SUB bas stänger av sig.

Har precis uppgraderat mitt hemmabiosystem men nya högtalare och en sub. Har
ej haft sub tidigare. Har dock stött på ett problem som kanske någon i den
här gruppen kan hjälpa mig att lösa.

När jag drar ur kontakten ur väggen och sätter i den igen startar suben,
efter en tid (spelar musik och kollar på film med mycket bas) stänger den av
sig och slutar således spela. Enda sättet att få igång den på verkar vara
att dra ur sladden, vänta i ett par sekunder och sedan sätta i den igen. På
förstärkaren har jag kopplat den på "Output subwoofer" och på suben har jag
kopplat in den på "LFE/Mono in". Ska förstärkaren skicka någon signal till
basen att den ska starta eller ligger basen och väntar på att starta
beroende på insignal? Signalen på LFE utgången på förstärkaren ska enligt
instuktionsboken ligga på 4,0 volt och 40 kohm. Är ganska ny på det här...

Förstärkare: Yamaha RXV595
Sub: Jamo A 3SUB.5

Varför stänger den ner sig fast att den har signal?

/Daniel O

Re: SUB bas stänger av sig.

Har
av

jag

förmodligen är den trasig... Reklamera...

Re: SUB bas stänger av sig.

Den är troligen inte trasig utan  den triggar inte på låg signal på LFE
som kan ha många orsaker men sök på forum för hemmabio istället du
kommer få många fler svar där:
http://www.prisjakt.nu/forum /
http://www.dvdforum.nu/forum

Re: SUB bas stänger av sig.

Efter att jag kollade glassäkringarna så var den heldöd, vaknade inte ens
när jag drog ur 230 kabeln och satte in den igen. Så nu är den inlämnad för
utbyte/repeartion. När den fungerade lät den riktigt bra. Så ska ni ha ett
smidigt och väljudande system så kan jag varm rekomendera Jamo A355PDD

/Daniel O

Re: SUB bas stänger av sig.

Riktigt bra SUBar ligger i prisklassen 10000kr och uppåt, men de är
för audio-filer då ;) jag skulle nöja mig med en som låg i registret
2000-5000kr. Räcker för min del så man har lite basljud.

Re: SUB bas stänger av sig.

..Om nu en Audiofil skulle drista sej att använd aen subbas, vilket jag
tvivlar på..

Re: SUB bas stänger av sig.

ens
för
ett

Visst använder audiofiler subbasar...

Dom går dock inte att köpa på SIBA och dom kostar från 20 000kr och uppåt
(ofta det dubbla).

Dom runt 10 00kr typ Infinity Kappa sub får nog benämnas som mellanklass
subbor.

Re: SUB bas stänger av sig.

Dvs trasig... fungerar den inte som den ska så bör den ju anses vara
trasig...

Re: SUB bas stänger av sig.

LFE
Jovisst, den är säkert trasig nu när det kom information om att den har
fungerat från början men plötsligt slutat...

Annars finns det flera orsaker till att en SUB stänger av sig...

Re: SUB bas stänger av sig.

Ja, men om den inte håller sig igång när man matar den med en vanlig LFE
signal så är den trasig alternativt inte avsedd för att användas som subbas
kopplad till en LFE utgång...

Jag vill påstå att den då är trasig.

Re: SUB bas stänger av sig.
har
LFE
subbas

Jag säger ju inte emot dig vad är problemet?

Re: SUB bas stänger av sig.

Nedanstående påstående kanske...
En subbas som inte triggar på en normal signal går itne att använda tilld et
den är tänkt till och räknas därför som felaktig (trasig) enligt KKL.
Då reklamerar man...

[...]

som
tilld et
LFE

Ge dig nu, om man tex lyssnar på ganska låg ljudnivå stänger de flesta
subbar av sig, min KEF har tom en justeringspotentiometer för att
justera in triggnivån.
Min tidigare subb däremot saknade denna och ganska kort tid (5min) innan
standbyläge varför den stängdes av vid mycket tysta partier i en film
för att sedan slås på vid biljakter etc.
Då är det inget fel på funktionen för det är så det fungerar.
Däremot har de flesta subbar en knapp så man kan välja att de alltid
skall vara påslagna, den kan ju vara lämpligt att använda om man ofta
lyssnar på låg volym etc.

Hoppas du är nöjd på förklaringen nu om en bagatell...

Re: SUB bas stänger av sig.

En ny sub är påväg från Jamo. Får hoppas att den funkar bättre. Lite tråkigt
att kolla film utan suben :))

/Daniel

Site Timeline