Om jordade uttag i rummet där jag har min dator...

Det finns alltså inga jordade uttag i mitt sovrum/datarum, bara 3
ojordade + den ojordade lampkontakten uppe i taket. MEN, i köket någon
meter bort finns ett jordat uttag. Jag funderar helt enkelt på att dra
en vanlig jordad skarvsladd och sedan jordade förgreningsdosor och
ansluta dator, scanner mm. Om man gör så, att man helt enkelt upphör
helt med att använda de 3 ojordade kontakterna i rummet (sätter tejp
över, eller en barnspärr eller något så att man inte glömmer), så
borde väl det vara säkert eller? Lampan är det ju ingen som kommer i
närheten av ändå så det gör väl detsamma?

Om man gör så, är det då säkert att ansluta datorn till TV och stereo?
TV och video, som är ihopkopplade har "platta" ojordade kontakter, men
är kanske jordade via kabelTV. Stereon likadant, utom skivspelaren som
har en jordad kontakt. Stereons radiodel är dessutom kopplad till
radiouttaget i kabelTV-uttaget (bredvid TV-uttaget). TV och stereo
finns i samma rum och där finns inga jordade kontakter. Jag kanske ska
tillägga att jag höll på för ett tag sen och skulle spela in från
phono på förstärkaren till det integrerade ljudkortet i datorn och
brände ljudkortet. Moderkortet klarade sig dock. Köpte ett begagnat
ljudkort för en 100-lapp och allt funkar perfekt, men jag börjar
fundera om det inte är dags för en kurs i allmän elektricitetslära för
min del ;-)

Site Timeline