Brum vid inspelning av telefonsamtal med inspelningsmodul

Hej,

Har en liten modul för att spela in telefonsamtal. Man sätter den mellan telefonen och luren och får ut ljudet i en 3,5mm mono-don. Den har en omkopplare med "Rec" och "Play" (står i Rec). Kommer inte ihåg var jag köpte den men har sett att Clas Ohlson t ex har nåt liknande.

När jag försöker spela in med den får jag brum i ljudet

vid inspelning till ljudkortet. Brummet kommer inte direkt utan först efter att jag sagt något i luren, verkar alltså som det är någon svängning som måste exciteras.

Har en känsla av att det kan handla om impedansnivåer eller jordnivåer eller både och. Har mätt med multimeter på donet från modulen; har 2V likspänning och runt 0.1 V växelspänning.

Någon idé på hur jag kan åtgärda brummet?

Frågor om inspelning från telelinje har diskuterats ett flertal gånger i denna grupp. Funderar på att bygga nåt själv, men för den här gången skulle jag behöva nåt fungerande innan jag hunnit med sånt.

Ett alternativ är också nåt liknande "Vpcti 1200",

Är enligt specen kompatibel med alla ljudkort (innebär gissningsvis bl a att utsignalen är galvaniskt isolerad från telenätet, vilket kanske inte är fallet med modulen jag har, vilket skulle kunna vara orsaken till problemet?). Men den ligger på drygt 1000 kr, nåt förslag på en billigare produkt som löser problemet? Stor fördel med ovannämnda produkt jämfört med det jag har är att man både kan ta ut ljud och köra in ljud i förbindelsen.

MVH Carl

Carl

"Carl" skrev i meddelandet news:45a536e4$0$4769$ snipped-for-privacy@free.teranews.com...

Hej

Ja det funkar inte att spela in till datorn om du inte har galvanisk åtskillnad mellan telelinjen och datorn. Här har du en billigare produkt.

mvh/Håkan

Reply to
Håkan Olsson

Så du menar att ett hemmabygge som någon säljer för

220kr är billigare än en galvanisk avskilljare för lågnivå som t.ex Biltema säljer för 80kr
Demmpa
Reply to
Demmpa

Hej

Nej Du har alldeles rätt. Den galvaniska avskiljaren från Biltema är 140 kr billigare. :-).

mvh/Håkan

Reply to
Håkan Olsson

Men ser inte ut att vara anpassaad för telefoni, det behövs lite speciella arragemanger med impedansmatchning, DC-block etc. - dvs. en smula mera än enbart en modemtrafo - speciellt om man också vill skicka ut ljud samtidigt som att lyssna.

vill man dessutom inte höra sin egen röst så mycket medans man pratar så behövs det en gaffel/hybrid-koppling, och då är det inte lika enkelt längre.

Tackar för kommentarer. Ska göra ett försök med att spela in på en bärbar MP3-spelare med den modul jag har. Eftersom den inte är jordad kanske den kan "flyta med" telelinans nivåer. Kan vara värt ett försök.

Carl

Men genom att koppla in sig på lursladden slipper man flertalet nämnda problem. Numera brukar lurarna vara kontaktanslutna vilket gör inkopplingen mekaniskt enkel. Pga sidtonsfunktionen dvs återmatning av den egna rösten får man med båda ändarna bara genom att tappa av hörtelefonsignalen (i mitt fall via en liten transformator eftersom jag hade en sådan till hands men det sitter förmodligen redan en fulltrafo i telefonen). Ev. lite amplitudbegränsning och filtrering och man har en bra signal för t ex inspelning i dator.

Det skall erkännas att jag själv var lika fast i telefonjackstänkandet som du Torbjörn, tills jag råkade söka fram en adapter för lursladdden (Clas Ohlson och/eller Kjell & Co) och det plötsligt sade pling. Det enda man egentligen missar är information om slaget nummer (dtmf-tonerna brukar blockeras när man knappar in nummer), samt nummerpresentationen vid inkommande samtal.

(Ovanstående provat med en gammal Diavox typ2)

Reply to
ftr

"Carl" skrev i meddelandet news:45a536e4$0$4769$ snipped-for-privacy@free.teranews.com...

En banal grej, men ändå. Vill nämna att jag i de lägre tonåren använde en batteridriven kassettbandspelare för att banda morsans telefonsamtal och då blev det inget brum vid anslutning direkt på jacket. Det beror väl då på att den batteridrivna apparaten är skild från elnätet eller nåt.

Dåtidens telefoner hade sluten krets på övre polparet vid lur pålagd, så jag använde ett batteridrivet relä för att så att säga vända på den logiken och låta bandspelaren spela in vid lyft lur genom fjärrstyrningsingången.

Jag har inte kollat, men jag antar att det nu för tiden finns batteridrivna mp3-spelare med inspelningsmöjlighet, som kunde göra jobbet.

För övrigt kan vissa mobiltelefoner också spela in samtal. Exempelvis min gamla Sony-Ericsson K700i (jag vet, jag är en old-timer) fixar det. Dock avslöjar den inspelningen med ett litet pip som kommer med jämna mellanrum. Inspelningsformatet blir "amr", som fordrar lite joxande innan det kan spelas upp på datorn.

Anders

Reply to
Anders Skelander

Eller Quicktime.