Parabol till canalplus: köpråd

Har försökt hitta info på nätet nu i två dagar, men hittar inget.
Funderar på att skaffa parabol i lägenheten för att jag vill kunna
se på "pay per view" - elitserien i ishockey. Så jag undrar hur liten
kan en parabol vara för att kunna ta emot sändningen felfritt
även när det regnar/snöar - i Västerås. Har sett små fyrkantiga
canal+ paraboler - fungerar dom här i Västerås?

Vilken mottagare ska man köpa? - Gärna begagnad.

Re: Parabol till canalplus: köpråd

Ja det funkar med minparabolen i V-ås (bor själv några mil utanför). Vill du
ha en stabil och snabb mottagare köp en Force.

Bäst i  stan på paraboler är väl Oryx ute på Tunbytorp, hör med dom.

/ken

Re: Parabol till canalplus: köpråd

du

Okej, tack för ditt svar, hittade lite info om nåt som kallades dreambox, så
jag kanske köper en sådan istället
måste bara se så jag verkligen kan ha parabol på balkongen - kom på sen att
det ska byggas ett "ålderdomshem"
i parabolens "riktväg".

Re: Parabol till canalplus: köpråd

Vill

att
Hmm, ska parabolen riktas mot ca 200 grader? Västerås (Thor-canal+)

Re: Parabol till canalplus: köpråd

Då har du nog en udda gammal 400 graders kompass.
1 grad väst betyder "ett snäpp mot Norge" för mig i Stockholm när LNB pekar
syd (180 grader) initialt.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: Parabol till canalplus: köpråd

pekar

Ett löljigt enkelt tips, men som fungerar hyfsat:
Titta i telefonkatalogens kartdel (eller annan bra karta över ditt område),
följ från ditt hus en linje rakt söderut tills du hittar någon punkt en bit
bort som du kan se i verkligheten (säg ett hus en kilometer bort eller så),
rikta parabolen med ögonmått mot denna punkten,en grad är sedan bara en
väldigt liten vridning (på en liten parabol ännu mindre). Att mäta in med
kompass är ofta svårt när man skall tolka kompassen och bedöma parabolens
läge samtidigt. Glöm inte elevationen, om du köper en begagnad parabol måste
du veta att den suttit mot samma satelit i samam del av landet tidigare. Är
du osäker bör du kolla upp höjdinställningen, om parabolen stått mot
Astra/Hotbird eller stått i Skåne så gör höjdskillnaden mot sateliten en
del. Sedan är det ju detta med att hitta rätt, om du bara har en digital
mottagare (analog är lättare att pejla med), så bör du låna eller köpa en
"sat beeper" eller annat verktyg som visar att du har signal. Det går att
göra manuellt, med mycket små vridningar, vänta mellan varje rörelse
eftersom digitallådan uppdaterar sig långsamt. Välj en kanal som du vet är
helt fri (okodad), så är det lättast (kodningen kan ta ytterligare någon
skeund). Lycka till!

Martin

Re: Parabol till canalplus: köpråd

område),
bit
så),
måste
Är

Ni missförstog mig, för att ta det från början. Här där jag bor i Västerås
så finns det andra som har paraboler uppsatta på balkongerna. Då har jag
antagit
att jag också kan sätta upp en och ta in Canal+. Vet ju visserligen inte vad
dom
andra parabolägarna tar in för kanaler, men jag antar att man har tv1000 och
canal+.
Jag gick i alla fall och köpte en kompass(360) igår, för att verkligen se så
att jag kan få
in Thor - canal+. Sen så kollade jag på denna sida:
http://www.dreambox-sweden.com/e-shop/manualer/Parabol-montering.pdf
För att kolla om jag hade fritt synfält vid 200 grader, vilket jag
naturligtvis inte har, men jag kanske då gör fel?

Re: Parabol till canalplus: köpråd

kunna
felfritt
dom.
med
parabolens
en
att
är
vad
och

Nej du gör rätt. Ladda ner SMWLink ifrån:
www.smw.se så får du hjälp med alla vinklar du behöver.

Sedan kan man ju diskutera om det är så klokt att köpa en dreambox som
förstamottagare, den har ju ganska hög inlärningströskel. Förbered dej på en
hel del pillande innan du får den att fungera. Läs gärna recensionen av
DM7000 i senaste nummret av M3.

Re: Parabol till canalplus: köpråd
<snipp>
<snapp>

Många balkongparaboler pekar mot 26/30.5grader öst.

/ken

Re: Parabol till canalplus: köpråd

Med en vanlig kompass så har du väl 180 grader i syd? I
satellit/parabolsammanhang motsvarar det 0 grader för oss som bor i Europa
och har ekvatorn nedanför oss. När det gäller satelliters position på himlen
i tabeller så är 0 grader dessutom oftast angivet enligt GMT (UK), du måste
räkna om en aning för din position.
Vill du titta på Canal+ så är det Thor som ligger på 1 grad väst enligt
ovan, Viaspratts TV1000 finns på Sirius som ligger på 5 grader öst.
Så du måste ha en multiparabol med 2 LNB i olika riktning för att kunna få
in båda programpaketen, och ingen av dem stämmer med 200 grader, vilket
översatt borde motsvara 20 grader väst och hamna mot satelliterna över
Brasilien (och då behöver du en rejäl parabol).

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Site Timeline