Jordat uttag?

Hello allibody jag har äntligen fått min hem PC (standarddator med platt skärm). Mina "datorkunniga" vänner påstår att datorn ska vara ansluten till ett jordat uttag för att fungera korrekt. Jag har för mig att det bara är CRT-skärmar som behöver jordade uttag. Vad gäller? mvh Roger

Reply to
prw

alla datorer med jordat intag ska anslutas till jordat uttag

om man inte gör det är det lätt hänt att t.e.x bränna in och utgångar på grund av flytande spänningar via strökapacitanser

du kan ha 110v ac via störskyddkondingen i nätdelen, och när du kopplar line ut till stereon kan du bränna antingen ljudkortet eller stereons ingångsteg

Reply to
Hannu Kandelberg

prw wrote / skrev:

Alla elektriska apparater som _har_ jordad stickkontakt ska anslutas till jordat uttag för att kunna fungera optimalt t.ex. vid fel i apparaten.

Alla jordade apparater som har avstörningsfilter på ingången till nätaggregat måste anslutas till jordat uttag annars så har man en spänningspotential mallan apparatens schassi och jordade föremål i lokalen (element, vissa lampor mm), denna spänningspotential ligger på ca 115 volt 50 Hz. Om man har två ojordade uttag som matas från två olika faser och ansluter en dator i varje så kan spänningspotentialen mellan datorschassinarna vara 230 volt 50Hz.

En annan sak är att när man kopplar in annan utrustning ljud/bild (tv/video/stereo/mm) så kan man förstöra in/utgångarna på en eller flera enheter.

Demmpa
Reply to
Demmpa

Jag fick mindre ont i huvudet när jag skaffade jordat uttag. Varje gång jag klämde mig in bakom datorn för att komma åt uttagen, kom jag åt elementet med benet, fick en rejäl stöt och drämde skallen i undersidan av skrivbordet :-)

HO

Reply to
Håkan Olsson

"Hannu Kandelberg" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

Men det är inget krav.. har kört utan jord i många år och det har funkat bra, även med stereo.. men har man bara en dator utan andra saker anslutna så är det nog ingen fara.

Reply to
Daniel Forsgren

Daniel Forsgren wrote / skrev:

Det är inget krav så länge som det funkar men om det händer en olycka så att något/någon blir skadad så kan försäkringsbolaget vägra ersättning eftersom man inte har använt utrustningen rätt, eftersom en utrustning/apparat som har jordad stickkontakt ska anslutas till jordat uttag, annars så skulle den apparaten inte ha jordad stickkontakt.

har kört utan jord i många år och det har funkat

Ja det kan funka *men* det kan lika gärna gå åt pipsvängen.

men har man bara en dator utan andra saker anslutna

Jag har tidigare (1997-98) kört datorn ojordad men jag kommer aldrig mer göra det. Hade nämligen ett vattenburet element bakom datorbodet, ibland (ofta) så satt jag med fötterna mot elementet, tänkte inte på det förrän en dag (hösten 98) då jag barfota satt med fötterna mot elemntet och sammtidigt rörde en omålad del på datorschassit, fick en riktigt rejäl stöt.

Demmpa
Reply to
Demmpa

Enkelt. Det är ju bara att titta på stickproppen. Om den är av jordtyp skall den också anslutas i jordat eluttag.

Jordtyp

Ej jordtyp

:-)

Alla apparater med jordad sladd skall anslutas till jordade uttag. Det är grundregeln. Nog fungerar apparaten annars också, men du får t.ex. inte nytta av jordningen om t.ex. hölje blir spänningsförande pga elfel.

"Cannot delete 016: There is not enough free disk space. Delete one
 more files to free disk space, and then try again."
Reply to
Ichimusai

En indikation på att det kan vara lämpligt att ansluta datorutrustningen till jordade uttag, är kanske att elkablarna har stickproppar i jordat utförande?

/Bengt

Reply to
Bengt Österdahl

observera att det inte bara räcker med att jorda uttaget som datorn använder utan allt i samma rum ska jordas dvs. alla uttag och även ev. belysning.

Reply to
Christer

Daniel Berglund

Givetvis är det så, men alla fattar inte det ännu.

Christer wrote / skrev:

Förhoppningsvist så säger den elektriker som man anlitar till om det. Om inte elektrikern säger till att alla vägguttag och lamputtag i rummet ska bytas till jordade dito så begår elektrikern tjänstefel, om elektrikern bara byter ett uttag när det finns flera i rummet så begår han oxå då tjänstefel även om beställaren bara vill byta det uttaget, det som elektrikern då ska göra är att antingen övertala beställaren eller inte byta något.

Demmpa
Reply to
Demmpa

jordat

CRT-skärmar

Det är en smula förenklat. Rent generellt kan jordade apprater anslutas till ojordade uttag utan att utgöra någon säkerhetsrisk. Detta förutsätter då att miljön i helhet runt apparaten är ojordad.

Det är inte en slump att jordade stickproppar passar i ojordade uttag men inte tvärtom. (Specialfall för dubbelisolerade maskiner, typ borrmaskiner, som har ojordade stickproppar som är anpassade för att passa i jordade uttag.)

Mvh Ingvar

Reply to
Ingvar Esk

Vilket är synnerligen ovanligt.

Det är ändå ingen fördel ur säkerhetssynppunkt. Så gott som alltid finns något jordat föremål i närheten.

Ja, definitivt.

Det är därför några länder, däribland Danmark och USA, har resonerat precis tvärtom. Alltså att en jordad stickpropp bara ska passa i jordade uttag medan ojordade stickproppar passar i både jordade och ojordade uttag.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

I USA har man tänkt tvärtom... eller så blev det som det blev.

En jordad apparat passar BARA i ett jordat uttag, och en ojordad apparat passar i båda...

Bild på pluggar:

Bo Jansson

Bättre än Sveriges slappa hållning i ämnet jordning.

"Demmpa" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

Hehe... Detta påminner mig om när jag gjorde samma sak. Det fungerade alldeles utmärkt tills den dag jag kopplade en mikrofon till datorn. Lita på att jag fick ont i läppen.

Lasse T

Reply to
Lasse T