Parabol problem

Hej
Jag ska köpa en parabol och har följande krav.
Man ska kunna koppla den till antennen så alla TV
apparater kan få in satelitkanalen på sin TV i rummet.
Detta borde fungera med att koppa en Video till mottagaren
och från videon koppla koax:en till väggen.(rätta mig om jag har fel)
Man ska dessutom kunna se på en satelitkanal och
spela in en annan. (Räcker med två kanaler)
Läste i en bruksanvisning (tror det var Pioneer) att man
inte kan kolla på flera kanaler även om man skaffar fler mottagare.
Finns det någon mottagare som tillåter att man tittar på två samtidigt?

Hans

Re: Parabol problem

Eller köpa en mottagare med RF (HF) ut och (förmodligen) en förstärkare.

Glöm det.

Både sant och inte. Har mottagaren LNB-ut så kan du genom att koppla in en
mottagare till, se två program samtidigt, när båda programmen tas imot inom
samma område på LNB´n. (LNB är mottagardelen på parabolen)

Inte vad jag vet.
Skall du bara se Viasat och Canal digital så köp en parabol med två LNB och
två billiga mottagare, koppla in båda på ditt tvnät, använd en för varje
programleverantör. Blir lite tjafsit med videon men det går att lösa, eller
använd två videomaskiner också. Problemet kommer när du skall titta på två
kanaler från samma leverantör som inte ligger inom samma område på LNB´n då
behöver du dubbla programkort också, och duplo LNB på parabolen. Det går ju
också att lösa, men dyrt blir det om det skall bli fint.  :-)
--
Rospiggen
Med ett ben i sjön...

Re: Parabol problem

Skaffa en sat.-mottagare med RF in/ut.
koppla efter följande skiss:
LNB-huvud - LNB in på sat.mot.
tv-antenn/kabel-tv - RF in på sat.mot. - RF ut på sat.mot. -
RF in på video - RF ut på video till tv-splitt (med F-kontakter)
- utgång på tv-splitt till radio/tv-uttag.

För flera år sedan så fanns det någon/några analoga-sat.mottagare
som hade två kanalväljare i sig så att man kunde spela in en kanal
samtidigt som man tittade på en annan.

Re: Parabol problem

Finns en del avancerade som inte är så vanliga i Sverige (ännu). Topfield är
väl ett märke som jag minns rakt av, titta på lite tyska elektroniksajter
(även engelska brukar vara välsorterade ,men dyrare). OBS att lösningen
kräver LNB med två utgångar.

OBS! Att det är i vilket fall är samma två kanaler (dvs den man "tittar" på
och möjligen också den man spelar in) som övriga TV i huset kan se. Vill man
ha valfrihet även i det ledet (dvs 1-2 kanaler i varje rum) måste man ha en
mottagare per rum (och då kanske det bli billigare att ha ett vanliga
mottagare med ett par videos utställda för inspelning). MEN om det är kodade
kanaler man tänker betala för blir det flerdubbla abonemang i så fall. Och
LNB tror jag hamnar på fyra utgångar för att klara detta. Rinner på rätt bra
i plånboken.

Martin

Re: Parabol problem

samtidigt?