sammanhang du
frågar, och gärna vara lite mer specifik i din fråga.

/Henrik

--

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Se då till att den klarar MPEG4 !

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Nej det är helt fel upfattat.
Jag har både filter och är inte nyfiken.
Dessvärre syns inlägg via andra skribenter.
Mycket av det vi skriver är adresserat till alla som läser här,
inte bara en enda person. Därför kan det bli så där.

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

Visst, frågan är ju hur du då kan besvara Ps inlägg direkt och inte går via
någon annan skribents inlägg?

_Allt_ som postas till usenet är adresserat till alla. Vill du ha privat
kommunikayion så får du maila.
--
Henrik Bengtsson
---

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.
Henrik Bengtsson käftade emot i swnet.diverse,swnet.teknik.elektronik och

Ge han inga idéer nu...

--

"Nu gick det inte att klicka på ditt namn, men sökte på www.susning.nu.
Där kom ju din personliga profil upp!"

Re: Fråga om inspelningsbar DVD.

någon annan skribents
kommunikayion så får du

Ken har ett eget filter, han håller för ena ögat när han läser.

/p

Site Timeline