mikrofonfrågor

Jag har planer på att försöka bygga en mygga (liten fästbar mikrofon)
till min trumpet. Vad behöver jag för att kunna koppla den till ett PA
(kondensatormicrofon, motstånd, någon tyå av strömkälla etc?).

Vad ska jag ha för typ av microfon, jag antar att kondensatormic är
att föredra? Är det någon som har förslag til vilken mic jag ska köpa?
Var, förrutom efla, kan man köpa sådana små microfoner?

Dessutom undrar varför man inte kan koppla in en vanlig datormic i ett
PA och få ljud.

Tack på förhand!

Re: mikrofonfrågor

Det finns ett antal preampsritningar på nätet. Men ärligt talat så
skulle jag hellre rekommendera dig att uppsöka en musikhandel och be
dom plocka fram en lämplig mikrofon för trumpet. Är den för dyr så kan
du alltid försöka få tag i en begagnad.

Kondensatormicar brukar i regel låta bättre, men, enligt min åsikt, är
dom  lite mer rundgångsbenägna. Detta grovt generalliserat förstås.

Kan du väl. Använd någon typ av "phantommatning"/batterier och en
konverter för XLR-ingången. Förbered dig bara på att det låter
ankskit. Bra mikrofoner kostar i regel en hel del., vilket inte
datormikrofoner  gör. Ljudet blir därefter.

Re: mikrofonfrågor

en lämplig micpremamp precis som nämt nedan.
mickförstärkare förstärker inte bara - den ser också
till att microfonen är rätt lastad med hänsyn till kabel
och microfontyp - blir det fel här så låter det inte bra.
tex en dynamisk mick måste har ganska låg impedans (300 - 600 Ohm)
så att mebranet lastas och därmed bromsas - annars blir frekvensgången
konstig och med kanske ringningar/uppbrytningar och
pucklar i frekvensområdet med resonanseffekter. Motsvarande
men andra värden gäller för elekret.

håller med - och eftersom micken jobbar i området med ganska hög
ljudtryck från trumpeten så bör man välja en mick som jobbar bra vid hög
ljudstyrka och med dynamisk reserv distfritt en bit över 120 dB,
vilket helt klart minskar urvalet bland de billigare mickarna
- och ingångsstegen...

en trumpet har ju knappast sinuston ut utan åtskilliga dB mellan peak
och avarange i pulserna som måste tecknas rätt och utan dist av micken.

Riktiga högdynamikmickar typ studiomickar med rörförstärkare
kan ge utsignal på 10-tal volt ut och mer därtill utan dist
(och tål massor av dB), medans en datormick kanske kan ge
10 - 100 mV på sin höjd  innan den kroknar betänkligt i linjaritet och
kanske redan i nivå av 90-100 dB... - samt att datorns ingång inte
heller kan hantera stor spänningsving och samtidigt har en hög brusnivå
pga. skräping strömförsörjning.

jag vet inte var du tappar ut ljudet från trumpeten, men omkring tratten
kan det vara avsevärd ljudnivå. iom hornladdning (impedanstrafo) och
micken måste förmodligen placeras rätt och troligen högnivåområde
för att inspelad trumpetljud skall just låta trumpet och inte böl och
flås förbi en metallrör.