Kyl/frysskåpsproblem Bosch KGE 3415

Har en Bosch kyl/frys KGE 3415 som i går kväll inte ville kyla mer.
Misstänker att det inte är kompressorn utan något annat som lagt ner, någon
sensor eller liknande. Finns det någon där ute som har erfarenhet av dessa
skåp eller kanske rent av ett kopplingsschema så skulle det kunna hjälpa
oerhört.

Skåpet har bara en kompressor för båda funktionerna och ingen vill funka.
Den har en digital display som visar temperaturen och den fungerar, så det
är inget trivialt problem. När man slår av och på skåpet är det ett reelä
som slår till och från direkt, men bara ibland, Kanske var 10:de gång. Vet
att det kanske är lika bra att köpa ett nytt skåp (det är 8 år gammalt) men
man kan ju inte ge upp så fort. Det är ju en sport att försöka.

/Anders

Re: Kyl/frysskåpsproblem Bosch KGE 3415

Efterssom det är just bosch så skulle jag ringa till bosch och fråga, jag
har köpt delar till både min gamla kyl (ny termostat) och frys (nytt gångjärn)
och dom var mycket trevliga och hjälpsamma, dels så var det inga problem att
sälja
till privatpersoner och dels så hade dom rätt bra koll på standardfel, när
det var termostaten så sa han hur jag skulle få isär grejerna och sen vilka
pinnar jag skulle kortsluta, då startade kompressorn och då var det ju
förstås termostaten, vilket jag åkte och hämtade för nån fånig summa, typ 150:-

Jag pratade med dom som ligger i sumpan nånstans, men jag tror det var det första
numret som stod i telefonkatalogen..

(Med det inte sagt att andra kyl/frystillverkare har sämre service, men vis
av erfarenhet från andra prylar så vill jag nog påstå att det är få tillverkare
som håller den servicen till privatpersoner idag :)

Re: Kyl/frysskåpsproblem Bosch KGE 3415

Nej, kompressorn var kall, alla rören på baksidan likaså. Kompressorn är
knäpptyst och är helt stilla.
När jag slår på skåpet slår relät till och från direkt, den stannar aldrig i
till-läge, men relät slår som sagt inte varje gång man startar.

/Anders

Site Timeline