Philips DVD 711 - no disc.

Hej.

Jag har en Philips DVD spelare som börjat krångla. Efter en stunds användande hänger den sig. Disken slutar snurra och den börjar räkna upp spåren. Den slutar med att visa no disc.

Trycker man på on/off knappen (standby) så kan den ibland hoppa igång. Ibland kan även få vänta en stund innan den går igång.

Min tanke på det hela var att detta är nätdelen och någon torkad el-lyt. Men har försökt med kylspay och hårtork utan att kunnat finna någon som var speciellt värmekänslig.

Det jag dock noterat är att utspänningarna är lite förhöga.

3,3V -> mätt 3,85V 5V -> mätt 5,79V 5V stby -> mätt 5,9V 6V -> mätt 6,23V 12V -> mätt 13,9V

-8V -> mätt -11,2V

-40V -> mätt -41.2V

Kan de felaktiga spänningarna påverka någon annan del av systemet så att denna stängs av? Någon som har koll på denna nät del?

tacksam för tips. // lars

Reply to
Lasse

Har du öppnat och rengjort laserlinsen samt givarna? janne

Reply to
Janne

jag har inte rengjort något i den. Kan det vara så enkelt, den verkar rätt ren? Skall kolla på det i morgon.

Den verkar ändå så att det beror på värmen i maskinen. Stannar fortare och oftare om den står varmt.

Det som stör mig att den utspänning som enligt service handboken skall vara

-8 volt mäter upp till -11,5 volt. Det är över 40 % förhögt.

Vad brukar det normalt vara fel i en nätdel om utspänningarna finns med, men skiljer sig ifrån sina märkvärden? Primärsida, sekundeärsida? Elytar, dioder eller regulatordelen?

// lars

Reply to
lasse

: : Vad brukar det normalt vara fel i en nätdel om utspänningarna finns med, men : skiljer sig ifrån sina märkvärden? Primärsida, sekundeärsida? Elytar, : dioder eller regulatordelen? : : // lars : Hej Lars. Utan att ha tittat i den så tror jag på laser-fel , tyvärr. Den fungerar säkert bättre innan den blivit riktigt varm? /Morgan

Reply to
Morgan