Flimmer i överkant på TV-bild?

Hej!

Jag har ett retsamt problem med vad jag tidigare trott vara dåliga
videoband/videospelare. Införskaffade nyligen en splitter ny Samsungvideo
eftersom den gamla gav upp.

Problemet är ett 4-5 cm högt band av flimmer högst upp på tv-bilden. Det
uppstår på både gamla och nya videoband. Inte när jag spelar upp en DVD.

Känner någon igen fenomenet?

--
/Jonne

Re: Flimmer i överkant på TV-bild?

Prova att spola igenom bandet först.
Kan även vara så att dina gamla band har blivit snedtöjda av din gamla
spelare.
Vad händer om du använder ett sprillans nytt band och spelar in nå´t från
TV?

Re: Flimmer i överkant på TV-bild?

För länge länge sen så kunde man få något liknande fenomen i ovankanten
på bilden om man hade en tv-apparat med en "tidskonstant" som inte var
avpassad för videoapparater. Bilden liksom vek sig i ovankanten.
Vet inte om detta fortfarande kan vara ett problem.
/peterj

Re: Flimmer i överkant på TV-bild?

Oj, nu är jag nog ute på "hal is", men jag tror att på vissa apparater
så var det ofta den sista kanalen som hade en annorlunda tidskonstant.
På andra så kunde man trycka in en knapp och få vilken kanalplats som
helst att fungera med vcr. I ditt fall så vet jag inte. Det finns säkert
andra här som vet.......
/peterj

Re: Flimmer i överkant på TV-bild?

apparater
tidskonstant.
som

Stämmer att B&O har haft sådana modeller, några använde "knapp 9" för
video.

Danne

Re: Flimmer i överkant på TV-bild?

Japp, på min gamla Luxor var det 16 (sista kanalplatsen)

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779

Ah, jag använder programplats 4 för att titta på video. Jag testar att
flytta till högt eller lågt för att se om det blir någon skillnad. Tack Ken
och Peter!

--
/Jonne

Site Timeline