Det sprakar i min förstärkare

Jag har en gammal JVC (JR-S200)-förstärkare. Den är säkerligen från 70-talet någon gång. Har fungerat utmärkt fram tills nu. Det har börjat att spraka och smälla i högtalarna, även när jag inte lyssnar på musik, det räcker att den är på. Nån som har nån aning om vad detta kan bero på? Ibland är den tyst i ett par minuter, sen bara smäller det till och sprakar rätt var det är. Någon?

--
© S t e f a n
- Loco By Nature -

70-talet

spraka

att

sprakar

Tänkte börja med att öppna den och rensa damm, får väl se hur det låter efter det. Om det är kondingarna så får jag väl byta ut dem, är det enkelt? Jag kan alltså väldigt lite inom detta område.

--
© S t e f a n
- Loco By Nature -

det försvinner/ändraras när du vrider på volymen

kan vara oxid på volympoten

Reply to
Hannu Kandelberg

Ja ,och även strömbrytaren som ger dålig kontakt. Pioneer hade ett par modeller på 70-talet där det felet var vanligt. /Morgan

Reply to
Morgan

Brukar det vara kondensatorerna som ger med sig först?

--
© S t e f a n
- Loco By Nature -

Problemet är löst! Det räckte att rensa damm.

Tack för alla svar!

--
© S t e f a n
- Loco By Nature -