Telia bredbands-TV eller ej?

Har nE5%gon installerat Telias system med bredbandstv?

Om det fungerar bra verkar det som ett bra alternativ till
t.ex. Boxer som jag har nu. Det fungerar ganska bra E4%n sE5%
lE4%nge.

Just nu sE5%g jag att Telia har ett erbjudande fram till den
22 maj i E5%r och innebE4%r hela paketet gratis med nytt modem,
digitalbox ingen engE5%ngsavgift samt kortavgift gratis t.o.m.
juni nE4%sta E5%r. LE4%nk:

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?OID3D%2182 =
32&channelId3D%-100901

Verkar som om jag testar detta och se hur det fungar innan
jag kastar ut Boxer. DE5% kan jag ta ner antennen dessutom!

Som sagt, funkar det, har nE5%gon nE5%n erfarenhet?

Ralph

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?OID21%8232&channelId=-100901

Du får i alla fall lägre hastighet på din ADSL internetanslutning,
även när du inte kör TV (som tar ytterligare cirka 5 Mbit/s
bandbredd när du ser TV). Jag har en kompis som nu skaffat det där
för test, men vi har ingen erfarenhet ännu hur det verkligen
fungerar i längden m.m.  För min del fungerar Boxer så sanslöst
perfekt att TV via teleuttaget är uteslutet.
Det är ju så gott som samma utbud också.

Re: Telia bredbands-TV eller ej?
Att min hastighet minskar med 5 Mb/s gF6%r mig ingenting i praktiken.
Eftersom det E4%r helt gratis fF6%rsta E5%ret, alltsE5% fF6%r mig helt20%
kostnadsfritt kan jag prova innan jag ev. sE4%ger upp Boxerpaketet.
Telias E4%r fF6%rresten 30 kr billigare per mE5%nad samt en del andra fF6%
rdelar
fF6%r mig. Jag har iallafall bestE4%llt det (vE4%rde 4236 kr) utan kostna=
d.

BetrE4%ffande utbudet E4%r det rE4%tt men Discovery Travel&Living finns m=
ed
som Boxer tar extra fF6%r, den kanalen gillar jag.

Den som lever fE5%r se......

Glad PE5%sk!

Re: Telia bredbands-TV eller ej?
https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?OID21%8232&channelId=-100901
Min hastighet ÖKADE från 5,5 till ca 7mBit/sek med det nya kontraktet
för bredbandstv från mitt gamla 8mBit ,sannolikt pga att jag fick ett
nytt Zyxelmodem som ersatte D-Link 300G. Fick även alldeles utmärkt
Emitor Smartbox T-15 som fungerar alldeles utmärkt o nu sitter på
sängkammar-TV:n. Bägge installationerna fungerar snabbt och smärtfritt.
Har dock aldrig tittat på köp-film.

Staffan Ahlström
Höllviken

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?OID21%8232&channelId=-100901

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det förhåller sig så. Det kan
dessutom tänkas att Telia uppgraderar sin utrustning i stationen för ditt
abonnemang för att klara det högre bandbreddsbehovet. Enligt Telia ska
hastigheten inte påverkas om man har 0.25, 0.5, 2, eller 8 MBps, endast om
man har 24 MBps, då hastigheten begränsas till 14MBps så länge som
YV-modemet år påslaget. Jag har själv beställt ett sånt här abonnemang, mest
för att prova gratis. Det verkar som om det är många som gjort detm eftersom
Telia har problem med att leverera hårdvaran. Själv har jag väntat i fyra
veckor nu...

/Danne

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

Det som kan ryka är den korta ping-tiden pga. att TV-delen har långa och
stora datapaket (reserverad bandbredd), och den extra fördröjningen är
kvar vare sig man tittar på bredbands-TV eller inte.

Spelar man counterstrike och andra spel där kort responstid är viktigt
så har jag förstått att dessa abonemang knappt är användbara - så kolla
detta noga om nätverkspel är viktigt i familjen.

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

En annan sak som garanterat ryker är snabb upload på
2,5 Mbit/s (Annex M) om man har sådant abonnemang (ADSL2).

Re: Telia bredbands-TV eller ej?
2E% Det20%
r20%
Det kan jag tE4%nka mig, dock har inte vi sE5%dana problem. Vi E4%r ett p=
ar
nE4%stan i pensionsE5%ldern utan "hemmavarande barn". ;-P

Jag skall fE5% installation den 18 apr men digitalboxen lE4%r nog drF6%ja=
 som20%
sagt.

Re: Telia bredbands-TV eller ej?
Visst är det så att det endast skickas den kanal som man har valt, "i
tråden".
Hur snabbt går då kanalbyte?
Jag antar att det på något sätt går en order upp till "station" om att
byta utsänd kanal.

/JS

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

Ja.

Snabbt.

Du prenumererar på en annan multicast-ström.

Mårten

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

Jag lE4%ste nE5%nstans att bilden skall vara bE4%ttre E4%n Boxers. Kan nE5%
gon
verifiera det?

Att kunna ha bilder pE5% ett webalbum eller ens egen server och visa dess=
pE5% tvn E4%r ju lysande fF6%rutom att det gE5%r att surfa. Undrar om det=
 gE5%r20%
att ansluta en mus ocksE5%?

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

Jag har inte jämfört.

Inte vad jag vet. Surf via boxen går heller inte så snabbt, utan ligger
ungefärligen på 128-256 kbit/s.

Mårten

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

Eftersom jag har Boxer sE5% kan jag jE4%mfF6%ra ganska enkelt eftersom ja=
g har20%
kvar Boxer tills jag vet vad som E4%r bE4%st. Kommer att rapportera hE4%r=
 mina20%
iakttagelser.

Kan tE4%nka mig att det inte gE5%r sE5% snabbt, det ligger typ F6%verlagr=
at20%
tv-"kanalen". Kanske man mE5%ste minska bildstorlekarna dE5% till sE4%g20%
800x600 fF6%r webben ca 100 Kb. Tar dE5% ca 4 sekunder att ladda ner.

Kan

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

Nu har jag fått min dekoderbox också, och det fungerar ju alldeles utmärkt,
fast lite segt är det ju jämfört med att byta kanaler på TV:n, men det är
väl sådant man får vänja sig vid, dekodern till det digitala marknätet är
inte så snabb den heller. Enda problemet är att jag inte lyckas koppla in
den så att jag kan spela in från den till min nya HDD-video, det verkar bli
nån slags rundgång av bildsignalen, men det kan vara HDDn och TV:n som inte
är riktigt kompatibla. Eventuellt fungerar det ifall man klipper av nån
ledning i SCART-kabeln, eller använder en envägs RGB-anslutning i stället,
jag ska prova det.

Jag noterade förresten att det finns en USB-kontakt bredvid
dekoderkortkontakten, vad är den bra till? det skulle ju varit perfekt ifall
det hade gått att ansluta en trådlös mus/tangentbord där.

/Danne

Re: Telia bredbands-TV eller ej?
r mina20%
g 800x60020%

Hittade datablad men inget om vad USB-porten kan anvE4%ndas till:

http://www.motorola.com/mot/doc/6/6343_MotDoc.pdf

Plugga in en mus och se vad som hE4%nder, kan inte vara nE5%got problem.

/Ralph

Re: Telia bredbands-TV eller ej?
g20%
r att20%
SE5%g fF6%rresten att pE5% ClasisjF6%n finns RF-modulator om man vill ha
bild pE5% en extra tv i ett annat rum. Jag kommer att behF6%va det
fF6%r min vardagsrums-tv.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id3D%383497

/Ralph

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

dessa
utmärkt,
bli
inte
ifall

Hittade datablad men inget om vad USB-porten kan användas till:

http://www.motorola.com/mot/doc/6/6343_MotDoc.pdf

Plugga in en mus och se vad som händer, kan inte vara något problem.

/Ralph

Jag har provat att peta i en USB-mus i USB-kontakten på boxen nu, men inget
hände.

Under en veckas tid har mottagningskvaliteten varit ganska dålig, med fryst
bild och "pixlar". Dekoderboxen har dessutom hakat upp sig ett par gånger så
allvarligt att det krävts en power off/power on för att få liv i den igen.
Detta har hänt både vid normal tv-tittning och när man har försökt använda
webbläsarfunktionen. Webbläsaren är för övrigt av det enklare slaget som
inte klarar av några särskilt avancerade webbsidor med macromediainnehåll
eller inbäddat ljud eller video. När jag kontaktade Telia angående den
dåliga mottagningen så lovade dom att sätta en tekniker på fallet, och
bildkvaliteten blev betydligt bättre efter ett par dagar, men i stället
sjönk bandbredden på bredbandet. Förut gav TPTEST en hastighet på mellan 6
och 7 MBps, medan den nu är nere i 3-4 MBps, tills man stänger av
digitalboxen, då den åter går upp till dom gamla värdena. Jag är härmed
fortfarande en aning tveksam till den här typen av digital-TV, men så länge
som det är gratis kan det väl få ligga kvar.

/Danne

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

inget
fryst

länge
Kan tilläggas, att när jag nyss ringde till Telias felanmälan för digital-tv
så meddelades att kö-tiden för närvarande var 45 minuter. Det är också en
aspekt att lägga in i utvärderingen av detta system.

/Danne

Re: Telia bredbands-TV eller ej?
On Wed, 25 Apr 2007 10:14:57 +0200, "Dan Altemyr"

Jag trodde den var till för att koppla in en dator i
så att man kan uppdatera programvaran i boxen.
Vilken typ av USB-kontakt är det?  A eller B?
http://tekniken.se/docs/pchw52se.html

Värre lär det bli om man tänkt ha flera boxar
för att kunna se flera kanaler samtidigt.

Re: Telia bredbands-TV eller ej?

Det är en vanlig USB-kontakt av den typ som är lämplig till att koppla in
t.ex en USB-mus i, dvs. A-hona. Den typen antyder ju att det är utrustning
av typen tangentbord eller mus som ska kopplas in där. Skulle man koppla in
en dator borde det varit en kontakt av B-typen. I läget för internetsurfning
med boxen kan jag se en viss nytta med att ha ett tangentbord eller mus
ansluten, eller varför inte en skrivare. Annars har jag ingen bra idé om vad
kontakten ska vara till. Att uppdatera programvaran kan ju vara en idé, men
jag har inte hittat någon information om att det skulle förhålla sig så,
eller var man hittar uppdateringar, och förresten, eftersom burken redan är
internetansluten, varför skulle den inte kunna ladda ned firmware själv den
vägen? Det gör ju t.ex min Netgear-router och även min mobiltelefon (över
3G-nät).

fryst
gånger så
igen.
använda
macromediainnehåll
Går det verkligen att ha flera boxar samtidigt? TV-kanalen man valt med
boxen streamas ju från servern.
Man får väl helt enkelt låta bli att surfa samtidigt som man tittar på TV...
Jag är dock inte helt säker på att det verkligen ska vara så här. Enligt
Telia-försäljaren jag pratade med när jag beställde den här kabeltv-grejen
så ska bandbredden på internetanslutningen INTE påverkas ifall man inte har
24MBps-anslutningen. Men det var som sagt 45 minuters telefonkötid till dom
senast jag försökte ringa, så jag vet inte om det är ett fel eller om det
ska vara på det här viset.

/Danne

Site Timeline