kombinering av antennsignaler

hej på er.

jag har ett litet problem. Jag har en Nokia 212T i vardagsrummet vars HF modulator ställd på kanal

21 skickar RF signal till sovrummet via en kabel. Jag har en annan antenn för Nokian eftersom digitalsändaren står på en annan plats än den för de analoga kanalerna. Detta gör att analoga Svt 1 & 2 samt TV4 inte har så bra signal.

Nu undrar jag: kan jag med en passiv splitter kombinera hf utgången från Nokia med signalen från antennuttaget ? vad händer när SVT 1 (k5) SVT 2(k57) TV 4 (k60) summeras ? terrest-signalerna från Nokian är lägre än de från antennuttaget.

tacksam för svar.

Magnus

Reply to
Magnus

Gör själv på liknande sätt, d v s kombinerar två signaler med en "bakvänd" splitter (i mitt fall Clas Ohlsons art 22-5192 - "Förgrening hane-hona-hona"). Fungerar i stort sett helt OK för mig. Minimala interferenser på vissa kanaler. Splittern är ju billig (19,90), så "risken" med att köpa en och testa är tämligen minimal, tycker jag...

/ mw

Reply to
mw
[...]

Själkvklart kan du göra det. En splitter är bara splitter åt ena hållet men combiner åt det andra. Såvida inte ingångarna är isolerade med t.ex. cirkulatorer spelar det ingen roll hur du kopplar för att splitta/kombinera dina olika RF-signaler.

Men, man skall vara medveten om att du tappar halva signalstyrkan för varje sådan kombinering i en tvåvägs splittare/kombinerare. Halva signalstyrkan är 3 dB och de flesta sådana här tv-grunkor är inte av yppersta kvalisort - dessutom skall de täcka allt från 50-850 MHz och det gör att anpassningen kan vara lite si och så beroende på den exakta frekvensen som används - i synnerhet i 20 kronorsklassen...

Det som händer är att E- och M-fälten från de olika signalerna kombineras på ett sådant sätt att du får alla signaler i samma koaxialkabel. Det finns två huvudvillkor som behöver uppfyllas för att resultatet skall vara okay:

1) splitten skall vara någorlunda linjär för de områden som frekvenserna du vill kombinera ligger i. De flesta tv-grunkor även billiga torde uppfylla detta. Får du problem med någon specifik frekvens prova och se om du kan ända din HF-modulator så du använder en annan frekvens. 2) du måste ha tillräcklig signalstyrka för att kunna tappa i praktiken runt 4 dB. Är det en billig split där anpassningen är lite si och så kan det tom vara mer. Det här är lite klurigare. Antennförstärkare kan hjälpa, men bara om du har tillräckligt med signal/brus-förhållande, eftersom bruset förstärks lika mycket som signalen du vill ha.

Det gör inte så mycket bara de är tillräckliga för teven att fungera bra, det går utmärkt kombinera signaler med olika nivåer, men om de lägsta signalerna redan är på gränsen till att ge grynighet i bilden eller så - då kan denna metod vara problematisk eftersom din kombinering käkar effekt.

 12:51:01  up 2 days, 23:12,  1 user,  load average: 0.21, 0.14, 0.05
Really, I'm not out to destroy Microsoft.
That will just be a completely unintentional side effect
-Linus Torvalds
Reply to
Ichimusai

Reply to
Magnus

Hmm... hur hade du tänkt dig då så att du får 75 Ohms impedans i alla kontakterna?

[...]

-- Ichimusai

AA #769 ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai MSN: Ichimusai1972 AOL: Ichimusai1972 IRC: Ichimusai@IRCNet 14:05:00 up 3 days, 26 min, 1 user, load average: 0.00, 0.08, 0.08 "If you insist on using MICROS~1 you're on your own."

Reply to
Ichimusai

jag tror det . .. jag e rätt kass på Hf teknik . .

men borde det inte vara rätt väg att gå ?

att man i en T-k> snipped-for-privacy@telia.com (Magnus) writes:

Reply to
Magnus

Impedansen är inte samma sak som ett seriemotstånd på 75 Ohm.

 16:45:00  up 3 days,  3:06,  0 users,  load average: 0.67, 0.18, 0.12
So the old saying is true: Its better to be latent than never.
Reply to
Ichimusai

Om du kikar lite på hur du tänkt koppla...

| 75 | | X X 75 X 75 75 | 75 75

-------XXX--+--XXX---------

Blir det nu 75 ohm som signalen "ser" i alla portarna?

 16:51:02  up 3 days,  3:12,  1 user,  load average: 0.23, 0.18, 0.13
So the old saying is true: Its better to be latent than never.
Reply to
Ichimusai

Att använda split (trafo i brygga på insidan) är den mest antennenergisparande metoden

resistiva lösningar som du funderar över, dämpar _minst_ 6 dB och mer än så vid klantiga byggen.

En sådan här split kostar inte många kronor i dom stora kedjorna som SIBA, EL-giganten, Claes osv.

mata in de två källorna på sidan och ta ut på mitten i 'T' så blir det jättebra - tänk på att 'sidorna' isolerar mot varandra ganska mycket (> 20 dB) och det är inte mycket signal som tar sig mellan nokian och antenn.

tänk efter noga nu, det är inte likströmkretsar nu utan transmissionsledningar med 75 Ohms Impedans som alltid termineras med 75 Ohm - sändarsidan likväl som mottagarsidan.

dessa 75 Ohm impedans måste alltid finnas i alla punkter - även vid ihopkopplingspunkter som T-kors, annars blir det reflexer.

Hitändan som sänder i en koaxkabel vet inte om beteendet på bortändan av kabeln förrän efter en stund (dvs. om den är avslutad, öppen eller kortsluten) - inte förrän när ev. reflex kommer tillbaka.

Det är som vattevågor som går i kanaler - det är så man måste tänka...

har för mig att jag skrev en lång harang om detta med resistiv split/kombinering gentemot transformatorbaserade dito för några år sedan - sök på google och news..

det ser ut som att jag borde ha 37,5 ohms motstånd i ändarna. . . har jag tänkt rätt då ?

Reply to
Magnus

hmm...

själv gissar jag att 75-ohm motstånden skall ersättas med 25 Ohm och då får man 6 dB dämpning genom T-korset - och också bara 6 dB isolation mellan portarna.

:-)

Nej!. 75 Ohm koax är inte samma sak som 75 Ohms motstånd, det sker ingen späningsdelning i punkten där koax går över till ingång som _liknar_ en 75 ohms motstånd i impedans.

det här _är_ klurigt :-)

[...]

Pst, det var det jag lite pedagogiskt ville Magnus skulle upptäcka själv :)

 21:30:01  up 3 days,  7:51,  1 user,  load average: 0.04, 0.01, 0.00
Anthropocene - the geologic epoch in which humans are a
significant and sometimes dominating environmental force
Reply to
Ichimusai

Ingen fara jag väntade lite på magnus förslag innan sändning...