Philips radio mod Ä

Hejsan. Jag har blivit ombedd att försöka få igång en gammal Philips radio , typ

2514. Den ska drivas med 135V DC. Har vi haft 135V DC i nätet i Sverige?

Vissa av rören som sitter i den (stora) är svarta , är det tecken på att de är sönder? Högtalaren , extern , ser ut som en stor stående tallrik.

Nätsladden , murknad textil som isolering , har en vanlig stickpropp , men parallellt med den en honkontakt som påminner om banan-honan.Vad används den till?

Man kan ju bygga en extern nätdel till den , ifall det nu är någon mening med tanke på de svarta rören. Någon som har svar på mina frågor?

/Morgan

Reply to
Morgan

Ja, men det var några år sedan.

"Morgan" skrev i meddelandet news:AI5ce.22827$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Jadå, det var likspänning i nätet/näten i början. (Vi är väl inne på

1920-talet här )

de

Nej, inte nödvändigtvis.

Vid övergången från kristallmottagare till eldrivet kallade folk en sån här radio för just "högtalare" eftersom man slapp sitta med hörlurar på.

Vet inte exakt men om den är fast i stickproppen kan det ju vara för att det inte skall gå att polvända fel, är den löst hängande är det troligen för att koppla till jord. Det fanns "jordspett" att köpa för dom som bodde i villa, men vid centralradioantenn kunde det finnas en jordpunkt vid antennuttaget...

Skulle vara kul att prova med en trafo, riktarbrygga å en glättkonding för å se vad som händer... Skulle tro att den behöver en hel del "kräm" för glödningens skull men kolla om det inte finns någon etikett som anger hur många Watt den är på.

Kolla annars på Gerard Tel´s radiosidor, han har en beskrivning över mod

2511 som dock är för växelspänning, men den kan ju vara väldigt närbesläktad fast för en annan marknad.

Hoppas att jag hade litet i alla fall...

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen
Reply to
Thomas Jensen

Gamla radiorör ska vara svarta. De dopades för att förbättra vakumeffekten, och efter en tid blir detta som en svart beläggning på insidan. Dopningen bestod av bly magnesium nånting... tror jag. Somliga moderna halogenlampor dopas på liknande sätt. De ser gulsvarta ut på glaset när de är kalla men beläggningen försvinner vid uppvärmning. Lägg på glödspänning, uppstår glöd är rören troligen ok.

/Alf

Reply to
Alf Friman

men

det

att

Den är löst hängande , så det är säkert som du säger att den ska kopplas till jord.

närbesläktad

2511:an var mycket lik , det syns att den är från samma era.

Tack för svaren , återkommer med resultatet. /Morgan

Reply to
Morgan

Kolla in 3:an , 1947- Philips BX360A . Den designen ser man inte varje dag. /Morgan

Reply to
Morgan

"Morgan" skrev i meddelandet news:cIkce.22885$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Klagomuren... Ja den är helskön :-)

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen
Reply to
Thomas Jensen

Oj,Oj

Grundig 1099

vilken nostalgitripp till barndomen den ger - där kunde man snacka om en radio > 100000 driftimmar och alltid närvarande då den var med sedan jag föddes till ungefär till början 80-talet när trafon brann i den (troligen för att en konding gav upp eller så...).

den var igång i stort sett konstant dygnet runt under alla dessa år och det är många tidiga musikminnen förknippad med denna...

mycket trevlig ljud gentemot dåtidens transistorapparater och kan tänka mig betala en rimlig slant för en fungerande sådan igen.

Jag kan leverera likriktarbrygga (för den obotligt nostalgiske) samt vissa rör till den. Häromåret gav jag bort en komplett rörsats enl. spec., men det var innan såna här prylar blev så "inne" igen.

På tal om brann upp, de där (selen-)likriktarna luktade inte så gott när de brann.

/Tommy

Reply to
Tommy

och förmodligen inte så nyttiga heller...

--
hmm. får nog åka hem till småland och hämta den kanske - dessvärre lite
sönderplockad - men troligen inte ohjälpligt att få ihop igen

en radio med äkta kattöga :-)

någon som möjligen kan ha ett schema på sådant djur???

"Morgan" skrev i meddelandet news:cIkce.22885$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Är själv uppfödd framför en -Radiola- med -Magiskt öga- c:a 1958.

Denna tråd väcker en del minnen från barndomen såsom:

-Farbror Sven.

-Sigge Furst med -Kaffepetter- på lördagsmorgnarna men då pratar jag om c:a -60 för innan gick man ju i skolan på lördagsförmiddagarna.

-Bilradion med Hammarlund.

-Liz Asklund.

-Karusellen med Hyland.

-Radioföljetongen på lördagskvällen, så spännande att 7-åringen nästan pissade på sig (kraven för detta har justerats med tiden).

-Radio Luxemburg

- ........

För ett år sedan blev jag uppringd av en kund med frågan om jag kunde fixa till hans gamla 50-talare, var inte särskilt positiv till detta innan jag hade öppnat masonitskivan baktill, för där innanför fanns ett kuvert som innehöll alla rören till radion inklusive det magiska ögat (vad ger du för det). Efter byte av rören och några kondensatorer var jag tillbaka i 50-talet, eller som de amerikanska alkisarna säger -I had a moment of clarity-.

Snälla Morgan ge dig inte på dessa gamla reliker mer för du drar ju bara igång en massa nostalgi hos oss gamla stofiler ;-)

TACK / leifline

Reply to
Leif N

:-) :-)

var det något som dessa rörhäckar var bra på så var det just på LV,MV,KV och det var väl bara ett fåtal transitorerade radioapparater som ens kommer i närheten vad rörmottagarna klarade vid den tiden.

troligen hade det också göra med själva storleken på mottagaren och den faktum att den var nätansluten som gjorde att en sådan 'gav' mer på stationsrattarna än dito batteridriven transistorapparat... - och sedan när körde man med litz-tråd och luftisolerade vridkondingar i moderna radioapparaters resonanskretsar...

- någon var förutseende...

Jag är inte fullt lika gammal - ögona slog upp första gången 1964, men en viss "Procul Harum - A Whiter Shade Of Pale" är absolut den första musikminnet som jag än idag klart kommer ihåg och levererades av just grundig 1099 rörradion (även om ordet Philips på fronten envisas i min skalle) - jag var inte gammal, kan det ha varit runt 1967 eller så??

Ulf Elving (godmorron Sverige?) var ju också nära en instutition som man nästan trodde bodde inne i radion när man var liten... - och det såg ju nästan så ut så med svagt lysande glöd som syntes genom sidorna likt fönster som en liten kåk med brinnande öppen spis eller lampa (det var tyg i springorna likt gardin så man såg inte riktigt och fantasin...) - trygghet var bara förnamnet när man var ensam hemma.

Föräldrarna var ju jordbrukare och kunde inte har oss med jämt

- hursa - dagmamma??, vad är det för något??? - det som inte dödar, härdar!!! - och det fins en del saker i 'utforskandet' utan föräldraögon som det fortfarande är lämpligt att utelämna - en del av detta innefattade 220 Volt och mejsel samt ett antal trasiga säkringar som yngre brorsan och jag snabbt lärde oss att byta själva på vingliga staplade stolar för att nå upp till proppskåpet strax under takhöjd, för att undvika konstiga frågor... det inkasserade också några el-kyssar i proceduren....- lååångt senare så började jag lekskola och skola...

- dvs. första grunden av elläran var inlärd innan 6 år ålder och utan vuxnas översikt eller ens vetskap - än idag...

det är väl därför man är så konstig som man är....

;-)

Dessutom så luktar det ju riktigt gott om dessa gamla bc pytsar :) Bara rören ger ifrån sig en mycket trevlig "varmtglas" lukt när dom blir varma Man blir nostalgisk då man slår på den gamla rörradion som jag har i köket, man förflyttar sig direkt till radio luxembourg tiden. Finns faktiskt en station på 1008khz som har lite RL över sig dock inte engelsk utan Holländsk. Precis som du säger så var det nästan nåt mystiskt över dessa apparater då man tittade på de glödande rören genom baksidans masoniteskiva. Det lever liksom :)... nu blev det djupt men det är bara så. Fastän ljudet inte går att jämföra med dagens fm-stationer så är ljudet från en hyfsat stark MW station avlyssnad i en gammal rörradio mycket vilsammare, ja det är väl som gitarrförstärkare med rör.

Intresset för elektronik grundades säkerligen på den tiden och dessutom så blev man radioamatör på köpet. Med lite ångest kommer jag ihåg hur man plockade isär och sabbade en del av dessa apparater :( Har själv källaren full med gamla rörapparater. Håller just nu på att bygga om en gammal HRO från 40-talet för att en del av rören är inte speciellt lätta att få tag på.

Björn/SM2GXN

Reply to
Rifleman

Reply to
Stefan

Radio 10 Gold. Den har blivit en av mina MV-favoriter just nu, den går så bra här i västsverige så jag brukar kunna lyssna på den i bilen sena kvällar och nätter. Musikblandningen är också ganska intressant och det är allt mellan 60-tal och 80-tal och emellanåt en och annan 90-talslåt också. Annars får man ta till webben om man ska höra den:

En del intressanta program i övrigt också om man har lite koll på språket som talas.

Annars är väl de starkaste i dessa trakter Danmarks Radio på 1062 från Kalundborg och NRK på 1314. TalkSport på 1053 och 1089 verkar också lyckas rikta in bra effekt mot Skandinavien.

Nu försöker jag hitta något som skulle motsvara någon liknande upplevelse under min uppväxt, men det blir nog svårt... Skulle möjligen vara när någon kompis till någon kompis första gången köpte en dator, annars känns det inte som om 80-talet kom med något liknande upplevelsemässigt...

"Rörljudet" är helt enkelt väldigt speciellt, kan man tala om ett "mjukare" ljud så passar nog det tror jag, annars är det väldigt svårt att förklara för någon som aldrig hört det.

Här kommer nostalgikänslan även för en sådan som jag, själv sabbade jag en liten kassettbandspelare som jag fick av mormor när jag var tre år. Bandspelaren plockades isär i minsta beståndsdelar och jag bände loss de små trimprylarna med en litet skruvmejselspår på, dom tyckte jag såg roliga ut... Senare väcktes intresset för radiokommunikation, framförallt efter att jag första gången sett en polisscanner. Jag lyckades dock inte få tummen ur och fixa amatörradiocertifikat förrän jag var 22 år.

// Olof, SM6XMK, varje tidsålder har sitt sätt att generera teknikfreaks!

--
Olof Lagerkvist           sm6xmk
ICQ: 724451                     @ssa.se

Hoppsan! Jag kom visst av mig från ämnet :) Hittade en länk till Philips 2514 men den har trafo och drivs m.a.o inte med dc. Morgan, drivs den verkligen med likspänningen isåfall är detta fel schema. Länken:

Björn

"Morgan" skrev i meddelandet news:AI5ce.22827$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

de

Reply to
Rifleman

Förstår vad du menar :) är själv född mitten på 50-talet och givetvis har man andra referenser. Jobbar som tekniker och instruktör på en gymnasieskola där eleverna ofta dyker upp i min verkstad och funderar på en massa saker om elektronik och div. andra spörsmål. Brukar berätta om just sådana saker som dykt upp i denna tråd och lite annat som man upplevt. Ungefär samma sak som du säger "upplevelsemässigt" dyker upp. Brukar säga att då dom blir äldre så finns det också något att berätta om. Allt var inte bättre förr även om man vill tro det ibland, alla tider har sitt :) Alla tidsåldrar innehåller upplevelser som gör en nostalgisk ibland och tur är ju det. Men säga vad man vill om rör dom lyser ganska mysigt och ger en fullständig känsla av trygghet :)

Fick tummen ur avgasröret och fixade certifikat 1973 .) Morgan du må ursäkta oss för urspårningen :)

Björn/SM2GXN

Så sant!!

Reply to
Rifleman

du, dem delen kan jag också bekräfta då många apparater rök för så simplt som koppartråd ur trafos....

det smärtar mig än idag vilka konstverk man slaktade vid 8 års ålder helt utan kunskap om vad som var viktigt och inte viktigt... förutom rören så var det en möbelhantverk som saknar motstycke idag...

tyvärr komm jag aldrig så långt då det var milsvisd till närmaste 'mentor' som förstod att förvalta denna ungdomliga tekniska intresse till nåot vettigt som radioamatörskap - min väg till RF har varit ganska krokig och lång och tyvärr har jag inte någon cert trots att jag faktiskt var halvägs under mitten av 90-talet.

att jag förmodligen kan trimma RF-filter bättre än de flesta radioamatörer ger fortfarande inte några cert...

med

Tack för den länken , guld.

På den välbevarade skylten på undersidan står det 135V , men där står även

40/100 följt av en sinuskurva. Att det ska vara DC står inte angivet , utan det var vad kunden sa. Från infon som finns på länken du bifogade står att den ska drivas med 111-253V AC , och tittar man på schemat går nätspänningen direkt in på en primärlindning.

En ohmmätning direkt på nätsladden skulle kunnan avslöja en sådan koppling , men isoleringen saknas på stora områden , så ledarna ligger mot varandra.

Jag började att plocka ner den för att byta sladden , men allt är så skört , och kablarna i app. är inte av den mjukare sorten , snarare hårda som ekrar. För att kunna byta nätsladden behövs en omfattande nermontering , men jag känner att jag inte har den inspirationen som behövs. Han får han den som prydnad helt enkelt.

Tack för info o storys dock.

/Morgan

Reply to
Morgan

"Tommy" skrev i meddelandet news:n8wce.2674$184.128@amstwist00...

det

de

Usch nä... Det luktade typ bränd skunk och det rann ut svart tjära... Går fint att ersätta med en modern brygga, eller 4 kiseldioder typ By 527 om man inte har en färdig brygga liggandes.

Hälsningar från Hönö
Thomas Jensen
Reply to
Thomas Jensen