Timer, frånslag i 10 min

Halloj!

I akvariens hobby så har man en del pumpar som kan vara ganska bra
flås i.

en sak som finns att köpa är en "timer" som slår av pumpen under 10-15
min under matning, dessa kostar ****** mycket runt 600kr st.

Funktionen är helt enkelt att man med en liten återgående tryckknapp
kan få pumen att vara avslagen i en tid för att inte röra runt
akvariematen i akvariumet. en knapptryckning för det hela. detta är
väldigt smidigt då man odlar och matar flera gånger om dagen- det har
hänt att man glömt att sätta i kontakten igen och det får förödande
konsikvenser!

Så här vill man ha idér till att bygga en själv då man har ett par
akvarium...

Kan man på något eneklt och behändigt sätt få ihop en sån här?

Ex med ett relä som normalt sätt har strömmen på och rälät dras "till
off" när timern kommer in? 555? eller finns det ännu enklare
lösningar?

Tack på förhand!

Re: Timer, frånslag i 10 min

enklast är att kolla med någon som har mycket industrielskrot liggandes,
det finns färdiga tidrelän och dom annvändes väldigt mycket innom industrin
brukar alltid plocka sådanna när jag kan

eller ta en runda till någon lämplig skrot och kika runt lite

det går att bygga själv, men om man inte är van, är det lämpligt
som du säger så ska den vara mycket driftsäker

Re: Timer, frånslag i 10 min
Clas Ohlsson har en timer typ 80kr som även har en cont down knapp
utöver den vanliga timer funktionerna. Tiden för count down ställer
man en gång. Jag är 90% att count down även kan användas som antingen
till tid eller från tid.

/Danne

10-15
har
"till

Re: Timer, frånslag i 10 min

[ KLIPP ]

Ja, det finns speciella timerkretsar (555 är iofs också en timerkrets,
men inte riktigt lika specialicerad) som gör exakt vad du du vill,
bara att kombinera med ett relä och en drivtrissa och sen sno ett
exempel ur databladet.

Kan inte nuffrorna i huvudet, men jag konstruerade flertalet saker
med en timerkrets som hette LS nånting för många år sedan, oerhört
tacksam sak efterssom man kunde planka exempel direkt ur databladet :)

Re: Timer, frånslag i 10 min

Eller en räknare med nätet som oscillator.
50Hz * 60sek * 10-15min = 30k-45k pulser
15:e biten ger ca. 11 minuter. -> hållkrets/drivrtissa ->relä

Site Timeline