kombinering av antennsignaler

hej på er.

jag har ett litet problem.
Jag har en Nokia 212T i vardagsrummet vars HF modulator ställd på kanal
21 skickar RF signal till
sovrummet via en kabel. Jag har en annan antenn
för Nokian eftersom digitalsändaren står på en annan
plats än den för de analoga kanalerna. Detta gör att
analoga Svt 1 & 2 samt TV4 inte har så bra signal.

Nu undrar jag: kan jag med en passiv splitter kombinera
hf utgången från Nokia med signalen från antennuttaget ?
vad händer när SVT 1   (k5) SVT 2(k57)  TV 4 (k60)
summeras ?  terrest-signalerna från Nokian är lägre än de från
antennuttaget.

tacksam för svar.

Magnus

Re: kombinering av antennsignaler

Gör själv på liknande sätt, d v s kombinerar två signaler med en "bakvänd"
splitter (i mitt fall Clas Ohlsons art 22-5192 - "Förgrening hane-hona-hona").
Fungerar i stort sett helt OK för mig. Minimala interferenser på vissa kanaler.
Splittern är ju billig (19,90), så "risken" med att köpa en och testa är
tämligen minimal, tycker jag...

/ mw

Re: kombinering av antennsignaler
snipped-for-privacy@telia.com (Magnus) writes:

[...]

Själkvklart kan du göra det. En splitter är bara splitter åt ena
hållet men combiner åt det andra. Såvida inte ingångarna är isolerade
med t.ex. cirkulatorer spelar det ingen roll hur du kopplar för att
splitta/kombinera dina olika RF-signaler.

Men, man skall vara medveten om att du tappar halva signalstyrkan för
varje sådan kombinering i en tvåvägs splittare/kombinerare. Halva
signalstyrkan är 3 dB och de flesta sådana här tv-grunkor är inte av
yppersta kvalisort - dessutom skall de täcka allt från 50-850 MHz och
det gör att anpassningen kan vara lite si och så beroende på den
exakta frekvensen som används - i synnerhet i 20 kronorsklassen...

Det som händer är att E- och M-fälten från de olika signalerna
kombineras på ett sådant sätt att du får alla signaler i samma
koaxialkabel. Det finns två huvudvillkor som behöver uppfyllas för att
resultatet skall vara okay:

 1) splitten skall vara någorlunda linjär för de områden som
    frekvenserna du vill kombinera ligger i. De flesta tv-grunkor även
    billiga torde uppfylla detta. Får du problem med någon specifik
    frekvens prova och se om du kan ända din HF-modulator så du
    använder en annan frekvens.

 2) du måste ha tillräcklig signalstyrka för att kunna tappa i
    praktiken runt 4 dB. Är det en billig split där anpassningen är
    lite si och så kan det tom vara mer. Det här är lite klurigare.
    Antennförstärkare kan hjälpa, men bara om du har tillräckligt med
    signal/brus-förhållande, eftersom bruset förstärks lika mycket som
    signalen du vill ha.

Det gör inte så mycket bara de är tillräckliga för teven att fungera
bra, det går utmärkt kombinera signaler med olika nivåer, men om de
lägsta signalerna redan är på gränsen till att ge grynighet i bilden
eller så - då kan denna metod vara problematisk eftersom din
kombinering käkar effekt.

Re: kombinering av antennsignaler
kan man använda 2 seriemotstånd från vardera matning med kanske 1/2 av
impedansen (75 ohm)

Re: kombinering av antennsignaler

Hmm... hur hade du tänkt dig då så att du får 75 Ohms impedans i alla
kontakterna?

[...]

Re: kombinering av antennsignaler
jag tror det . ..  jag e rätt kass på Hf teknik . .

men borde det inte vara rätt väg att gå ?

att man i en T-koppling har 75 ohm åt alla håll ?

Re: kombinering av antennsignaler

Impedansen är inte samma sak som ett seriemotstånd på 75 Ohm.

Re: kombinering av antennsignaler

Om du kikar lite på hur du tänkt koppla...

            | 75

            X 75
 75     75  |   75       75
-------XXX--+--XXX---------

Blir det nu 75 ohm som signalen "ser" i alla portarna?

Re: kombinering av antennsignaler

det ser ut som att jag borde ha 37,5 ohms motstånd i ändarna. . .  har
jag tänkt rätt då ?

Re: kombinering av antennsignaler

Nej!. 75 Ohm koax är inte samma sak som 75 Ohms motstånd, det sker
ingen späningsdelning i punkten där koax går över till ingång
som _liknar_ en 75 ohms motstånd i impedans.

det här _är_ klurigt :-)

/TE

Re: kombinering av antennsignaler

[...]

Pst, det var det jag lite pedagogiskt ville Magnus skulle upptäcka
själv :)

Re: kombinering av antennsignaler

Ingen fara jag väntade lite på magnus förslag innan sändning...

Re: kombinering av antennsignaler

hmm...

själv gissar jag att 75-ohm motstånden skall ersättas med 25 Ohm
och då får man 6 dB dämpning genom T-korset - och också bara 6 dB
isolation mellan portarna.

:-)

/TE

Re: kombinering av antennsignaler

Att använda split (trafo i brygga på insidan) är den
mest antennenergisparande metoden

resistiva lösningar som du
funderar över, dämpar _minst_ 6 dB och mer än så
vid klantiga byggen.

En sådan här split kostar inte många kronor i dom stora
kedjorna som SIBA, EL-giganten, Claes osv.

mata in de två källorna på sidan och ta ut på mitten i
'T' så blir det jättebra - tänk på att 'sidorna' isolerar
mot varandra ganska mycket (> 20 dB)  och det är inte mycket
signal som tar sig  mellan nokian och antenn.

tänk efter noga nu, det är inte likströmkretsar nu utan
transmissionsledningar med 75 Ohms Impedans som alltid termineras med 75
Ohm - sändarsidan likväl som mottagarsidan.

dessa 75 Ohm impedans måste alltid finnas i alla punkter - även vid
ihopkopplingspunkter som T-kors, annars blir det reflexer.

Hitändan som sänder i en koaxkabel vet inte om beteendet på
bortändan av kabeln förrän efter en stund (dvs. om den är avslutad,
öppen eller kortsluten) - inte förrän när ev. reflex kommer
tillbaka.

Det är som vattevågor som går i kanaler - det är så man
måste tänka...

har för mig att jag skrev en lång harang om detta med resistiv
split/kombinering gentemot transformatorbaserade dito för några
år sedan - sök på google och news..