Jordat uttag?

Hello allibody
jag har äntligen fått min hem PC (standarddator med platt skärm). Mina
"datorkunniga" vänner påstår att datorn ska vara ansluten till ett jordat
uttag för att fungera korrekt. Jag har för mig att det bara är CRT-skärmar
som behöver jordade uttag. Vad gäller?
mvh
Roger

Re: Jordat uttag?

alla datorer med jordat intag ska anslutas till jordat uttag

om man inte gör det är det lätt hänt att t.e.x bränna in och utgångar på grund
av flytande spänningar via strökapacitanser

du kan ha 110v ac via störskyddkondingen i nätdelen, och när du kopplar line ut
till stereon kan du bränna antingen ljudkortet eller stereons ingångsteg

Re: Jordat uttag?

Jag fick mindre ont i huvudet när jag skaffade jordat uttag. Varje gång jag
klämde mig in bakom datorn för att komma åt uttagen, kom jag åt elementet
med benet, fick en rejäl stöt och drämde skallen i undersidan av skrivbordet
:-)

HO

Re: Jordat uttag?

  :-)

Re: Jordat uttag?

Men det är inget krav.. har kört utan jord i många år och det har funkat
bra, även med stereo.. men har man bara en dator utan andra saker anslutna
så är det nog ingen fara.

Re: Jordat uttag?

Det är inget krav så länge som det funkar men om det händer en
olycka så att något/någon blir skadad så kan försäkringsbolaget
vägra ersättning eftersom man inte har använt utrustningen rätt,
eftersom en utrustning/apparat som har jordad stickkontakt ska
anslutas till jordat uttag, annars så skulle den apparaten
inte ha jordad stickkontakt.

  har kört utan jord i många år och det har funkat

Ja det kan funka *men* det kan lika gärna gå åt pipsvängen.

  men har man bara en dator utan andra saker anslutna
Jag har tidigare (1997-98) kört datorn ojordad men jag kommer
aldrig mer göra det. Hade nämligen ett vattenburet element bakom
datorbodet, ibland (ofta) så satt jag med fötterna mot elementet,
tänkte inte på det förrän en dag (hösten 98) då jag barfota satt
med fötterna mot elemntet och sammtidigt rörde en omålad del
på datorschassit, fick en riktigt rejäl stöt.

Re: Jordat uttag?

Hehe... Detta påminner mig om när jag gjorde samma sak. Det fungerade
alldeles utmärkt tills den dag jag kopplade en mikrofon till datorn. Lita på
att jag fick ont i läppen.

Lasse T
--------------

Re: Jordat uttag?

Alla elektriska apparater som _har_ jordad stickkontakt ska
anslutas till jordat uttag för att kunna fungera optimalt
t.ex. vid fel i apparaten.

Alla jordade apparater som har avstörningsfilter på ingången
till nätaggregat måste anslutas till jordat uttag annars så
har man en spänningspotential mallan apparatens schassi och
jordade föremål i lokalen (element, vissa lampor mm), denna
spänningspotential ligger på ca 115 volt 50 Hz. Om man har
två ojordade uttag som matas från två olika faser och ansluter
en dator i varje så kan spänningspotentialen mellan
datorschassinarna vara 230 volt 50Hz.

En annan sak är att när man kopplar in annan utrustning ljud/bild
(tv/video/stereo/mm) så kan man förstöra in/utgångarna på
en eller flera enheter.

Re: Jordat uttag?

Enkelt.  Det är ju bara att titta på stickproppen.
Om den är av jordtyp skall den också anslutas i jordat eluttag.

Jordtyp
http://www.elfa.se/images/highres/h3019.jpg

Ej jordtyp
http://www.elfa.se/images/highres/h3020.jpg

Re: Jordat uttag?

jordat
CRT-skärmar
Det är en smula förenklat. Rent generellt kan jordade apprater anslutas till
ojordade uttag utan att utgöra någon säkerhetsrisk. Detta förutsätter då att
miljön i helhet runt apparaten är ojordad.

Det är inte en slump att jordade stickproppar passar i ojordade uttag men
inte tvärtom. (Specialfall för dubbelisolerade maskiner, typ borrmaskiner,
som har ojordade stickproppar som är anpassade för att passa i jordade
uttag.)

Mvh
Ingvar

Re: Jordat uttag?
On Mon, 29 Nov 2004 10:45:16 +0100, "Ingvar Esk"

Vilket är synnerligen ovanligt.

Det är ändå ingen fördel ur säkerhetssynppunkt.
Så gott som alltid finns något jordat föremål i närheten.

Re: Jordat uttag?

Ja, definitivt.

Det är därför några länder, däribland Danmark och USA, har resonerat
precis tvärtom. Alltså att en jordad stickpropp bara ska passa i jordade
uttag medan ojordade stickproppar passar i både jordade och ojordade uttag.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Bättre än Sveriges slappa hållning i ämnet jordning.

Re: Jordat uttag?
Mon, 29 Nov 2004 11:25:41 +0100, Ken ba:

Det finns ingen jordning i Sverige, bara nollning (om ingenting har
ändrat sig på de senaste 30 åren).

--
Charlie.

Re: Jordat uttag?
On Sun, 16 Jan 2005 17:26:18 GMT, Charlie R

Tja, det kan man ju tvista om.
Numera finns det riktig jordning (5-ledarsystem) också.

Re: Jordat uttag?
Ja, och det direkt ifrån sista transformatorn som har D/Y-koppling,
stammnätet och mellannätet har bara tre faser och ingen nolla.

Re: Jordat uttag?

När jag kollade sist med elleverantören så vart den PEN system och inget annat
som kunde erbjudas som privatperson..

Re: Jordat uttag?

Det är än så länge bara några få elleverantörer som
kan leverera 3L+PE+N till privatpersoner och det blir
bara ifrån nya transformatorer i sammband med nyproduktion
av bostäder. Om jag inte missminner mig så kan KREAB-energi
i Torsås leverera 5-ledarsystem till privatpersoner.

Re: Jordat uttag?
On Mon, 17 Jan 2005 15:47:07 +0100, Demmpa

Hade jag byggt ett hus till mig själv hade ett 5-ledarsystem
till huset varit det enda godtagbara.

Re: Jordat uttag?

I USA har man tänkt tvärtom... eller så blev det som det blev.

En jordad apparat passar BARA i ett jordat uttag, och en ojordad apparat
passar i båda...

Bild på pluggar:

http://kropla.com /!ab.htm

Site Timeline