Om jordade uttag i rummet där jag har min dator...

Det finns alltså inga jordade uttag i mitt sovrum/datarum, bara 3 ojordade + den ojordade lampkontakten uppe i taket. MEN, i köket någon meter bort finns ett jordat uttag. Jag funderar helt enkelt på att dra en vanlig jordad skarvsladd och sedan jordade förgreningsdosor och ansluta dator, scanner mm. Om man gör så, att man helt enkelt upphör helt med att använda de 3 ojordade kontakterna i rummet (sätter tejp över, eller en barnspärr eller något så att man inte glömmer), så borde väl det vara säkert eller? Lampan är det ju ingen som kommer i närheten av ändå så det gör väl detsamma?

Om man gör så, är det då säkert att ansluta datorn till TV och stereo? TV och video, som är ihopkopplade har "platta" ojordade kontakter, men är kanske jordade via kabelTV. Stereon likadant, utom skivspelaren som har en jordad kontakt. Stereons radiodel är dessutom kopplad till radiouttaget i kabelTV-uttaget (bredvid TV-uttaget). TV och stereo finns i samma rum och där finns inga jordade kontakter. Jag kanske ska tillägga att jag höll på för ett tag sen och skulle spela in från phono på förstärkaren till det integrerade ljudkortet i datorn och brände ljudkortet. Moderkortet klarade sig dock. Köpte ett begagnat ljudkort för en 100-lapp och allt funkar perfekt, men jag börjar fundera om det inte är dags för en kurs i allmän elektricitetslära för min del ;-)

Reply to
Dean Keaton