Audio-CD-teknik: Hoppande skivor

När Ljud-CD börjar hoppa på det yttre spåren... vad beror det i första hand
på?

a) dålig CD?
b) dålig spelare?

Kan någon förklara vad som händer!?

Ibland har jag fått ett intryck av att det hoppar mer i låtar som har mycket
bas, kan det stämma?

Morgan O.

Re: Audio-CD-teknik: Hoppande skivor
On Sun, 10 Aug 2003 09:58:25 GMT, "Morgan Ohlson"

Smuts på skivans ytterkanter.
Smuts i laserslädens lagring.
Smuts på laserns lins, speciellt vanligt
om det brukar finnas cigarettrök i rummet.

Nej det kan inte stämma eftersom det är digitalt.

--

 + Ken +

Re: Audio-CD-teknik: Hoppande skivor

aukustisk återkoppling till verket Kallas även yttre vibrationer

Re: Audio-CD-teknik: Hoppande skivor

"aukustisk återkoppling till verket"

det är en förklaring man måste komma ihåg till när man har lagat nåt och
inte riktigt vet vad som man gjort eller vad det var för fel....:)

/Jimmy Lindström

Re: Audio-CD-teknik: Hoppande skivor
On Sun, 10 Aug 2003 20:37:04 +0200, "DogBrain"

Så sant, den varianten tänkte jag inte på.
Jag brukar aldrig spela SÅ vansinnigt högt.

--

 + Ken +

Re: Audio-CD-teknik: Hoppande skivor

100 db 20 Hz låter faktiskt inte så högt, men det känns rätt bra i
kistan.;-))
Och i det fallet så finns det rätt så mycket som svänger med,

Re: Audio-CD-teknik: Hoppande skivor

Jo, maskinens kvalité o så spelar säkert in liksom om lasern är fräsh.

Men visst har väl ni ocksåp erfarenhet av att vissa skivor ALLTID hoppar på
VISSA SPÅR och på VISSA STÄLLEN!?

Visst är CD'n digital... men verkligheten tycks ännu vara digital  ;o)

Morgan O.

Re: Audio-CD-teknik: Hoppande skivor

[...]

Eller så har servoloopen problem med att hålla spåret. Den är i de
allra flesta fall analog.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats. ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet URI: http://www.ichimusai.org /

Om det finns en frekvenskorrelation som du verkar uppleva skulle jag
flytta spelaren en smula, eventuellt lägga något under den, det är
tänkbart att vibrationer från basfrekvenser får den att tappa spåret,
men det är en spekulation.

Kan vara värt att prova, om det är det är det ju rätt billigt åtgärdat
i regel :)