Satelit i Frankrike

Vet någon vad som krävs för att jag ska kunna se på svenska satelitprogram
här i Frankrike? Jag är helt nollad vad gäller detta, jag vet att jag måste
ha en TV, men vad mer krävs? Jag  vill i första hand kunna ta in svenska
barnprogram.

Om detta är fel forum kanske ni kan hänvisa mig till rätt grupp.

Mycket tacksam för svar.

Hans Bjärstål
Frankrike

Re: Satelit i Frankrike

Parabol och satellitmottagare (digital) till att börja med.
På bifogad länk kan du se vilka satelliter som du har
möjlighet att ta emot på din ort plus signalstyrka och
storlek på parabol.
http://www.kingofsat.net/se/welcome.php

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

Skyll inte på mig. Jag röstade JA till EMU den 14:e sept. 2003.

Re: Satelit i Frankrike

bqsdr1$26md4a$1@ID-102956.news.uni-berlin.de...

Men behöver jag någon decodningsmojäng, eller vad det nu heter, för de
kanler som är kodade?

mvh

Hans Bjärstål

Re: Satelit i Frankrike

Självklart för alla kanaler som inte är "free to air".
"Mojängen" är normalt mottagaren redan försedd med,
antingen komplett kortläsare med rätt kodningsmodul
inbyggd eller ett "tomt hål" som man stoppar dito i.

Dessutom behöver man ett abonnemang/kort från en
svensk programleverantör, Viasat eller Canal Digital.
Vet inte hur man prenumererar på dem när man inte
bor i Sverige, normalt har de bara rätt att sända ut
kanalerna inom ett visst geografiskt område. Så du
måste antagligen ha en svensk adress som fakturor
och abonnemang går till.
Sveriges Televisions kanaler samsänds av båda två
över satellit, vilket antagligen begränsar dessa också.

Länkar,
www.viasat.se
www.canaldigital.se
www.svt.se

Piratkort finns, hur/om de fungerar är mer oklart.
Värt att tänka på, Viasat byter nu kodningssystem och
då blir alla gamla eventuellt fungerande piratkort döda.
Canal Digital har ansetts som svår att avkoda redan från
starten och det verkar osäkert om piratkort fungerar.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

Skyll inte på mig. Jag röstade JA till EMU den 14:e sept. 2003.

Re: Satelit i Frankrike

Tack för hjälpen

Jag har talat med Viasat och Canaldigital samt SVT. Viasat sa med stor
säkerhet att det går inte alls att titta på deras utsändningar utanför
Sverige, detta av rent tekniska skäl, sändningen upphör 100 meter utanför
gränsen! Han jag talade med på Canaldigital sa att det går förmodligen inte
att göra det, och det fanns ingen på företaget som visste säkert så han
kunde inte garantera att det går!

På SVT visste man säkert att det går att titta på deras kanaler i Frankrike.
Man får köpa ett dekoderkort från dom på tel 0141 203910 (Värnamo?) vilket
kostar 1000 kr per år att betals i förskott. Parabolstorlek 60-80 cm och det
går över Sirius!

mvh

Hans Bjärstål

Re: Satelit i Frankrike

"Viasat sa med stor säkerhet att det går inte alls att titta
på deras utsändningar utanför Sverige, detta av rent tek-
niska skäl, sändningen upphör 100 meter utanför gränsen!".
- Detta är rent skitsnack, de sänder från Sirius precis som
SVTs sändningar som fungerade i Frankrike.

Det går inte att begränsa utsändningarna till ett lands gränser,
däremot så justeras satelliterna och deras transpondrar för
att fungera optimalt för en viss region.
Varje kanal från satelliten har ett "bästa täckningsområde"
s.k. "foot print" som är mer som en oregelbunden oval än
cirkel. Och eftersom Viasats marknad är norra Europa så
är täckningen bättre där än i central-/sydeuropa.
Till viss del kan man kompensera sämre signalstyrka med
en större parabol, men det finns gränser.
Därför är den sajten jag tipsade om först bra, den visar hur
dessa "foot prints" ser ut för varje kanal och har uppgifter
från lokala användare på olika orter om/hur bra de får in
olika kanaler och storlek på parabolen.

Ett problem är dock att satelliterna förändras, ibland flyttar
de kanalerna till annan satellit/transponder m.m. så även om
det fungerar att se en svensk kanal idag så kan det vara kört
imorgon. Däremot SVT verkar ju som mål att det ska gå att
se deras kanaler utanför Sverige så de sköter nog det bra.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

Skyll inte på mig. Jag röstade JA till EMU den 14:e sept. 2003.

Re: Satelit i Frankrike

br823i$e5ah$1@ID-102956.news.uni-berlin.de...

Det handlar tydligen om copyrightfrågor. De är inte tillåtna att visa vissa
bidrag utanför Sverige och gör därför uppenbarligen allt för att inte folk
ska ta sig för att skaffa sig abonemang utanför Sverige. Jag kommer att
prova Viasat här nere trots allt.

Vad det gäller SVT så lärde jag mig efter det att jag skrev det förra
inlägget att det går inte att se SVT 1 och 2 via SVTs egen utsändning, utan
man har satt ihop en egen Europakanal genom att plocka från de båda andra
kanalerna och det handlar även här om copyrightfrågor. Ett flertal program
får inte sändas utanför Sverige.

Se mer på

http://www.svtwebb.tv/europa /

Vänligen

Hans Bjärstål

Re: Satelit i Frankrike
On Thu, 11 Dec 2003 10:21:46 +0100, "Hans Bjärstål"

Gör inte det. Jag har egen erfarenhet av detta, och det är
Canal+/Digital som gäller i Frankrike.

Jag vet inte var Du bor, jag har erfarenheter från Rivieran. Om vi
bortser ifrån vad programbolagen har för regler (jag antar att Du har
möjlighet att låta någon i Sverige teckna abb), så ligger
begränsningarna främst i täckningsområdet från satelliterna, så långt
har Viasat-folket rätt även om det inte är så abrupt som de påstår.

Svenska kanaler finns främst på 1V och 5Ö. Viasat härskar på 5Ö, och
CanalDigital på 1V. Skillnaden är att 5Ö har en mycket starkt
fokuserad "nordenbeam" där i princip alla svenska kanaler ligger, utom
SVT Europa som Du också har kollat upp. Det gör att man antingen
behöver bo långt norrut i frankrike, eller skaffa en väldigt stor
parabol för att få in viasats kanaler från 5Ö, samt de vanliga SVT1
och SVT2 som också ligger på nordenbeam på 5Ö.

Med andra ord, på 5Ö har man väldigt lite att hämta förutom SVT
Europa, om man inte skaffar en riktigt stor parabol, och även då är
det en chansning!

På 1V däremot ligger de flesta kanaler i en mer utsträckt beam (även
om även den kallas "nordic") och nästan alla kanaler går fint in i
Nice med en 90-100 cm parabol.  Det betyder att Du kan välja fritt i
CanalDigitals paket, med undantaget att du inte får in SVT1/2. Däremot
TV4 och 5an går perfekt från 1V. Tv3 får man då förstås inte då det är
viasat och ligger på fel satellit.

Kolla själv på http://www.lyngsat.com/1west.shtml

Som "överkurs" kan nämnas att SVT1/2 faktiskt också ligger på 1V, och
skulle gå utmärkt att ta emot i frankrike, problemet är att den länken
är för norska kabelnäten, och man har inte access till den med något
konsumentabonnemng. Tråkigt att se att det finns där men ändå inte
kunna se det.

Om man vill ha maximal utdelning skaffar man både ett
CanalDigital-paket med det man önskar, samt ett abb på SVT Europa.
Detta får man in med en vanlig lite större nordenparabol som tar in
både 1V/5Ö i samma tallrik. Se till att mottagaren du väljer är öppen
för alla kodningssystem, vissa subventionerade prylar låser dig till
en leverantör. I bägge fallen är det en vanlig digital
satellitmottagare (DVB) som behövs. Den skall kunna köra Conax för
CanalDigital, och Viaccess för SVT Europa (och Viasats kanaler också
för den delen).

Jag kan rekommendera en Force, den har båda systemen inbyggt så man
slipper köpa kodningsmodulerna (CAM) separat. Lite dyrare, men bra.

www.force.tv

Lycka till!

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779