Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Om skåpet har en sveptid på 10 uS (microsekunder)
och en fyrkantsvåg visar 10 toppar så har
pulsen en frekvens av 100 khz? Eller är jag ute
och cyklar helt?

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Sveptiden anges normalt per ruta, och inte per svep. Om du har 10 toppar på
en skärmbild som visar 10 rutor, blir det ju precis 1 topp per ruta. Då blir
periodtiden 10 us om skärmen visar 10 us/ruta, och grundfrekvensen alltså
100 kHz. Om du verkligen har 10 us/svep, och 10 toppar/svep, så blir
periodtiden 1 us och grundfrekvensen 1 MHz.

/Mats Karlsson

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Testa mot en känd frekvens och räkna baklänges...
en trafor på 230 v -> ~12 borde fungera.

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)
On Tue, 11 Jan 2005 22:51:36 GMT, "Lindström"

Dom flesta oscilloscop brukar väl ha en egen fast frekvensvåg att
testa mot, använd denna.

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Tack för råd och tips.

Jag plockade lite olika av era ideer och testade med en 20 KHz
sinusvåg från ljudkortet. Det rymdes ganska exakt 5 svängar av
fyrkantsvågen i en sväng av sinusvågen. Jag nöjde mig med detta.

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Vad använde du för att få ut en konstant sinusvåg från datorn?
Jag försökte få syntarna i Reason att agera tongenerator, men det verkade inte
funka, det är ju inte direkt något man använder i musik, eller så är det bara
jag som inte fattade hur man ska åstadkomma det.
Det som hände för mig var att man slår en "ton" (i analogsynten ställer man
kanske in den på sinus 20 KHz t ex), men den har ju decay och dör ut.
Jag lyckades aldrig ställa in synten så att den slår tonen permanent, så att
säga.

Maalobs

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

says...

Man kan använda Cool Edit. Där kan du göra sinus, fyrkant, sågtand, sinus i
kvadrat och kubik, vad man nu ska ha det till. Man kan ställa in startvärden
och slutvärden också. Samt modulering, fas mm.

Kostar iof pengar om man har hög moral.

/Micke

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Hmm, det verkar vara uppköpt och heta Adobe Audition numera.
Men den har Rewire-stöd, intressant...

Tja, egentligen var jag intresserad av att "se" exakt vad det är de olika
filtrena och effekterna i Reason gör med ljudbilden, och för det behöver jag
börja med en ren, konstant signal.
Med Audition skulle jag ju kunna koppla in den som källa in i racket antar jag,
och koppla därifrån vidare till vad jag nu vill analysera.
Fast jag var också väldigt nyfiken på syntarna i Reason.

Jag är inte musikaliskt lagd, en kompis håller däremot på halvprofessionellt,
och jag blev nyfiken helt enkelt.
Har inte fått syssla med analogteknik sedan skolan, och där hade jag nästan
alltid en liten högtalare inkopplad på labbkretsarna när tongeneratorn var på,
så jag kunde både höra effekten samtidigt som jag såg vågformen på scopet.
En gång nörd, alltid nörd... :)

Jag har moral?

Maalobs

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

för 'teknisk bruk' så har jag alltid annvänt 'Cool Edit 96'

gammal kanske men den är simpel att använda och gör det den skall

Problemet är att senare versioner oavsett programtyp
blir ofta så överlastade med för studiobruk passande
funktioner och passar inte för 'quick and dirty job' ute
på fältet med inspelning och enklare analys (som FFT och enklare filter)
ala felsökning och teknik.

sedan är det väl så att man byter ogärna ut program som man upplever gör
jobbet tillräckligt bra, då man kan dom och därmed arbeta snabbt utan
att hela tiden leta efter en viss funktion men vet inte var den är och
om just den varianten finns sas.

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Japp, men det är fortfarande helt ok.

Men även gratisprogrammet Audacity klarar att generera toner med eller
utan modulation. Sedan finns det andra gratisprogram som fungerar som
tongenerator samt även oscilloskåp.

Hmm nu var det ett tag sedan jag tittade på Reason men är inte det en
VST-host?

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Jo, det är det säkert. :)
Jag konstaterade bara att det har bytt namn och ägare.

Nä, Reason är ett virtuellt rack med instrument.
VST används väl i rena sequencers som Cubase.

Maalobs

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

t en VST-host?

Tja det är ju framförallt Cubase man förknippar med VST.
Men VST är ju så mycket mer än att bara skicka midi-signaler
då det också är ett interface för virtuella synthar. Jag antar
att tillverkarna av Reason hade kunnat använda VST men av någon
anledning föredragit att ha sin egen standard.

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Reason är ingen vanlig sequencer-applikation, det finns inget sätt att droppa in
VST-plugins i den. :)
Det är ett virtuellt 19U-rack där man kan slänga in de virtuella mixerbord,
syntar, effektboxar, trummaskiner, sequencers, osv, som programmet erbjuder.
Vill man kombinera det med något VST-plugin så får man göra det från exempelvis
Cubase, där man kan använda både VST och styra Reason via Rewire.
Så här ser instrumenten i racket ut:
http://tinyurl.com/6udow

Det finns ett par klipp ur en träningsvideo på deras hemsida också, om hur man
använder Audition och Reason ihop:
http://tinyurl.com/59kep

Får jag tag på Audition så ska jag testa det.

Maalobs

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Vi kanske kan byta lite? Funkar din epost? Annars kan du väl majla
mig?

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Audition passerade precis i en av binaries-grupperna, så jag fick tillfälle att
testa den.
Det visade sig att den bara kan agera Rewire Host, inte Rewire Slave.
I värd-läget tar den emot signaler från slavarna och slänger in det i tracks.
Det jag ville ha var tvärtom, Audition som slav inne i Reason. :(

Nåja...
Det var inget viktigt jag ville göra ändå, bara stilla nyfikenheten i en gammal
analognerv som vaknat till liv efter ett decennium i dvala. :)

Maalobs

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)

Något av detta kan kanske passa?
http://heliso.tripod.com/download/generator/dsg.htm
http://www.david-taylor.pwp.blueyonder.co.uk/software/audio.html

M v h
   /Patrik

Re: Oscilloskåp (hjärnsläpp)
Tue, 11 Jan 2005 13:19:08 GMT, Per Logdlund ba:

Tja, bortsett från skåpets precision etcetera borde det
väl handla om en frekvens mellan 100 och 110 kHz (om
sveptiden räknas över hela bilden, och inte per cm).

--
Charlie.

Site Timeline